Tiedote: Uusi älykäs laboratorio nopeuttaa diagnoosien tekoa

Terveydenhuollon laboratoriopalveluita tuottava Fimlab Laboratoriot Oy on tehnyt historiansa suurimman laitteistohankinnan. Kyse on näytteiden käsittelyn tehokkaasta automatisoinnista, mikä näkyy asiakkaille lyhyempinä vasteaikoina vuorokaudenajasta riippumatta.

Näytteiden esikäsittelyn automaatioastetta nostetaan yhteensä seitsemässä Fimlabin laboratoriossa. Suurimmat muutokset nähdään Tampereella, Hämeenlinnassa ja Jyväskylässä.

– Laitevalmistaja Roche Diagnosticsin kanssa tehty kahdeksan vuoden hankintasopimus on noin 50 miljoonan euron arvoinen. Fimlabin laboratorioihin asennettava älykäs itseohjautuva rataratkaisu saa heti käsiteltäväkseen noin 15 000 näyteputkea vuorokaudessa, mutta kapasiteettia on paljon suuremmallekin näytemäärälle, yhtiön toimitusjohtaja Ari Miettinen kertoo.

Asiantuntijatyö helpottuu

Näyteputkia esikäsittelypisteeltä tutkimuslaitteelta toiselle kuljettava linjasto minimoi virheet näytteiden käsittelyssä ja vapauttaa aikaa asiantuntijatyöhön.

– Laitteiden vieressä tehtävä työ vähentyy nykyisestä. Poikkeavien tutkimustulosten arviointi ja laadunhallintaan liittyvä asiantuntijatyö ei ole enää paikkasidonnaista, kemian erikoisalajohtaja Auni Collings Fimlabilta havainnollistaa.

Kiirenäytteet kulkevat paineilmapostilla

Erikoissairaanhoitoa palvelevissa laboratorioissa on tilaa säilyttää vanhat laitteet toimintavalmiudessa, kun uusia laitteita otetaan käyttöön.

– Laiteasennukset ja sen vaatima remontti etenevät Tampereella rintarinnan. Hanke on huolellisesti suunniteltu niin, että potilaiden tutkimista ja hoitoa haittaavia tuotantokatkoksia ei syntyisi, Miettinen sanoo.

Tällä hetkellä kiireelliset tulokset vastataan kahden tunnin sisällä näytteen saapumisesta laboratorioon ja kiireettömät yleensä saman päivän aikana. Uusi automatisoitu älykäs laboratorio tutkii kiirenäytteet alle 45 minuutissa.

Palvelua jouduttaa myös Tays ensiapu Acutan ja Fimlabin välille rakennettava Tempus600-järjestelmä. Se kuljettaa yksittäiset näyteputket paineilman voimalla Acutasta suoraan analyysilaitteille ilman, että putkeen on tarve käsin koskea näytteenoton jälkeen. Sama moderni ratatekniikka ja nopea paineilmaposti otetaan käyttöön myös Jyväskylään vuonna 2020 valmistuvassa Sairaala Novassa.

www.fimlab.fi

Ari Miettinen
toimitusjohtaja, Fimlab Laboratoriot Oy
ari.miettinen@fimlab.fi

Auni Collings
kemian erikoisalajohtaja, Fimlab Laboratoriot Oy
auni.collings@fimlab.fi

Riikka Rontu
projektijohtaja, ylikemisti, Fimlab Laboratoriot Oy
riikka.rontu@fimlab.fi

Timo Niskanen
toimitusjohtaja, Roche Diagnostics Oy
timo.niskanen@roche.com

Jaana Mantere
myynti- ja markkinointijohtaja, Roche Diagnostics Oy
jaana.mantere@roche.com

Fimlab Laboratoriot Oy on maan suurin laboratorioalan yritys, ja se tuottaa palveluita lähes miljoonalle asiakkaalle. Fimlab työllistää noin 750 ihmistä Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirien alueella. Toimipisteitä sillä on satakunta.

Roche Diagnostics Oy on maailman johtava yritys in vitro -diagnostiikassa. Suomessa yrityksen laitteita on käytössä kaikissa isoissa sairaalalaboratorioissa ja valtaosassa kliinisiä testejä tekevissä yksiköissä. Yritys työllistää Suomessa yli 70 ihmistä.

Tiedote: Taysin lihastautien tutkimuskeskuksen laboratoriodiagnostiikka siirtyy Fimlabille 1.1.2019 alkaen20.12.2018 13:54:49 EETTiedote

Tampereen yliopistollisen sairaalan lihastautien tutkimuskeskus on valtakunnallinen lihastautien erikoispoliklinikka (Tampere Neuromuscular Center), joka toimii osana laajempaa eurooppalaista ERN-osaamisverkostoa (EURO-NMD). Keskukseen kuuluvat DNA- ja lihaspatologian erikoislaboratoriot ovat tähän asti toimineet Tampereen yliopiston alaisuudessa, mutta marraskuussa allekirjoitetulla sopimuksella on päätetty siirtää kyseiset laboratoriotoiminnot Fimlab laboratoriot Oy:lle vuoden 2019 alusta alkaen. Toiminta jatkuu keskeytyksettä vuodenvaihteen jälkeen. - Fimlab akkreditoituna ja korkealaatuisena laboratoriodiagnostiikkaan keskittyvänä yrityksenä antaa hyvän toimintaympäristön lihastautien diagnostiikkaan liittyvien tutkimusten ylläpidolle ja kehittämiselle osana ERN-keskuksen toimintaa, sanovat kyseisestä toiminnasta vastaava dosentti Johanna Palmio ja professori Bjarne Udd. Toiminnot yhdistämällä saadaan keskitettyä toiminnan vaatimaa osaamista ja resursseja yhteen paikkaan, toiminnal

Tiedote: Laboratoriotoimintojen yhdistäminen harkinnassa20.4.2018 13:45:00 EESTTiedote

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä harkitaan laboratoriotoimintojen yhdistämistä Fimlab Laboratoriot Oy:n kanssa. Neuvotteluiden aloittamista esitetään yhtymän hallitukselle, joka päättää asiasta ensi viikon maanantaina. Järjestely vahvistaisi laboratorioiden toimintavarmuutta ja turvaisi osaavan henkilökunnan riittävyyttä. Päijät-Hämeen henkilöstö siirtyisi vanhoina työntekijöinä Fimlabin palvelukseen. Yhdistyminen voisi tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä järjestää ja tuottaa kaikkia sosiaali- ja terveyspalveluita maakunnassaan. Suurin yksikkö on Päijät-Hämeen keskussairaala, jonka yhteydessä on pääosa laboratoriotoiminnoista. - Tässä haetaan win-win -ratkaisua kustannusten, laadun ja toimintavarmuuden suhteen, toteaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Eetu Salunen. - Näytteenotto ja pääosa analytiikkapalveluista tuotettaisiin jatkossakin paikallisin voimin, ja saisimme lisää osaamista toiminnan kehittämiseen. Voisimme kehittää entis