EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Tiedotustilaisuus ti 8.10. klo 10: Tatsuo Miyajiman uusi teos tutkii aikaa ja ikuisuutta

Tatsuo Miyajiman Sky of Time -näyttely jatkaa EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteistyömuotoa, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Näyttelyn yhteydessä avaamme säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä uuden kokonaisuuden, jonka teokset käsittelevät ihmisen, arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön suhdetta. Kosketus-näyttelyn mediahuoneessa nähdään William Kentridgen animaatio Other Faces.

PUHEENVUOROT

Arja Miller, intendentti, EMMA
Päivi Karttunen, Saastamoisen säätiö
Tatsuo Miyajima, taiteilija

Tilaisuuden kieli on suomi. Miyajiman puheenvuoro tulkataan japanista suomeksi. Kahvitarjoilu.

Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt 4.10. mennessä: asta.teravainen@emmamuseum.fi

Tatsuo Miyajima (s. 1957) käsittelee kokemuksellisissa ja filosofisissa teoksissaan aikaa ja ikuisuutta. Maailmankuulun japanilaistaiteilijan tavaramerkki on digitaaliset, loputtomasti muuttuvat LED-numerot, jotka symboloivat ajan loputonta virtaa ja osaamme maailmankaikkeudessa. Teos on suunniteltu varta vasten EMMAn tilaan ja sen ympärille rakentuu kuratoitu näyttelykokonaisuus taiteilijan tuotannosta.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä avataan uusi kokonaisuus, jonka teokset käsittelevät ihmisen, arkkitehtuurin ja rakennetun ympäristön suhdetta. Teoksia nähdään muun muassa Elina Brotherukselta, Artor Jesus Inkeröltä, Silja Rantaselta ja Hans Rosenströmiltä. Lisäksi Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu William Kentridgen animaatio Other Faces (2011), joka rakentuu 35mm filmille kuvatuista hiilipiirustuksista ja äänimaisemasta.

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.