Tiedote / Uusia malleja kodin ja koulun yhteistyöhön etsittiin yhdessä kokeillen
Kehittämistyöhön osallistui oppilaita, huoltajia ja opettajia Toivolan koulusta, Vesalan peruskoulusta ja Suutarinkylän peruskoulusta. Kehittäminen toteutettiin viime lukuvuonna Verkostomainen kodin ja koulun yhteistyö -hankkeessa, jota rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.
Erityisesti oppilaiden osallistuminen nousi merkittävään rooliin. ”Jälleen kerran huomasimme, että oppilailla on valtavasti osaamista ja motivaatiota lähteä tekemään uusia, heitä itseään kiinnostavia asioita. Tätä energiaa kannattaa koulussa hyödyntää, ” kannustaa hanketta koordinoinut opetuskonsultti Kirsi Verkka Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.
Punkbändi, big band vai sinfoniaorkesteri?
Hankkeessa sovellettiin kokeilevaa ja käyttäjälähtöistä kehittämisen tapaa kouluympäristössä. Jokainen koulu, oppilaat ja vanhemmat ovat oma yhteisönsä, jonka kannattaakin hakea itselleen sopiva tapa kehittää toimintaansa.
Yhdessä kokeillen -oppaasta löytyy kolme kehittämisen mallia: punkbändi, big band ja sinfoniaorkesteri.
Opasta lukemalla voi pohtia, sopiiko meille pienen oppilasryhmän ja mentorin muodostama punkbändi, joka tekee kehittämistyötä nopeasti kokeillen. Vai tuntuuko luontevalta kehittää nykyistä toimintaa esimerkiksi yhdessä vanhempainyhdistyksen kanssa? Mallikuvaukset ja koulujen kokemuspohjaiset tarinat voivat auttaa oman kehittämisen tavan ja tavoitteen löytämisessä.
Yhteisöllinen toimintakulttuuri tavoitteena
Kodin ja koulun yhteistyön käynnistämisessä on hyvä tunnistaa siihen liittyviä esteitä ja työtä tukevia asioita.
”Koulu- ja kotiväen joukosta voi löytyä ihmisiä, joiden mielestä koulu hoitakoon koulun asiat ja koti kodin asiat. Taustalla vaikuttaa teollistuminen ja erikoistumisen kulttuuri. Maailma on kuitenkin muuttunut, mikä näkyy uudessa opetussuunnitelmassakin. Tavoitteena on rakentaa yhteisöllistä toimintakulttuuria, johon myös huoltajia kutsutaan mukaan”, sanoo hankkeen toteutuksesta vastannut tutkija Jussi Ekqvist.
Huoltajat ovat koululle valtava voimavara
Huoltajien osaaminen ja aika ovat koululle voimavara, jota kannattaa hyödyntää. Toivolan koulussa toteutettiin ilmiöoppimisen suunnittelua yhdessä huoltajien kanssa. Pieni työryhmä huoltajia, opettajia ja rehtori, kokoontui kolme kertaa suunnittelemaan Suomi100-ilmiöoppimisen jaksoa. Kokemus oli kaikille osapuolille myönteinen.
Koulun opettajat totesivat, että ilmiöjaksolle tuli paljon uusia ideoita ja aikaa vapautui nyt entistä enemmän pedagogiseen suunnitteluun. “Kodin ja koulun yhteistyötä on yritetty parantaa pitkään, nyt tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että voisimme siinä onnistua ” toteaa Toivolan koulun rehtorina toiminut Erkki Häggman.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kasvatus ja koulutus, brändivideo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja antavat:
opetuskonsultti Kirsi Verkka, kirsi.verkka(at)hel.fi, puh. 09 310 84026
kehittämispalvelupäällikkö Marjo Kyllönen, marjo.kyllonen(at)hel.fi, puh. 09 310 86274
Mediaa palvelee
viestintäpäällikkö Essi Eranka
puh. 09 310 74342, 040 568 1369, essi.eranka@hel.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä #HelsinkiOppii ja #LastenHelsinki.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 23.4.202423.4.2024 17:14:31 EEST | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 23. huhtikuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 23.4.202419.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 23. huhtikuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa seuraavat tilahankkeet: päätös päiväkodin perustamisesta Pitäjänmäen peruspiiriin osoitteeseen Kutomokuja 3 päätös leikkipuisto Nuolen korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksestä Pitäjänmäkeen osoitteeseen Nuolitie 5 päätös leikkipuisto Munkin korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksestä Munkkiniemeen osoitteeseen Perustie 38 päätös Töölön ala-asteen perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä lausunto Jätkäsaareen Melkinlaiturin alueelle toteutettavan peruskoulun ja päiväkodin uudisrakennuksen hankesuunnitelmasta, päätös päiväkodin perustamisesta lausunto kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle Mellunkylään osoitteeseen Sakara 3 varhaiskasvatukselle toteutettavan väistö- ja lisätilapaviljongin hankesuunnitelmasta lausunto kaupunkiympä
Helsinki tekee peruskouluissa työtä jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi16.4.2024 10:52:54 EEST | Tiedote
Kehittämistyö on levitetty eri alueille ja sitä tehdään yhdessä oppilaiden, koulujen henkilöstön, poliisin ja muiden toimijoiden kanssa. Kokeilussa on mukana nyt 12 peruskoulua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme