Tiesitkö, että suupielten halkeilu voi johtua hampaista? Syynä voi olla madaltunut purenta

Upea pakkaskeli ja valkoinen maa houkuttelevat ulos, mutta monilla pakkasen aiheuttama ihon kuivuminen tuottaa kipeitä, halkeilevia suupieliä. Yleisesti kuvitellaan, että suupielten halkeaminen johtuu B-vitamiinin tai raudan puutteesta. Usein syy on kuivassa ihossa - joskus jopa hampaissa.

Suupielten halkeilu ei aina johdu kuivuudesta, syynä voi olla esimerkiksi madaltunut purenta.

Kuiva iho oireilee enemmän talviaikana, ja erityisesti atooppinen iho on altis talvi-ilmalle.

Pika-apu haljenneisiin suupieliin löytyy suupielten pesemisestä ja huolellisesta kuivaamisesta. Lisäapua saa miedosta kortisonivoiteesta, jossa voi tarpeen mukaan olla myös antibakteerisia ainesosia. Levitä voidetta pesun ja kuivauksen jälkeen suupieliin viikon kuurina.

Jos voide ei paranna tilannetta, halkeamien syy voi löytyä muualta, hampaista.

Vihlovatko hampaasi, tekeekö pureskeleminen kipeää?

Suupielten jatkuva halkeaminen voi olla ongelma henkilöillä, joilla on madaltunut purenta tai ei hampaita ollenkaan. Madaltunut purenta voi johtua purennan toimintahäiriöstä, kuten narskuttelusta, joka aiheuttaa hampaiden kulumista. Purentaa voivat madaltaa myös isot muovipaikat, jotka kuluvat hammasta nopeammin.

Muita madaltuneen purennan syitä ovat muun muassa refluksitaudin, syömishäiriön tai dieetin aiheuttama hampaiden syöpyminen ja kuluneet hammasproteesit.

Tavallisimpia madaltuneen purennan aiheuttamia ongelmia ovat:

- Hampaiden lyheneminen ja värin muuttuminen
- Hampaiden vihlominen ja arkuus
- Vaivat leukanivelessä
- Kasvojen alueen epämääräiset kiputilat ja puutuneisuuden tunne
- Purentalihasten arkuus ja väsyminen

Hammasrivistö kuntoon protetiikalla

Madaltunutta purentaa voidaan hoitaa korottamalla purentaa esimerkiksi kiinteän protetiikan tai uusien irtoproteesien avulla. Oleellista on myös hoitaa kulumisen syytä: esimerkiksi narskuttelijalle valmistetaan mahdollisen proteettisen hoidon lopuksi purentakisko, joka suojaa hampaita ja ehkäisee ongelmien uusiutumista.

Jos sinulla on purentaongelmiin viittaavia oireita tai näkyvästi lyhentyneet hampaat, tarkastuta tilanne hammaslääkärin vastaanotolla. Purennan madaltumista on helpompi ennaltaehkäistä kuin hoitaa jälkikäteen.

Vinkit antoi Oral Hammaslääkäreiden lääketieteellinen johtaja Petra Kari.

Lähteenä on käytetty myös Duodecim Terveyskirjastoa osoitteessa www.terveyskirjasto.fi.

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii yli 60 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaaColosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin omistaa pääomasijoittajayhtiö Jacobs Holding AG. Sen ainoa edunsaaja on kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi ehdollisena Tradekan ja Colosseum Dental Groupin Med Group -yrityskaupan13.7.2018 14:30Tiedote

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt ehdollisena yrityskaupan, jossa Tradeka-Yhtiöt Oy ja Colosseum Dental Group AS ostavat Med Group Oy:n. Tradeka-Yhtiöt Oy ostaa Med Group Oy:n kotiin vietävät hoivapalvelut sekä ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot. Colosseum Dental Group hankkii Med Group Hammaslääkärit Oy:n ja sen yksityiset suun terveydenhuollon toiminnot. Colosseum Dental Group omistaa Suomessa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n. Med Groupin enemmistöomistaja on ollut pääomasijoittaja Adelis Equity Partners.