Tikanojan taidekodin kokoelman monipuoliset aarteet näyttävänä ja ajantasaisena kirjana

"Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia" esittelee taidekokoelman, jonka kauppaneuvos Frithjof Tikanoja (1877–1964) lahjoitti vuonna 1951 Vaasan kaupungille.

Frithjof Tikanojan kiinnostus kuvataiteeseen heräsi jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Avioiduttuaan Ruusa Myntin kanssa hän verkostoitui ystävyys- ja sukusitein moniin taiteilijoihin ja kulttuuripersoonallisuuksiin. Tikanojan taidekokoelma sisältää Suomen oloissa harvinaisia esimerkkejä ranskalaisesta 1800-luvun ja 1900-luvun alun maalaustaiteesta. Kokoelma ei kuitenkaan ole keräilijän omakuva vaan pikemminkin ajankuva. Se on taiteilijaedustukseltaan monimuotoinen ja sisältää yllättäviäkin teoksia, ja sen muotoutumiseen vaikuttivat sekä Tikanojan omat kiinnostuksenkohteet että hänen ympärilleen muodostunut sukulais- ja ystäväverkosto.

Tämä kirja esittelee Tikanojan kokoelma kattavasti koko monitahoisuudessaan ja tarjoaa tarkastettua tietoa kokoelman taideteoksista. Edustettuina ovat muun muassa Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin ja Henri Matisse. Kokoelman pääosan muodostaa suomalainen taide. Akseli Gallen-Kallelan, Victor Westerholmin ja Maria Wiikin ohella kokoelmassa on runsaasti Tikanojan aikalaisten kuten Eemu Myntin ja Arvi Mäenpään teoksia. Lisäksi monipuoliseen kokoelmaan kuuluu teoksia valtavirran ulkopuolella toimineilta ja vähemmän tunnetuilta taiteilijoilta.

”Kokoelmalla on oma, aikojen ja tilaisuuksien luoma leimansa.”
– Frithjof Tikanoja

Kirjan asiantuntija-artikkeleissa avataan kokoelmateoksia ja kerrotaan Frithjof Tikanojan kiinnostuksenkohteista. Kirjan on toimittanut Vaasan kaupungin museoiden kokoelmapäällikkö Auli Jämsänen, ja se on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi erillisinä niteinä.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Kirjoittajat: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen (toim.), Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma, Parvs 2021
Sophie Jobert: Juhlan merkeissä, 1857, öljy puulle, 26,5 x 21,3 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Jean-François Millet:
Jean-François Millet: Paimenia nuotiolla / Bergers autour du feu, 1849, öljy puulle, 22,8 x 15,8 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Henri Matisse: Asetelma / Sculpture et vase de lierre, 1916–1917, öljy kankaalle, 73 x 92 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Paul Gauguin: Noa Noa, n. 1894, puupiirros, 35,5 x 20,5 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Tikanojien sali vuonna 1927. Tikanojan taidekodin arkisto
Eemu Myntti: Emäntä Kolarista, 1925, vesiväri paperille, 37 x 31 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki
Francisco Bores: Alaston, 1927, öljy kankaalle, 72 x 92 cm. Kuva: Mikko Lehtimäki

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan4.8.2022 10:35:29 EEST | Tiedote

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.