Tietosuojalaki ei ota huomioon museoiden tehtävää

Tietosuojalakia laadittaessa ei ole huomioitu museoiden ja muiden muistiorganisaatioiden vakiintunutta tehtävää: aineellisen ja aineettomaan kulttuuriperinnön tallentamista, tutkimista ja esittämistä.

Vaarantuvatko avoimet aineistot? Kuva: SA-kuva. CC BY 4.0 (Muokattu.)

Suomen museoliitto on tänään 30.1.2018 antanut lausunnon oikeusministeriölle työn alla olevasta esityksestä tietosuojalaiksi. Museoliiton mukaan luonnosvaiheessa oleva esitys ei ole huomioinut muistiorganisaatioiden näkökulmia. Jos esitys toteutuu luonnoksen mukaisena, muistiorganisaatioiden nykyiset tehtävät vaarantuvat.

– On käsittämätöntä, että museot ja muut muistiorganisaatiot ovat tilanteessa, jossa tulevaisuuskuva perustehtävän toteuttamiseksi on tällä hetkellä näin samea, Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä ottaa kantaa.

Ongelmat nostettu esille useasti ilman tulosta

Erityisen ongelmallisina näyttäytyvät vähemmistöjen historiaan ja kulttuuriperintöön liittyvät tehtävät sekä museotyön digitaalisten työmenetelmien ja tiedon välittämisen jatkuminen.

Tekeillä olevan tietosuojalain ongelmiin ovat muistiorganisaatiot ja opetus- ja kulttuuriministeriö kiinnittäneet valmistelijoiden huomiota useasti valmisteluprosessin aikana.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on omassa lausunnossaan esittänyt tilanteen selkiyttämiseksi myös ratkaisuja, jossa tietosuojalaki huomioisi kulttuuriperintöaineistojen saattamisen käytettäviksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kaikkea sitä kansallista liikkumavaraa, jonka EU:n tietosuoja-asetus mahdollistaa, ei olla hyödyntämässä.

Linkit:

Suomen museoliiton lausunto oikeusministeriölle hallituksen esityksestä eduskunnalle EU:n yleistä tietosuoja-asetusta täydentäväksi yleiseksi lainsäädännöksi.

Suomen museoliiton tiedote 30.6.2017: Tietosuoja-asetus tekee museoiden kokoelmatyöstä mahdotonta

Lisää aiheesta Museoliiton blogissa 2.3.2016.

Viite: Oikeusministeriön luonnos 18.1.2018: Hallituksen esitys eduskunnalle EU:n yleistä tietosuoja-asetusta täydentäväksi yleiseksi lainsäädännöksi

Vaarantuvatko avoimet aineistot? Kuva: SA-kuva. CC BY 4.0 (Muokattu.)

Arkistot, kirjastot ja museot tyytyväisiä tietosuojalakiin – julkaisuoikeus kaipaa täsmennystä14.11.2018 14:57Tiedote

Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen KAM-juridiikkaryhmän mukaan kansallinen tietosuojalaki on toteutumassa siten, että se antaa muistiorganisaatioille hyvät edellytykset henkilötietoja sisältävien kulttuuriperintöaineistojen käsittelyyn yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa. Henkilötietoja sisältävän kulttuuriperintöaineiston julkaisemisen mahdollistava nimenomainen säännös olisi kuitenkin tärkeä lisäys.

Näyttelypalkkiokokeilu on onnistunut – Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannattavat hyvän käytännön laajentamista25.10.2018 11:02Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiokokeilun toinen hakukierros on osoittautunut onnistuneeksi. Rahoituksen ansiosta yli puolet Suomen taidemuseokohteista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura toivovatkin, että ensi vuonna kokeilu olisi entistä laajempi.