Tiedote: Tammi julkaisee presidentti Barack Obaman ja Bruce Springsteenin teoksen Renegades – Born in the USA

Tammi julkaisee huhtikuussa 2022 New York Times -bestselleriksi nousseen presidentti Barack Obaman ja Bruce Springsteenin teoksen Renegades – Born in the USA. Teoksen suomentaa Ilkka Rekiaro.

Teoksessa pitkäaikaiset ystävykset keskustelevat välittömästi ja vakavasti elämästä, musiikista ja siitä, miten rakas Amerikka on heille kaikkine haasteineen ja ristiriitoineen.

Renegades: Born in the USA on vilpitön, paljastava ja viihdyttävä presidentti Barack Obaman ja legendaarisen muusikko Bruce Springsteenin vuoropuhelu. Kirjassa kolutaan kaikkea heidän alkuperätarinoistaan ja uraa määrittävistä hetkistään Yhdysvaltojen polarisoituneeseen politiikkaan ja siihen, miten amerikkalainen unelma ja amerikkalaisen todellisuus etääntyvät yhä kauemmaksi toisistaan. Runsaan kuvituksen ja harvinaisen arkistoaineiston täydentämä teos on vangitseva ja silmää hivelevä muotokuva kahdesta epäsovinnaisesta Yhdysvaltain lähihistorian merkkihenkilöstä, jotka miettivät keinoa yhdistää omakohtaiset merkityksen, identiteetin ja yhteisöllisyyden etsintänsä itse Amerikan tarinaan.

Obama ja Springsteen tapaavat äänitysstudiossa, jossa on kymmeniä kitaroita, ja käyvät ainakin kerran kruisailemassa avo-Corvettella. He keskustelevat avioliitosta ja isyydestä, rotukysymyksestä ja maskuliinisuudesta, houkutuksesta lähteä tien päälle ja vastaavasti kotiinpaluun vetovoimasta. He vertailevat mieluisimpia protestilaulujaan, kaikkien aikojen inspiroivimpia amerikkalaisia sankareitaan ja paljon muuta. Keskusteluissa he paljastavat myös kautta uransa kokemansa voimakkaan halun – ja sen ajoittain vaatiman hinnan – kertoa isompaa ja todempaa Amerikan tarinaa ja tutkailevat sitä, miten heidän pirstoutunut maansa voisi löytää tiensä takaisin yhtenäisyyteen ja globaaliin johtajuuteen.

Presidentti Obama kirjoittaa: ”Niin paljon muutoksia kuin olemmekin kansana ja omassa elämässämme kokeneet sen jälkeen, kun Bruce ja minä äänitimme ensimmäisen keskustelumme, sen ja myöhempien keskustelujen pohjalla olleet olosuhteet eivät ole kadonneet. Amerikka on edelleen jakautuneempi kuin milloinkaan meidän muistamanamme aikana – poliittisten linjausten, ilmastonmuutoksen, verotuksen ja maahanmuuton kaltaisissa asioissa ja lisäksi aivan perusasioissa, siinä miten määritellä usko ja perhe, oikeudenmukaisuus ja se keiden äänet ansaitsevat tulla kuulluksi. … Siksi Brucen ja minun keskustelut vuodelta 2020 tuntuvat tänään yhtä päivänpolttavilta kuin silloin.”

Bruce Springsteen kirjoittaa: ”Elämme valppautta vaativaa aikaa, jolloin koetellaan tosimielessä sitä, keitä me olemme. Vaikeat keskustelut siitä, keitä olemme ja millaisiksi haluamme tulla, saattavat palvella joitakin maanmiehiämme pienenä ohjenuorana. … Nyt on aika miettiä tosissaan, keitä haluamme olla ja millaisen maan jätämme lapsillemme. Sallimmeko käydä niin, että se, mikä meissä on parasta, karkaa käsistämme, vai käännymmekö yhdessä kohtaamaan roihun? Tästä kirjasta ei löydy vastauksia noihin kysymyksiin, vaan löytyy kaksi etsijää, jotka tekevät parhaansa saadakseen meidät esittämään parempia kysymyksiä.”

Barack Obama oli Yhdysvaltojen 44. presidentti. Hänet valittiin vuonna 2008 ja hän palveli kaksi virkakautta. Hän on kirjoittanut kolme New York Times -bestselleriä, Unelmia isältäni, Rohkeus toivoa ja Luvattu maa. Presidentti Obamalle myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2009. Hän asuu Washingtonissa vaimonsa Michellen kanssa. Heillä on kaksi tytärtä, Malia ja Sasha.

Bruce Springsteen on nimetty Rock and Roll Hall of Fameen ja Songwriters Hall of Fameen. Hän on voittanut 20 Grammya, parhaan laulun Oscarin, Tony-palkinnon ja Kennedy Center Honorin. Springsteen on kirjoittanut New York Times -bestsellerin Born to Run ja sai 2016 Presidential Medal of Freedomin. Hän asuu perheensä kanssa New Jerseyssä.

Lisätietoja:
kustantaja Markku Aalto, markku.aalto(at)tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt:
viestintäpäällikkö Ina Westman, ina.westman(at)wsoy.fi

Parvelan ja Pitkäsen teos Varjot 1. Helähdys on Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaana10.12.2021 10:00:03 EET | Tiedote

Raati perustelee valintaa näin: ”[Varjot 1. Helähdys on] mukaansatempaava, jännittävä seikkailu, jossa fantasiaelementit nivoutuvat saumattomasti yhteen todellisen maailman kanssa. Helähdys on huimaava seikkailu, joka käsittelee surun teemaa poikkeuksellisen hienosti ja lohdullisesti. Tutuista aineksista kasvaa suurenmoinen ja eeppinen kertomus, joka kuvataan tapahtumien tasolla elävästi ja hauskasti. Yksinkertainen kulkusen helähdys voi ratkaista koko maailman tulevaisuuden.” Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen teos on trillerimäinen seikkailu, jossa joulun myytti paljastuu uudessa valossa. Se avaa tekijöidensä uuden Varjot-sarjan. Arvid Lydecken -palkinnon ehdokkaat on valittu vuonna 2021 ilmestyneistä lastenkirjoista. Palkinnon myöntää Suomen Nuorisokirjailijat ry. ja se on jaettu vuodesta 1969 lähtien. Aikaisempia Arvid Lydecken -palkinnon voittajia ovat muun muassa Sinikka ja Tiina Nopola sekä Timo Parvela. Palkintoraati on valinnut ehdokkaiksi kaikkiaan viisi kirjaa. Raadin jäseninä t

Tiedote: Timo Parvelan ja Pasi Pitkäsen Varjot-trilogialle poikkeuksellinen vastaanotto – oikeudet myyty jo useisiin maihin24.11.2021 10:07:44 EET | Tiedote

Kirjailija Timo Parvelan ja kuvittaja Pasi Pitkäsen lastenromaanisarja Varjot herättää kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta kiinnostusta. Trilogia on myyty kustantajien välisen tarjouskilpailun tai korkean ennakkotarjouksen (pre-empt) jälkeen jo Saksaan, Hollantiin, Tanskaan, Venäjälle ja Viroon. Sarjan ensimmäinen osa Varjot 1. Helähdys julkaistiin Suomessa syyskuussa.

Tammen kevään 2022 kirjat on julkistettu16.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Tammen keväässä Mikko Leppilampi pohtii avoimesti valintojaan vaiherikkaassa elämässään, R. M. Rosenberg kuljettaa Hakoisten Anna -romaanissa lukijansa 1700-luvulle ja keskelle erästä rakkaustarinaa, maineikkaan National Geographicin kirjojen julkaiseminen Suomessa alkaa monipuolisilla lasten tieto- ja kaunokirjoilla, ja Keltaisessa kirjastossa ilmestyy huhtikuussa tuoreen kirjallisuuden nobelistin Abdulrazak Gurnahin romaani Loppuelämät.