Tikanojan taidekodin kokoelman monipuoliset aarteet näyttävänä ja ajantasaisena kirjana

"Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia" esittelee taidekokoelman, jonka kauppaneuvos Frithjof Tikanoja (1877–1964) lahjoitti vuonna 1951 Vaasan kaupungille.

Frithjof Tikanojan kiinnostus kuvataiteeseen heräsi jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Avioiduttuaan Ruusa Myntin kanssa hän verkostoitui ystävyys- ja sukusitein moniin taiteilijoihin ja kulttuuripersoonallisuuksiin. Tikanojan taidekokoelma sisältää Suomen oloissa harvinaisia esimerkkejä ranskalaisesta 1800-luvun ja 1900-luvun alun maalaustaiteesta. Kokoelma ei kuitenkaan ole keräilijän omakuva vaan pikemminkin ajankuva. Se on taiteilijaedustukseltaan monimuotoinen ja sisältää yllättäviäkin teoksia, ja sen muotoutumiseen vaikuttivat sekä Tikanojan omat kiinnostuksenkohteet että hänen ympärilleen muodostunut sukulais- ja ystäväverkosto.

Tämä kirja esittelee Tikanojan kokoelma kattavasti koko monitahoisuudessaan ja tarjoaa tarkastettua tietoa kokoelman taideteoksista. Edustettuina ovat muun muassa Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin ja Henri Matisse. Kokoelman pääosan muodostaa suomalainen taide. Akseli Gallen-Kallelan, Victor Westerholmin ja Maria Wiikin ohella kokoelmassa on runsaasti Tikanojan aikalaisten kuten Eemu Myntin ja Arvi Mäenpään teoksia. Lisäksi monipuoliseen kokoelmaan kuuluu teoksia valtavirran ulkopuolella toimineilta ja vähemmän tunnetuilta taiteilijoilta.

”Kokoelmalla on oma, aikojen ja tilaisuuksien luoma leimansa.”
– Frithjof Tikanoja

Kirjan asiantuntija-artikkeleissa avataan kokoelmateoksia ja kerrotaan Frithjof Tikanojan kiinnostuksenkohteista. Kirjan on toimittanut Vaasan kaupungin museoiden kokoelmapäällikkö Auli Jämsänen, ja se on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi erillisinä niteinä.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Kirjoittajat: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen (toim.), Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma, Parvs 2021
Sophie Jobert: Juhlan merkeissä, 1857, öljy puulle, 26,5 x 21,3 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Jean-François Millet:
Jean-François Millet: Paimenia nuotiolla / Bergers autour du feu, 1849, öljy puulle, 22,8 x 15,8 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Henri Matisse: Asetelma / Sculpture et vase de lierre, 1916–1917, öljy kankaalle, 73 x 92 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Paul Gauguin: Noa Noa, n. 1894, puupiirros, 35,5 x 20,5 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Tikanojien sali vuonna 1927. Tikanojan taidekodin arkisto
Eemu Myntti: Emäntä Kolarista, 1925, vesiväri paperille, 37 x 31 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Francisco Bores: Alaston, 1927, öljy kankaalle, 72 x 92 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa20.1.2022 13:41:30 EET | Tiedote

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?