Tiesitkö tätä viisaudenhampaista? Yhdeksän kymmenestä kärsii, yli 25-vuotiaat turvassa… ja muut yllätysfaktat ”viisureista”

Onko sinulta jo poistettu yksi tai useampi viisaudenhammas – vai odotteletko vasta niiden puhkeamista? Oral Hammaslääkärit kokosi kuusi yllättävää faktatietoa ”viisureista”.

Viisaudenhampaiden tilanne kannatta tarkistaa ennakoivasti röntgenkuvalla.

1. Vain 1/10 suomalaisista säästyy vaivalta

Melkein kaikilla ihmisillä on viisaudenhampaat, mutta aivan kaikille ne eivät aiheuta varsinaista vaivaa. Yksi kymmenestä suomalaisesta on niin onnekas, että viisaudenhampaat löytävät tilaa muun hammasrivistön takaa.

2. Viisaudenhampaat likaantuvat helposti
Monesti viisaudenhammas puhkeaa vain puolittain ja osa siitä jää ikenen alle piiloon. Puoliksi esillä olevaa hammasta on mahdotonta puhdistaa, joten se kerää bakteereita ja hammaskiveä ja voi reikiintyä. Myös hampaan ympäristön putsaamisesta tulee vaikeampaa ja tulehdukset voivat lisääntyä.

3. Myös naapurihampaat vaarassa
Kun viisaudenhammas alkaa nojata viereistä hammasta vasten, myös naapurihampaan puhdistaminen vaikeutuu ja infektiot saattavat iskeä. Niinpä viisaudenhampaan puhkeamiseen kannattaa reagoida hyvissä ajoin ennen kuin se vahingoittaa tai tärvelee viereiset hampaat.

4. Yli 25-vuotiaat (useimmiten) turvassa
Viisaudenhampaat alkavat puhjeta useimmiten murrosiän jälkeen. Myös niiden nimi viittaa tähän: tuossa iässä ihminen on jo ”viisastunut”. Jos olet selvinnyt 25-vuotiaaksi ilman viisaudenhampaiden oireilua, voit todennäköisesti huokaista helpotuksesta. Viimeistään tuossa iässä hampaiden juuret ovat yleensä kehittyneet valmiiksi ja kaikki hampaat puhjenneet, jos ovat puhjetakseen.

5. Ennakoivasti röntgeniin!
Viisaudenhampaat on helpompi poistaa nuorena, koska leuan luut ovat silloin joustavampia. Oma tilanne kannattaa ennakoida hyvissä ajoin ja varmistaa hammaslääkärin ottamalla röntgenkuvalla. Jos kuvassa näkyy vinossa olevia viisaudenhampaita, joista pienikin kulma on läpäissyt suun limakalvon, ne alkavat mitä todennäköisimmin oireilla ennemmin tai myöhemmin.

6. Helppo leikkaus yllättää
Viisaudenhampaat poistetaan useimmiten leikkaamalla. Puudutuksessa tehtävä leikkaus on turvallinen ja useimmille ongelmaton toimenpide. Monet potilaat kertovat yllättyneensä siitä, miten kivuttomasti ja sujuvasti leikkaus on hoitunut. Lyhyt toipilasaika leikkauksen jälkeen toki vaaditaan.

Lähde: Suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri Marina Kuhlefelt, Oral Hammaslääkärit

viestintäjohtaja
Sähköposti: minna.lonnqvist@oral.fi

Viisaudenhampaiden tilanne kannatta tarkistaa ennakoivasti röntgenkuvalla.

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1600 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaaeuroa. Oral toimii yli 70 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin omistaa pääomasijoittajayhtiö Jacobs Holding AG. Sen ainoa edunsaaja on kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä.