Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Suomen talous nojaa tulevaisuudessakin vahvasti biotalouteen ja uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön. Metsäteollisuuden merkitys on kasvussa, ruoka-ala elpyy kasvavan viennin tahdittamana ja uusiutuvan energian hajautettu tuotanto kasvaa nopeasti. Kaikki tämä tuotanto toteutuu maakunnissa ympäri Suomea. Lisäksi matkailijoiden määrä Suomessa on kovassa kasvussa. Teollisuuden ja palveluiden tuotanto sekä vienti- ja raaka-ainehuolto edellyttävät logistiikan toimivuutta kaikkialla Suomessa, vuoden jokaisena päivänä.

– Ilman suuria lisäpanostuksia väylien kuntoon Suomen talous rampautuu ja vaikutukset työllisyyteen ja hyvinvointiin ovat kohtalokkaita, Marttila toteaa.

Nykyinen hallitus teki hyvää työtä aloittaessaan määrätietoisen työn korjausvelan pienentämiseksi. Vauhdittaakseen tulevan hallituksen toimia MTK keräsi ympäri Suomea 200 maa- ja metsätaloudelle tärkeää kunnostettavaa esimerkkikohdetta.

– Esimerkkikohteiden avulla ymmärretään, kuinka tärkeä perusta maaseudun tieverkko on koko Suomen menestykselle. Logistisen ketjun on toimittava kannolta tai maitotilalta tehtaalle ja satamaan. Nämä kohteet tarjoavat myös maakuntien kansanedustajaehdokkaille konkretiaa vaalikampanjoihinsa, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola huomauttaa.

Käsiteltävänä olevassa valtioneuvoston selonteossa Suomen liikennejärjestelmäsuunnittelun valmistelusta todetaan, että Suomen kilpailukyvyn kannalta kriittinen teollisuus sijaitsee laajasti ympäri maata. Tämä edellyttää koko Suomen kattavaa ja toimivaa liikennejärjestelmää.

Selonteko antaa hyvän perustan, mutta on huolestuttavaa, jos yksityistiet jäävät huomiotta. Lähes jokainen metsä- ja elintarviketeollisuuden tuote saa alkunsa maaseudun yksityistien varrelta. Myös yksityistierahoituksen merkittävän lisäämisen on oltava osa pitkän aikavälin liikennejärjestelmäsuunnittelua, MTK vaatii.

MTK:n keräämät korjauskohteet:

puheenjohtaja Juha Marttila, puh. 050 341 3167
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, puh. 040 502 6810

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.