Tiesitkö, että suupielten halkeilu voi johtua hampaista? Syynä voi olla madaltunut purenta

Upea pakkaskeli ja valkoinen maa houkuttelevat ulos, mutta monilla pakkasen aiheuttama ihon kuivuminen tuottaa kipeitä, halkeilevia suupieliä. Yleisesti kuvitellaan, että suupielten halkeaminen johtuu B-vitamiinin tai raudan puutteesta. Usein syy on kuivassa ihossa - joskus jopa hampaissa.

Suupielten halkeilu ei aina johdu kuivuudesta, syynä voi olla esimerkiksi madaltunut purenta.

Kuiva iho oireilee enemmän talviaikana, ja erityisesti atooppinen iho on altis talvi-ilmalle.

Pika-apu haljenneisiin suupieliin löytyy suupielten pesemisestä ja huolellisesta kuivaamisesta. Lisäapua saa miedosta kortisonivoiteesta, jossa voi tarpeen mukaan olla myös antibakteerisia ainesosia. Levitä voidetta pesun ja kuivauksen jälkeen suupieliin viikon kuurina.

Jos voide ei paranna tilannetta, halkeamien syy voi löytyä muualta, hampaista.

Vihlovatko hampaasi, tekeekö pureskeleminen kipeää?

Suupielten jatkuva halkeaminen voi olla ongelma henkilöillä, joilla on madaltunut purenta tai ei hampaita ollenkaan. Madaltunut purenta voi johtua purennan toimintahäiriöstä, kuten narskuttelusta, joka aiheuttaa hampaiden kulumista. Purentaa voivat madaltaa myös isot muovipaikat, jotka kuluvat hammasta nopeammin.

Muita madaltuneen purennan syitä ovat muun muassa refluksitaudin, syömishäiriön tai dieetin aiheuttama hampaiden syöpyminen ja kuluneet hammasproteesit.

Tavallisimpia madaltuneen purennan aiheuttamia ongelmia ovat:

- Hampaiden lyheneminen ja värin muuttuminen
- Hampaiden vihlominen ja arkuus
- Vaivat leukanivelessä
- Kasvojen alueen epämääräiset kiputilat ja puutuneisuuden tunne
- Purentalihasten arkuus ja väsyminen

Hammasrivistö kuntoon protetiikalla

Madaltunutta purentaa voidaan hoitaa korottamalla purentaa esimerkiksi kiinteän protetiikan tai uusien irtoproteesien avulla. Oleellista on myös hoitaa kulumisen syytä: esimerkiksi narskuttelijalle valmistetaan mahdollisen proteettisen hoidon lopuksi purentakisko, joka suojaa hampaita ja ehkäisee ongelmien uusiutumista.

Jos sinulla on purentaongelmiin viittaavia oireita tai näkyvästi lyhentyneet hampaat, tarkastuta tilanne hammaslääkärin vastaanotolla. Purennan madaltumista on helpompi ennaltaehkäistä kuin hoitaa jälkikäteen.

Vinkit antoi Oral Hammaslääkäreiden lääketieteellinen johtaja Petra Kari.

Lähteenä on käytetty myös Duodecim Terveyskirjastoa osoitteessa www.terveyskirjasto.fi.

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii yli 60 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaaColosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin omistaa pääomasijoittajayhtiö Jacobs Holding AG. Sen ainoa edunsaaja on kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä.

Vain joka kolmas käy säännöllisesti suuhygienistillä - miksi suuhygienistillä tulisi käydä?20.3.2018 09:56Tiedote

1. Miksi suuhygienistillä käydään? Mitä apua siitä on? Suuhygienisti keskittyy ennaltaehkäisevään hoitoon, kun hammaslääkärit tekevät usein korjaavaa hoitoa. Suuhygienisti toteuttaa hammaslääkärin tekemää hoitosuunnitelmaa. Hän opettaa esimerkiksi omahoitoa ja auttaa hoitamaan suun tilannetta niin, että suu paranee. Suuhygienistit pyrkivät ehkäisemään suun sairauksia, kuten iensairauksia ja kariesta, eli reikiintymistä. Osalle ammattiryhmä on täysin tuntematon, ja hammashoitajat ja suuhygienistit sekoitetaan helposti. 2. Minulla on hyvät hampaat, eivätkä ne reikiinny. Riittääkö, jos käyn hammaslääkärin sijaan vain suuhygienistillä? On hyvä käydä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Hammaslääkäri diagnosoi suun sairauksia ja voi ottaa röntgenkuvia - kumpaankaan näistä suuhygienistillä ei ole oikeuksia. Hammaslääkärillä kannattaa käydä vuoden tai parin vuoden välein. Jo nuorena aikuisena olisi hyvä saada rutiini hammastarkastuksiin, sillä suusairaudet alkavat kehittyä jo varhain.

Colosseum Dental Group panostaa suomalaiseen suun terveydenhuoltoon ostamalla Med Group Hammaslääkärit Oy:n suun terveydenhoidon liiketoiminnot20.2.2018 13:30Tiedote

Lehdistötiedote 20.2.2018. Colosseum Dental Group (”Colosseum”) on yhdessä Tradeka Yhtiöt Oy:n kanssa allekirjoittanut sopimuksen Med Groupin koko osakekannan ostamisesta. Med Groupin enemmistöomistaja on pääomasijoittaja Adelis Equity Partners. Tradeka ostaa Med Groupin Kotiin vietävien palveluiden, ensihoidon ja julkisen terveydenhuollon palveluihin liittyvät toiminnot ja Colosseum puolestaan Med Groupin yksityisen suun terveydenhuollon liiketoiminnot. Colosseum ostaa Med Groupin suunterveyden toiminnan Renideo Holding Oy:n kautta, joka omistaa myös Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”).