EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Tiedotustilaisuus ti 8.10. klo 10: Tatsuo Miyajiman uusi teos tutkii aikaa ja ikuisuutta

Tatsuo Miyajiman Sky of Time -näyttely jatkaa EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteistyömuotoa, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Näyttelyn yhteydessä avaamme säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä uuden kokonaisuuden, jonka teokset käsittelevät ihmisen, arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön suhdetta. Kosketus-näyttelyn mediahuoneessa nähdään William Kentridgen animaatio Other Faces.

PUHEENVUOROT

Arja Miller, intendentti, EMMA
Päivi Karttunen, Saastamoisen säätiö
Tatsuo Miyajima, taiteilija

Tilaisuuden kieli on suomi. Miyajiman puheenvuoro tulkataan japanista suomeksi. Kahvitarjoilu.

Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt 4.10. mennessä: asta.teravainen@emmamuseum.fi

Tatsuo Miyajima (s. 1957) käsittelee kokemuksellisissa ja filosofisissa teoksissaan aikaa ja ikuisuutta. Maailmankuulun japanilaistaiteilijan tavaramerkki on digitaaliset, loputtomasti muuttuvat LED-numerot, jotka symboloivat ajan loputonta virtaa ja osaamme maailmankaikkeudessa. Teos on suunniteltu varta vasten EMMAn tilaan ja sen ympärille rakentuu kuratoitu näyttelykokonaisuus taiteilijan tuotannosta.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä avataan uusi kokonaisuus, jonka teokset käsittelevät ihmisen, arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön suhdetta. Teoksia nähdään muun muassa Elina Brotherukselta, Artor Jesus Inkeröltä, Silja Rantaselta ja Hans Rosenströmiltä. Lisäksi Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu William Kentridgen animaatio Other Faces (2011), joka rakentuu 35mm filmille kuvatuista hiilipiirustuksista ja äänimaisemasta.

2021 firar vi konstens styrka – utställningar av samtidskonstens gigant Daniel Buren och den fängslande koloristen Konrad Mägi visas på EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Konsten har styrkan att inspirera till viktiga diskussioner och att skapa upplevelser också under utmanande tider. EMMAs utställningsprogram 2021 förmedlar konstens styrka, förmåga att påverka och beröra. Under årets gång visas starka helheter designade explicit för EMMAs lokaler, och virtuos hantering av olika material, tekniker och färger.

2021 on taiteen voiman juhlaa – nykytaiteen jättiläisen Daniel Burenin ja lumoavan koloristin Konrad Mägin näyttelyt EMMAan5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

EMMAn vuoden 2021 näyttelyohjelmiston teemana on taiteen voima. Taiteella on voimaa viedä tärkeiden keskustelujen äärelle sekä tuottaa elämyksiä haastavinakin aikoina. Taiteen ja luovuuden avulla voi ottaa kantaa, vaikuttaa ja ilmaista itseään. Taiteen voima ilmenee kussakin näyttelyssä sille ominaisella tavalla. Vuoden aikana nähdään vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä virtuoosimaista eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa.

2021 celebrates the power of art – exhibitions on contemporary art giant Daniel Buren and mesmerising colourist Konrad Mägi at EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTPress release

The theme of EMMA’s 2021 exhibition programme is the power of art. Art has the power to take the viewer amidst important discussions and produce memorable experiences, even in challenging times. The year honours strong exhibitions designed especially for EMMA, along with virtuoso-like mastery of different materials, techniques and colours.

Michael Schilkins förtjusande keramikdjur visas i en djurvärld designad av Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

På utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila visas en grupp uttrycksfulla djurskulpturer i keramik. Utställningsbesökarna får se livsmiljöer där djurskulpturer av två konstnärer från olika tidsperioder möts. Utställningen som huvudsakligen bygger på samlaren Kyösti Kakkonens samling visas 2.6.2020–28.2.2021 i anslutning till visningslagret Bryk & Wirkkala.

Michael Schilkinin ihastuttavia keramiikkaeläimiä nähdään Lotta Mattilan suunnittelemassa eläinten maailmassa2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyssä on esillä ilmeikäs joukko keraamisia eläinveistoksia. Näyttelyssä kävijä näkee elinympäristöjä, joissa kahden eri aikakauden taiteilijan eläinveistokset kohtaavat. Pääosin kauppaneuvos, keräilijä Kyösti Kakkosen kokoelmaan perustuva näyttely on esillä Bryk & Wirkkala -katseluvaraston yhteydessä 2.6.2020–28.2.2021.

Michael Schilkin’s delightful ceramic animals displayed in an animal world designed by Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTPress release

The Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition brings an expressive bunch of ceramic animal sculptures on display. In the exhibition, the visitor is presented with environments, where animal figures by two artists from different eras come together. The exhibition is based on the collection of Kyösti Kakkonen, collector and primarily a commercial counsellor, and is on display in connection with the Bryk & Wirkkala Visible Storage during 2 June 2020–28 February 2021.