Tiedote: WSOY täyttää 140 vuotta

Suomen vanhimpiin kustantamoihin lukeutuva WSOY juhlii tänä vuonna 140-vuotista taivaltaan.

Yksi merkittävimmistä juhlavuoden projekteista alkoi viime vuoden puolella, kun WSOY:n kirja-arkisto järjestettiin seitsemänhenkisen projektiryhmän voimalla. Wernerin helmet -arkistohankeen myötä käytiin läpi kuusi hyllykilometriä eli noin 330 000 kirjaa. Osa näistä helmistä päätyy nyt digitoitavaksi ja osa harvinaisista teoksista 140 vuoden ajalta huutokaupataan Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa. Arkistoon jää vähintään kaksi jokaista kustantamon historian aikana julkaistua teosta. Wernerin helmet-hankkeen myötä vanhojen kirjojen kansitaide nousee uudelleen esiin muistikirjojen kansissa, julisteissa ja postikorteissa.

Runous nousee esille tänä vuonna erityisesti, sillä runoteoksia ilmestyy enemmän kuin vuosiin ja toukokuussa jaetaan myös ensimmäistä kertaa Kirsi Kunnas -runopalkinto. 10 000 euron arvoinen tunnustus jaetaan joka toinen vuosi kotimaiselle runoudelle.

Juhlavuoden alussa WSOY lahjoitti kaikille Suomen yläkouluille Pelastetaan Itämeri -teoksen. Sen toivotaan herättävän keskustelua kouluissa Itämeren suojelusta.

Nykyaika ja historia puolestaan yhdistyvät upealla tavalla kun suurin osa William Shakespearen näytelmistä saatetaan e-kirjoiksi ja Aale Tynnin suomentamista Shakespearen Soneteista otetaan juhlapainos.

WSOY julkaisee lisäksi Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen juhlapainoksena. Tove Janssonin rakastetut muumiromaanit saavat uudet kannet ja Marjatta Kurenniemen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi julkaistaan Toivoisin että asuisin kuussa -kokoelmateos toivotuimmista runoista ja saduista.

WSOY:n verkkosivuilla julkaistaan juhlavuoden aikana WSOY:n kirjailijoiden, työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden tarinoita WSOY:stä.

Juhlavuosihankkeita voi seurata sosiaalisessa mediassa #wsoy140-tunnisteella.

Toimitusjohtaja Timo Julkunen, timo.julkunen@bonnierbooks.fi, puh. +358 40 5490 434