Tiedote: Vuoden 2018 Kirsi Kunnas -palkinto Helsinki Poetry Connectionille

WSOY perusti runoilija, akateemikko Kirsi Kunnaksen 70-vuotista taiteilijauraa kunnioittaakseen uuden runopalkinnon, joka juhlistaa samalla 140-vuotista WSOY:tä. Tänä vuonna ensimmäisen kerran jaettavan palkinnon saa Helsinki Poetry Connection. Palkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa.

Raati luki valtavan määrän kiinnostavaa ja korkeatasoista kotimaista runoutta. Lukiessa nousi huoli siitä, miten ja mistä runon lukijat löytyvät. Raati pohti myös nykyrunouden vaikutusta ja julkaisukanavia.

Tietyn runoilijan sijasta raati halusi palkita toimijan, joka on edistänyt elävän runouden traditiota. Esimerkilliseksi valikoitui jo kymmenen vuotta pitkäjänteistä työtä runouden näkyvyyden ja kuuluvuuden hyväksi tehnyt Helsinki Poetry Connection.

Helsinki Poetry Connection -kollektiivi alkoi vuonna 2008 järjestää lavarunoustapahtumia ja rekisteröityi vuonna 2012 yhdistykseksi, jonka tehtävä on edistää kotimaisen sanataiteen asemaa Suomessa ja kansainvälisesti.

”Helsinki Poetry Connection onnistuu ennakkoluulottomasti ja monipuolisesti tuomaan yhteen yleisön ja kotimaiset runoilijat sekä tapahtumissa että sosiaalisessa mediassa. HPC:n toiminta antaa tilan tämän päivän lahjakkaille äänille, uudelle ilmaisulle sekä aidolle, välittömälle ja elävälle runokulttuurille, joka piirtää monimuotoista kuvaa maailmastamme”, palkintoraati toteaa juhlapuheessaan.

WSOY ja WSOY:n kirjallisuussäätiö myöntävät 10 000 euron suuruisen palkinnon joka toinen vuosi aikuisten tai lastenrunouden runoteokselle, runoilijalle tai runoutta edistäneelle toimijalle. Palkinnon saajan valitsee viisihenkinen asiantuntijaraati, jonka vuonna 2018 muodostavat runoilijat Kirsi Kunnas ja Joni Pyysalo, kustantajat Anna-Riikka Carlson ja Paula Halkola sekä Kirsi Kunnaksen elämäkerran kirjoittanut emeritaprofessori Leena Kirstinä.

Lisätiedot

Puheenjohtaja Outi-Illuusia Parviainen, Helsinki Poetry Connection, puh. 050 402 4014, outi.illuusia@gmail.com

Kustantaja, palkintoraadin puheenjohtaja Paula Halkola, puh. 050 341 4210, paula.halkola@wsoy.fi

Tiedote: Tekoäly uudistaa talouden, muuttaa työelämää ja voi olla yksi tärkeimmistä keinoista ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi14.2.2019 15:37:24Tiedote