Tieverkko murenee ja samalla rapautuu Suomen kilpailukyky
Suomalainen raskas liikenne tarvitsee hyväkuntoista tieverkkoa, peräänkuuluttaa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto eduskuntavaalitavoitteenaan. Ilman kuljetuksia ei pärjää teollisuus, eikä myöskään kauppa. Suomen sisäisistä tavarankuljetuksista 90 prosenttia tapahtuu maantietä pitkin. Maanteiden korjausvelka on paisunut vuosien varrella liian suureksi, ja on nyt Traficomin mukaan 1,6 miljardia euroa.
- Maanteiden kunto on suomalaisen teollisuuden ja kaupan kannalta yksi avainkysymyksiä. Se on paljon suurempi kilpailukykytekijä kuin paljon puhuttu paikallinen sopiminen, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom muistuttaa.
AKT-lehti kysyi kuudelta suurimmalta puolueelta niiden kantaa maanteiden korjausvelkaan. Kaikki puolueet olivat sitä mieltä, että tieverkko on tärkeä ja nykyisellään huonossa kunnossa. Kaikki antoivat ”vaalilupauksen” pitää tiet kunnossa, mutta yksikään ei määrittänyt minkäänlaista rahasummaa. Toivottavasti nämä lupaukset muistetaan myös vaalien jälkeen. https://www.aktlehti.fi/ilmiot/kaikki-haluavat-tiet-parempaan-kuntoon/
EK:n paniikkijarrutus estää työelämän kehittämisen
AKT:n 1. varapuheenjohtaja Jarkko Arpula otti kantaa myös työmarkkinakierrokseen. Elinkeinoelämän Keskusliitto EK on ilmoittanut vetäytyneensä työehtosopimusten neuvottelupöydistä. Kevään 2023 tes-kierros on kuitenkin osoittanut, että EK vahtii joka ikistä yksityisen sektorin sopimusneuvottelua. Yksikään työnantajaliitto ei voi tehdä mitään, mihin keskusliitto ei anna lupaa. Ongelmaa korostaa se, että valtakunnansovittelijan toimisto noudattaa millintarkasti EK:n tahtomaa linjaa.
- Yhdenkään alan työhyvinvointi ei kehity, kun EK katsoo, että kaikki kehittävät toimenpiteet pitää maksaa jollakin tavalla rahassa mitaten, Arpula sanoo.
AKT:ssa nähdään, että Suomessa on työvoimapula, joka johtuu pitkälti huonoista työolosuhteista, jonka jäljet johtavat EK:n vetämään linjaan. Ihmiset eivät jaksa työssään, heidät on vedetty liian tiukalle. Kehittäminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Jäljet näkyvät sairauspoissaoloina, väsymisenä ja pahoinvointina, vaikka moni työelämää kehittävä ratkaisu ei maksaisi mitään. Tilanne tulee edelleen heikentymään, ellei EK:n lanseeraamaa nollasummapeliä saada muutettua.
AKT:n jäseniä on 18.-19.3. koolla Oulussa Talvipäivillä. Tapahtumassa on liki tuhat osallistujaa.
Yhteyshenkilöt
Jarkko Arpula1. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 44 412 3013jarkko.arpula@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Nelipäiväinen työviikko voi olla pidempi kuin viisipäiväinen23.3.2023 13:20:18 EET | Tiedote
Työaikakeskustelua nelipäiväisestä työviikosta tulee laajentaa eri työaikamalleihin. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto nostaa esiin jo nyt tehtävät erilaiset ja eri mittaiset työviikot jaksotyössä. Niiden ongelmia pitää myös purkaa tulevalla hallituskaudella, jotta työ ei vie esimerkiksi kuljetusalalla terveyttä.
Neuvottelutulos linja-autonkuljettajien työehdoista syntyi, lakot päättyvät3.3.2023 23:55:11 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ovat päässeet neuvottelutulokseen linja-autonkuljettajien ja huoltokorjaamojen työehtosopimuksista. AKT:n hallitus on hyväksynyt sopimukset. Lakot päättyvät.
AKT ja Satamaoperaattorit sopimukseen, ahtaajien lakko päättyy1.3.2023 19:35:53 EET | Tiedote
AKT ja Satamaoperaattorit pääsivät yksimielisyyteen ahtausalan työehtosopimuksesta. Ahtaajien kaksi viikkoa kestänyt työtaistelu päättyy.
AKT saamassa ensimmäiset sopimuksensa autoliikenteessä, linja-autolakko kuitenkin alkaa28.2.2023 19:11:19 EET | Tiedote
AKT hyväksyi sovintoehdotuksen kolmelle autoliikenteen alalle. Kuorma-autoalan, säiliöauto- ja öljytuotealan sekä terminaalitoiminta-alan sopimus syntyy ja lakonuhka väistyy. Linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen sovintoehdotus hylättiin, lakot alkavat 1.3.
Sisäministeriö kertoo, ettei ole tarvinnut poikkeuslupia kuljetuksiin21.2.2023 15:55:30 EET | Tiedote
Ukrainaan liittyvissä kuljetuksissa sisäministeriöllä ei ole ollut tarvetta pyytää erityislupia ja poikkeuksia kuljetuksiin. Puolustusvoimilta ensimmäinen yhteydenotto tuli maanantaina 21.2.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme