Tieto Toivo Rakkaus kampanjoi tutkittuun tietoon perustuvan hoidon puolesta

Tänään käynnistyvä Tieto Toivo Rakkaus -kampanja pyrkii lisäämään luottamusta tieteeseen ja tutkittuun tietoon perustuviin hoitomenetelmiin. Kampanja on osa Lääkäriliiton tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa. Liiton kumppaneina kampanjassa ovat Akavan sairaanhoitajat ja Taja ry, Apteekkariliitto, Lääketeollisuus ry, Suomen Hammaslääkäriliitto, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Syöpäjärjestöt ja Väestöliitto.

”Vielä muutama vuosikymmen sitten moni sairaus oli kohtalokas. Sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa tutkittu tieto ratkaisee. Haluamme kampanjallamme lisätä luottamusta tieteeseen ja auttaa suojaamaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia sellaisilta hoitomenetelmiltä, jotka eivät perustu tutkittuun tietoon”, sanoo Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki.

Kampanjan yhtenä tavoitteena on nostaa uskomushoitojen sääntely politiikan suunnittelupöydille. Asian selvittämisestä on kirjaus nykyisessä hallitusohjelmassa, mutta sen etenemiseen halutaan lisää vauhtia. ”Uskomushoidoille tarvitaan sääntelyä etenkin lasten ja erityisryhmien suojelemiseksi”, Myllymäki korostaa.

Kampanjan järjestäjät ovat myös huolissaan suomalaisen tutkimuksen rahoituksen leikkauksista ja tulevaisuudesta. ”Tutkitun tiedon asemaa yhteiskunnassamme ei saa horjuttaa, ja siksi haluamme huomiota myös tutkimusrahoituksen turvaamiseen”, Myllymäki sanoo.

Kampanjalle on avattu omat nettisivut tietotoivorakkaus.fi, mistä löytyy kampanjan materiaalia. Kolmen kampanjaviikon aikana tullaan julkaisemaan materiaalia myös sosiaalisessa mediassa ja radiossa.

#tietotoivorakkaus
tietotoivorakkaus.fi

toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, kati.myllymaki@laakariliitto.fi, puh. 040 4506354
koulutuspäällikkö Sami Heistaro, sami.heistaro@laakariliitto.fi, puh. 040 9052800