Tieteen akateemikko Alfred W. Crosby kuollut

Suomen Akatemian ulkomainen tieteen akateemikko, professori Alfred W. Crosby (1931–2018) on kuollut. Yhdysvaltalainen Alfred Crosby oli kuollessaan 87-vuotias. Hän teki tieteellisen uransa erityisesti ympäristö- ja globaalihistorian alalla useissa amerikkalaisissa yliopistoissa. Hän jäi eläkkeelle University of Texas at Austin -yliopistosta vuonna 1999. Hän opetti myös Helsingin yliopistossa kaksi lukuvuotta. Suomen Akatemian ulkomaiseksi akateemikoksi Crosby nimitettiin vuonna 1995.

Alfred W. Crosby teki uraauurtavaa tutkimusta ihmiskunnan historiallisten vaiheiden selittämisessä ja ymmärtämisessä. Häntä pidetään yhtenä modernin ympäristöhistorian perustajista. Crosby yhdisti työssään historian, maantieteen, biologian ja lääketieteen tutkimustuloksia pohtiessaan esimerkiksi sitä, miksi eurooppalaisten maahanmuuttajien oli suhteellisen helppoa asuttaa Pohjois-Amerikka, Australia ja Etelä-Amerikan eteläosat. Samalla hän oli kiinnostunut valottamaan sitä, miksi jotkut varhaiset kulttuurit hävisivät eivätkä kyenneet jatkamaan menestyksekkäästi. Yksi kiinnostuksen kohde tässä olivat epidemioiden vaikutukset. Näitä ilmiöitä ja niiden taustoja hän avasi muun muassa klassikoiksi nousseissa kirjoissaan The Columbian Exchange: Biological and Cultural Consequences of 1492 (1972), Ecological Imperialism: The Biological Expansion of Europe, 900-1900 (1986) ja America’s Forgotten Pandemic: The Influenza of 1918 (1976/1989).

Monipuolisen Crosbyn yksi kiinnostuksen kohde tutkijana oli myös tieteen ja teknologian historia. Tästä aihealueesta hän kirjoitti useita teoksia, mm. The Measure of Reality: Quantification and Western Society, 1250-1600Throwing Fire: Projectile Technology Through History; ja Children of the Sun: A History of Humanity’s Unappeasable Appetite for Energy.Omien sanojensa mukaan työ historioitsijana teki hänestä myös tulevaisuuden tutkijan, ja häntä kiinnosti elämänsä loppuun asti se, miten voisimme tehdä huomisesta paremman.

Tasavallan presidentti myöntää Suomen Akatemian esityksestä tieteen akateemikon arvonimen erittäin ansioituneelle kotimaiselle tai ulkomaiselle tieteenharjoittajalle. Akateemikon arvonimi voi olla samanaikaisesti enintään kuudellatoista kotimaisella tieteenharjoittajalla. Ulkomaisten akateemikon arvonimen haltijoiden määrää ei ole rajoitettu.

Lisätietoa akateemikko Alfred Crosbyn työstä ja tutkimuksesta:
Yhdysvaltain historian professori Mikko Saikku
etunimi.sukunimi(at)helsinki.fi
Helsingin yliopisto

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 444 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).

Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin27.3.2018 12:14Tiedote

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.