Wienerberger Oy

Tiili – luonnollinen rakennusmateriaali - edesauttaa terveellistä sisäilmanlaatua

- Vuonna 2008 sisäilmanlaadusta tehty tutkimus vahvistaa hyviä kokemuksia luonnonrakennusmateriaalien käytöstä - Tiili on luontoystävällinen, hengittävä ja kosteutta tasaava rakennusmateriaali, jolla on myönteinen vaikutus huoneen sisäilmanlaatuun

Wien. Ihmiset läntisissä teollisuusmaissa viettävät merkittävän osan elämästään eli lähes 90 % sisätiloissa. Hyvällä sisäilman laadulla on suuri merkitys yleiseen hyvinvointiin, mutta se on myös merkittävä terveyteen vaikuttava tekijä.

Itävaltalaisen MeineRaumluft.at:n yli 1000 luokkahuoneessa tekemän tutkimuksen tulos oli huolestuttava. Tutkimus osoitti, että lähes kaikki terveellisen sisäilman tekijät kuten kosteus, huoneen lämpötila, ilman vaihtuvuus ja CO²-pitoisuus olivat selvästi alle viitearvojen. Kiteytettynä voidaan sanoa, että Itävallan luokkahuoneissa on sisäilmasto, jolla on kielteinen vaikutus lasten hyvinvointiin, kykyyn oppia ja yleiseen terveyteen.

"Olemme tyytyväisiä MeineRaumluft.at:n tutkimukseen. Tutkimus ei ainoastaan lisää tietoisuutta sisäilman merkityksestä yleiseen hyvinvointiin, vaan kohdistaa huomion myös terveyttä edistäviin rakennusmateriaaleihin", ilmoitti Wienerbergerin konsernijohtaja Heimo Scheuch. Huono sisäilman laatu voi olla seurausta vääristä lämmitys- tai ilmanvaihtoratkaisuista, mutta siihen vaikuttaa usein myös huoneiden pintarakenne- ja materiaaliratkaisut. Tämän lisäksi ilman puhtautta heikennetään usein myös arkipäivän toimilla – esimerkiksi puhdistusaineet tai ruoanlaitto vapauttavat tietyistä rakennusmateriaaleista huoneilmaa pilaavia aineita.
Näihin ongelmiin ei törmätty esimerkiksi luonnollista rakennusmateriaalia kuten tiiltä käytettäessä. "Tiili ei kuormita sisäilmaa epäpuhtauksilla, koska se on mineraalinen materiaali", kertoi DI Tania Berger, Kremsin Donau-Universityn rakennus- ja ympäristöosastolta tutkimuksessaan "Passivhäuser, Teil 3 - Innenraumluftqualität" (passiivitalot, osa 3 – sisäilmaston laatu). Vähäisten haitallisten aineiden emission vuoksi tiilirakenne soveltuu loistavasti terveellisen sisäilman vaatimaan rakentamiseen, ilmoitti Berger. Peter Tappler, johtava itävaltalainen sisäilmanlaadun asiantuntija, vahvisti tämän kannan: "Tiiliä ja savea pidetään täysin turvallisena ratkaisuna. Oikein käytettynä niillä on jopa myönteinen vaikutus sisäilmastoon."

Tiili on hengittävä rakennusmateriaali eli se tasaa huoneilman kosteutta: "Tiili imee kosteutta huoneilmasta, kun ilma on kosteaa ja vapauttaa sen takaisin huoneilman ollessa kuiva", kommentoi Heimo Scheuch. Tämä on selkeä lisäetu tässä luonnon rakennusmateriaalissa. Tiilet toimivat luonnollinen ilmastoinnin tavoin. Niillä on korkea lämpökapasiteetti ja ne varaavat lämpöä ja luovuttavat sen huonetilaan, kun on kylmä ja toisaalta viilentävät huonetilaa lämpimällä ilmalla. Tiilen lämmönvarauskyky säästää energiaa pienentäen samalla lämpöhäviöitä. Tiili luo miellyttävän ja terveellisen huoneilmaston.

Wienerberger on maailman johtava tiilenvalmistaja (Porotherm, Terca) ja markkinajohtaja savikattotiilissä (Koramic, TONDACH) Euroopassa ja betonipihatiilissä (Semmelrock) keskisessä Itä-Euroopassa. Putkijärjestelmissä (Steinzeug-Keramo; keraamiset putket ja Pipelife; muoviputket), yritys on yksi johtavista tavarantoimittajista Euroopassa. Vuonna 2011 Wienerberger -konsernin 230 tehtaan kokonaisliikevaihto oli 2,024 Mrd. € ja operatiivinen käyttökate 259 Milj. €. Suomessa yritys valmistaa tiiliä kahdella tehtaalla Lappilassa ja Korialla.

Wienerberger on ollut Sentinel-Haus Institutin kumppani vuodesta 2008. Sentinel-Haus Institut edistää ympäristöystävällistä asumista. Rakentamisessa pyritään käyttämään yksinomaan ehdottomasti testattuja matalan epäpuhtauden omaavia, pölyttömiä materiaaleja. Wienerbergenillä on kaikilla tiilituotteillaan "natureplus" ympäristömerkki ja lisäksi Wienerberger on Sentinel-Haus Institutin suosittelema ”asumisterveet rakennukset” materiaalitoimittaja.

Alexandra Nagy, Head of International Marketing Communications & Public Relations
T +43 1 601 92 - 380, alexandra.nagy@wienerberger.com

Lisätietoa:
Rita Kremsner, International Marketing Communications & Public Relations
T +43 1 601 92 - 484, rita.kremsner@wienerberger.com

Wienerberger Oy
Kumpulantie 15

0207 489 200http://www.wienerberger.fi

Wienerberger on maailman johtava tiilituotteiden valmistaja ja markkinoija. Kaikkiaan konsernilla on toimintaa yli 30 maassa. Suomessa yrityksellä on toimipiste Helsingissä, Korialla ja Lappilassa. Suomessa myytävät tiilituotteet ovat pääosin valmistettu kotimaassa paikallisista raaka-aineista. Suurin tuoteryhmä on Terca-julkisivutiilet. Lisäksi Wienerbergerin valikoimaan kuuluvat käsinlyödyt sisustustiilet ja -laatat, keraamiset Koramic-kattotiilet, sekä Penter-maankatetiilet. Valikoimaa täydentävät lisäksi Terca-tiilitalon rakennusjärjestelmä, Porotherm-kennoharkot, tulisijojen lämpösydämet sekä keraamisiin tiililaattoihin perustuva Argeton-julkisivuverhousjärjestelmä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Wienerberger Oy

K2S-arkkitehtien suunnittelema Hotelli Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla kansainvälisessä tiiliarkkitehtuurikilpailussa13.5.2014 13:02:00 EEST | Tiedote

- Kansainvälisen Wienerberger Brick Award 2014 tiiliarkkitehtuurikilpailun palkinnot jaettiin 8. toukokuuta Wienin Arkkitehtuurikeskuksessa järjestetyssä tilaisuudessa Itävallassa. - Kilpailussa jaettiin pääpalkinto sekä palkinnot viidessä eri kategoriassa. Lisäksi jaettiin kaksi Wienerberger -erikoispalkintoa. - Pääpalkinnon vei Thaimaan Film Instituutti ja suomalainen Hotelli ja Kokouskeskus Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla hienosta ja luovasta tiiliarkkitehtuuristaan.