Tietomurron uhriksi joutunut voi saada apua myös kotivakuutuksesta

Ifin kotivakuutukseen kuuluva identiteettivarkausturva korvaa lakimiehen kustannuksia psykoterapiakeskus Vastaamoon kohdistuneen tietomurron uhreille, jotka ovat joutuneet kiristyksen kohteeksi tai joiden nimissä on esimerkiksi tilattu tuotteita.

Ifin kaikkiin kotivakuutuksiin sisältyy automaattisesti identiteettivarkausturva, josta voi olla apua tietomurron uhriksi joutuneelle silloin, kun joutuu kiristyksen uhriksi tai henkilötietoja käytetään luvattomasti esimerkiksi ostosten tekemiseen. Henkilötietojen oikeudeton haltuunotto ja vuotaminen verkkoon ei yksin oikeuta korvaukseen. Turva kattaa vakuutuksenottajan lisäksi kaikki samassa kodissa vakinaisesti asuvat.

Identiteettivarkausturva auttaa silloin, kun tarvitaan lakimiestä tilanteen ratkaisemiseksi.

– Turvasta korvataan lakimiehen kustannuksia, jotka aiheutuvat esimerkiksi tutkintailmoituksen laatimisesta ja esitutkinnassa avustamisesta, virheellisten vaateiden hylkäämisestä ja virheellisten luottohäiriömerkintöjen oikaisemisesta. Näitä kustannuksia korvataan 2 000 euroon asti ilman omavastuuta, kertoo vakuutuspäällikkö Sanna Bergroth.

Identiteettivarkausturva ei sen sijaan korvaa suoranaisia kuluja tai taloudellisia tappioita, joita henkilötietojen varkaudesta aiheutuu, tai henkilötietojen suojaamisesta johtuvia kustannuksia, kuten luottokieltojen tekemistä.

Jos tietomurrosta, tietosuojarikoksesta tai muusta asiaan liittyvästä rikoksesta nostetaan syyte, voi korvausta lakimieskuluista hakea myös oikeusturvavakuutuksesta. Tarkista oikeusturvavakuutuksesi voimassaolo vakuutuskirjastasi. Oikeusturva vakuutetaan Ifin kotivakuutuksessa kodin irtaimiston yhteydessä.

– Oikeusturvavakuutuksesta korvataan kustannuksia vakuutuskirjaan merkittyyn enimmäiskorvausmäärään asti. Vakuutusta ottaessa enimmäiskorvausmääräksi on voinut valita joko 10 000 tai 20 000 euroa, kertoo Bergroth.

– Olemme saaneet asiakkailta Vastaamon tietomurtoon liittyen runsaasti huolestuneita yhteydenottoja. Pyrimme auttamaan tässä vaikeassa tilanteessa jakamalla tietoa siitä, miten kotivakuutus voi olla avuksi. Jos olet joutunut tai epäilet joutuneesi tietomurron uhriksi, kehotamme ensimmäiseksi tekemään viranomaisten suosittelemat turvatoimenpiteet. Jos Ifin kotivakuutusasiakkaana käytät lakimiehen apua, voit olla yhteydessä korvauspalveluun korvauksen hakemiseksi.

Lisätietoa identiteettivarkausturvasta

Sanna Bergroth
vakuutuspäällikkö
sanna.bergroth@if.fi

Outi Kärkkäinen
viestintäpäällikkö
010 514 1962
outi.karkkainen@if.fi

Tutkimus: Suomalaisten etälääkärille antama arvio on noussut perinteisen lääkärikäynnin ohi23.11.2020 08:55:00 EETTiedote

Joka toinen suomalainen kertoo käyttäneensä jotakin terveydenhuollon etäpalvelua. Eniten kasvua on etälääkärillä asioineissa, joiden määrä on kaksinkertaistunut vuoden aikana, kertoo Ifin Terveysbarometri. Korona on ajanut ihmiset muuttamaan totuttuja asiointitapojaan, ja uusi kokemus on usein ollut onnistunut: etälääkäri saa paremmat arviot kuin perinteinen lääkärikäynti.

Kysely: moni eteläsuomalainen aikoo lykätä talvirenkaiden vaihtoa16.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Moni Etelä-Suomessa asuva ja uusimaalaisista joka viides suunnittelee vaihtavansa talvirenkaat tänä vuonna aiempaa myöhemmin, käy ilmi Ifin kyselystä. Sää voi muuttua nopeasti, joten talvirenkaiden vaihtoa ei kannata enää viivytellä. Vaikka uudessa tieliikennelaissa ei ole kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa, talvirenkaita pitää käyttää marraskuusta alkaen kelin ja sään vaatiessa.

Ifin Kunnon koti -tarkastukset: joka kolmannen omakotitalon vesikatosta löytyy huollettavaa28.10.2020 08:20:00 EETTiedote

Joka kolmannen omakotitalon vesikatosta on Ifin kotivakuutusasiakkailleen teettämissä talotarkastuksissa löytynyt jotakin korjattavaa tai vähintään pikaista huoltoa kaipaavaa. Katot ovat taas lujilla, kun seuraavien kuukausien aikana on odotettavissa vettä, räntää ja lunta. Omakotiasuja, oletko tarkastanut ennen talvea katon kunnon? Lue Ifin asiantuntijan vinkit.

Terveysbarometri: Korona on saanut suomalaiset huolestumaan terveydenhoitohenkilöstön riittävyydestä ja hoitoon pääsystä21.10.2020 07:55:00 EESTTiedote

Kahta kolmesta suomalaisesta huolettaa, ettei terveydenhoitohenkilöstön määrä riitä tulevaisuudessa. Lähes yhtä usea on huolestunut siitä, että kiireettömään hoitoon on jatkossa koronan vuoksi vaikeampi päästä. Suomalaisten arvio omasta terveydestä on kuitenkin parantunut vuoden aikana. Tiedot käyvät ilmi Ifin tuoreesta Terveysbarometrista.