Tiirakallion nuorisokodin toiminta laajenee

Espoon Järvenperässä sijaitsevaan Tiirakallion nuorisokotiin avataan toinen osasto 1.8.2017. Uudistuksen myötä myös ikärakenne laajenee 10-17-vuotiaisiin.

Tiirakallion nuorisokoti tarjoaa palveluita lastensuojelutoimin sijoitetuille lapsille ja nuorille, joilla on psyykkiseen vointiin ja koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Elokuussa toiminta laajenee niin, että yksikköön voidaan sijoittaa lapsia ja nuoria ikäjakaumaltaan 10-17-vuotta. Aiemmin nuorisokotiin on sijoitettu 12-17-vuotiaita nuoria.

- Tiirakallion paikkamäärää lisätään ja ikäjakaumaa laajennetaan, koska pääkaupunkiseudulla on viime aikoina selkeästi lisääntynyt sijaishuollon paikkatarve psyykkisesti oirehtiville lapsille ja nuorille, joilla on erityisiä haasteita koulunkäynnin suhteen. Perhetyön osuuteen panostetaan erityisesti perustamalla Tiirakallioon elokuun alusta alkaen kaksi uutta perhetyöntekijän vakanssia. Näiden toimien avulla uskomme, että pystymme vastaamaan vielä nykyistäkin kokonaisvaltaisemmin kuntien vaativan lastensuojelun tarpeisiin, kertoo palvelujohtaja John Kermann.

Yksilöllistä tukea, yhteisöllisesti

Tiirakallion nuorisokoti tekee tiivistä yhteistyötä erityisesti Merisaappaan erityiskoulun kanssa. Nuorisokodin ja koulun yhteistyön avulla pystytään edistämään lapsen ja nuoren koulunkäyntiä yksilöllisen tuen avulla. Näin saadaan paras mahdollinen tuki nuoren päättötodistuksen saamiseksi. Nuorisokodissa toimii moniammatillinen työryhmä, johon kuuluu mm. perhetyöntekijöitä, psykiatrisia sairaanhoitajia ja omaohjaajia.

Tiirakallion nuorisokodissa panostetaan aktiiviseen perhetyöhön. Perheitä kannustetaan osallistumaan lapsen ja nuoren sijoitukseen, elämään ja koulunkäyntiin. Perhetyö on yksi nuorisokodin keskeisimmistä työmuodoista. Nuorisokodin toiminta tukee lasten ja nuorten vanhempien aktiivista mukanaoloa ja asioita tehdään yhdessä nuorisokodin ja perheen kanssa. Yksilöllistä perhetyötä tehdään perheen tarpeet huomioiden. Lisäksi perheitä ja läheisiä aktivoidaan nuorisokodin yhteiseen toimintaan mm. kuukausittaisten perhepäivällisten muodossa.

Tiirakalliossa tärkeää on yhteisöllinen työskentely, jossa otetaan huomioon lapsen ja nuoren yksilölliset tarpeet. Lapset ja nuoret osallistuvat niin ruuanlaittoon kuin muihinkin arkiaskareisiin kykyjensä mukaan. Myös ryhmätoiminta on keskeinen osa nuorisokodin arkea. Kuukausittain toimii koko nuorisokodin yhteinen toiminnallinen ryhmä ja viikoittain arjen taitoja käsittelevä arkiryhmä.

Tiirakalliossa henkilökunnan osaamisen kehittämisessä korostetaan perhetyön osaamista sekä lasten psyykkistä oireilua.

Lisätiedot ja paikkavaraukset:

Tiirakallion vastaava ohjaaja Minna Kurlin 5.6.-1.7.2017
Palvelujohtaja John Kermann 2.-7.7.2017
Palvelutuotannon johtaja Kari Ollila 8.-16.7.
Tiirakallion johtaja Antti Sadeharju 17.7.2017 lähtien

Kalliolan Setlementti vahvistaa ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia. Edistämme yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta, puolustamme oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa sekä luotamme ihmisen ja yhteisön kykyyn kasvaa ja kehittyä. Visiomme mukaisesti rakennamme kestävää maailmaa, jossa naapuruus vahvistaa yhteistä ymmärrystä ja ihmisten keskinäistä kumppanuutta.

Kalliolassa tuotamme ainulaatuisia setlementtiratkaisuja, olemme aktiivinen verkostodynamo sekä rohkea yhteiskunnallinen vaikuttaja. Meillä on noin 230 vakituista työntekijää, 300 tuntityöntekijää ja suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli n. 20 MEUR.