Tietoturvariskit ovat uhka energia-alalla – älykäs tiedonhallinta pitää kriittiset tiedot turvassa

Energia-alalla tietoturvan merkitys kasvaa jatkuvasti, koska energiayritysten tiedot kiinnostavat kyberrikollisia. Yritykset toimialalla ovat varautuneet lisääntyviin tietoturvariskeihin hyödyntämällä toiminnassaan tamperelaisen M-Filesin kehittämiä älykkään tiedonhallinnan ratkaisuja.

Tänä tiistaina 23.10. käynnistyvä Suomen suurin energia-alan tapahtuma, Energiamessut, kerää energia-alasta kiinnostuneet Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Tänä vuonna messuilla puhuttaa erityisesti tietoturva: energia-alalla käsitellään päivittäin paljon tärkeitä tietoja ja dokumentteja, jotka on löydettävä tarpeen vaatiessa nopeasti, mutta säilytettävä silti tietoturvallisesti.

- Sirpaloituva tieto on energia-alalla vakavasti otettava ongelma. Kun tärkeät tiedostot ovat hajallaan eri järjestelmissä, on helppo ajautua tilanteeseen, jossa vanhentuneet tiedostoversiot ja kaksoiskappaleet aiheuttavat riskejä liiketoiminnalle sekä hidastavat työntekoa, kertoo älykkään tiedonhallinnan pioneerin, ohjelmistoyhtiö M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

- Esimerkiksi sähkökatkon tullen energiayrityksen on löydettävä tärkeät tiedot välittömästi, jotta tilanne saadaan ratkaistua ripeästi. Olemmekin huomanneet, että monet energia-alan yritykset panostavat tehokkaaseen ja turvalliseen tiedonhallintaan erityisen paljon, hän havainnollistaa.

Energiayritysten tiedot kiinnostavat kyberrikollisia

Maailman nopea digitalisoituminen näkyy myös energiateollisuudessa. Energia-alan yrityksissä kyberturvallisuuden merkitys korostuu, sillä alalla liikkuu rahan lisäksi runsaasti arvokasta tietoa. Jotta tieto ei päädy vääriin käsiin, tulee tietojen tallennustapoihin ja suojaukseen kiinnittää erityisen paljon huomiota.

- Meidän kantaverkkomme kautta kulkee noin 80 prosenttia kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä. Siksi tietoturvallisuutemme ja riskienhallintamme onkin oltava huippuluokkaa. Turvallisuusvaatimustemme täyttymisen lisäksi halusimme tarvittavien tiedostojen löytyvän ketterästi ja nopeasti, joten päädyimme perusteellisen valintaprosessin ja tiukan tietoturva-auditoinnin jälkeen investoimaan M-Filesin tiedonhallintaratkaisuun, kertoo kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n viestintä- ja tiedonhallintapäällikkö Marjaana Kivioja.

Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö, mutta myös kansainvälisesti tunnustettu edelläkävijä. Yhtiö valittiin syyskuussa 2018 maailman parhaaksi kantaverkkoyhtiöksi kansainvälisessä energia-alan brändikilpailussa CHARGE 2018:ssa.

Globaalisti toimivalla M-Filesilla on energia-alan asiakkaita niin Suomessa kuin ympäri maailmaa. M-Filesin älykkään tiedonhallinnan ratkaisua käyttävät Fingridin lisäksi muun muassa Fortum, Turku Energia, Oulun Energia, Herrfors sekä Caruna. Mäkitalo näkee alan vaatimuksiin vastaamisen yhtenä syynä järjestelmän suureen suosioon energia-alalla.

- Energia-alalla toiminta on tarkkaan säädeltyä. Tiedostoja ja dokumentteja tulee säilyttää tavalla, joka noudattaa lakeja, sääntöjä ja määräyksiä. Energiayhtiöitä koskee valtava määrä viranomaismääräyksiä, ja yritysten kansainvälistyessä noudatettavien lakien määrä moninkertaistuu. Kun kehitämme ratkaisujamme eri toimialoille sopiviksi, otamme aina huomioon alan standardit sekä tietoturvan, Mäkitalo toteaa.

Maailman kärkianalyytikot Gartner ja Forrester ovat nostaneet tamperelaisen M-Filesin johtavaksi tiedonhallinnan kehittäjäksi ja toimittajaksi. Gartner on nimennyt M-Filesin visionääriksi uusimmassa Magic Quadrant for Content Services Platforms -julkaisussaan, ja Forrester nimeää yhtiön johtavaksi toimittajaksi vuosittaisessa raportissaan. Lisäksi tutkimuslaitos Nucleus Researchin uusimmassa ECM Technology Value Matrix 2018 -raportissa M-Files on valittu maailman johtavaksi tiedonhallintaratkaisujen toimittajaksi.

Lisätietoja aiheesta:

• Lue lisää Fingridistä tietoturvan ja älykkään tiedonhallinnan näkökulmasta täältä
  • M-Filesin ratkaisuihin voi tutustua Energiamessuilla ständillä A823.

Lisätietoja antavat:
Miika Mäkitalo, toimitusjohtaja, puh. 045 205 3253, miika.makitalo@m-files.com
Jani Piispa, myyntijohtaja, puh. 045 235 2777, jani.piispa@m-files.com

M-Files tarjoaa älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja, joiden avulla organisaatiot saavuttavat merkittäviä liiketoimintaetuja tehostamalla toimintaansa ja prosessienhallintaansa. M-Files toimii täysin uudella tavalla verrattuna perinteisiin järjestelmiin: M-Files yhdistää eri järjestelmät ja niissä olevan liiketoimintatiedon läpi koko organisaation häiritsemättä nykyisten järjestelmien käyttöä ja prosesseja ‒ ja ilman tietojen siirtämistä. M-Files poistaa tietosiilot sekä tarjoaa dynaamisen 360 asteen näkymän ja pääsyn kaikkeen liiketoimintatietoon riippumatta siitä, mihin järjestelmään tai paikkaan tieto on tallennettu. Eri järjestelmien tuottama tieto on yhtenäisesti koko liiketoiminnan käytössä. Käyttäjät löytävät nopeasti oikean tiedon ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta.

Tuhannet yritykset yli 100 maassa käyttävät M-Filesia parantaakseen tietotyön laatua ja tuottavuutta sekä täyttääkseen tiedonhallintaan liittyviä standardeja ja vaatimuksia. M-Files on käytössä noin 1 200 organisaatiossa Suomessa. Asiakkaita ovat muun muassa SSAB, Nokian Renkaat, Caverion, Finavia, Fingrid, Rovio, Technopolis, Patria, R-kioski, DNA ja Liikennevirasto. Lisätietoja: www.m-files.fi.

M-Files matkaa pääministerin mukana Washingtoniin ja vahvistaa asemaansa Yhdysvalloissa26.11.2018 08:30Tiedote

Yhdysvaltojen suurilla markkinoilla jo hyvän jalansijan saanut ohjelmistoyhtiö M-Files osallistuu pääministeri Juha Sipilän työvierailulle Washingtoniin. Tänään 26.11. alkavan matkan tarkoituksena on vahvistaa Suomen ja Yhdysvaltojen kahdenvälisiä suhteita sekä taloudellista ja teknologista yhteistyötä. M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo näkee matkan mahdollisuutena vahvistaa M-Filesin asemaa Yhdysvalloissa.

M-Files sai Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon14.11.2018 11:00Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt M-Filesille palkinnon menestyksestä kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälisen kasvun lisäksi M-Files valikoitui palkinnon saajaksi innovatiivisten älykkään tiedonhallinnan ratkaisujensa sekä Suomen talouteen tekemänsä positiivisen, inspiroivan vaikutuksen ansiosta. M-Files haluaa ratkaista tietokaaoksen aiheuttamat ongelmat sekä muuttaa tavan, jolla tietoa käsitellään.

Gartner: M-Files on tiedonhallinnan globaali visionääri 201830.10.2018 08:10Tiedote

Älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoja kehittävä M-Files on nimetty visionääriksi Gartnerin tiedonhallintaa käsittelevässä globaalissa raportissa. Gartnerin arvio perustuu M-Filesin tiedonhallinnan vision täydellisyyteen sekä toimintakyvykkyyteen markkinoilla. Menestys maailman merkittävimpien markkinatutkimuslaitosten, kuten Gartnerin, raporteissa vauhdittaa suomalaisen ohjelmistoyhtiön kansainvälistymistä.

Pimeä tieto lamauttaa organisaatiot – jopa 30 prosenttia työajastamme kuluu turhaan työhön20.9.2018 08:30Tiedote

Tietokaaos ja pimeä tieto ovat vieneet suomalaiset organisaatiot tilanteeseen, jossa jopa 30 prosenttia työntekijän työajasta voi kulua turhaan ja turhauttavaan työhön. Yli 50 prosenttia organisaatioiden datasta on pimeää tietoa, josta olisi lisäarvoa organisaatiolle, mutta sitä ei pystytä hyödyntämään liiketoiminnassa. Tekoäly voi auttaa ratkaisemaan nämä ongelmat.

27 miljoonan euron rahoitus ohjelmistoyhtiö M-Filesille19.7.2018 15:00Tiedote

M-Files käyttää rahoituksen kansainväliseen kasvuun, kumppaniverkoston laajentamiseen sekä tutkimuksen ja kehityksen kiihdyttämiseen Euroopassa. Yhtiö laajentaa toimintojaan Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Australiassa ja Yhdysvalloissa sekä panostaa älykkään tiedonhallinnan tuotekehitykseen. Lainan takaajana on Euroopan strategisten investointien rahasto, joka on osa menestynyttä Junckerin suunnitelmaa.