Tikanojan taidekodin kokoelman monipuoliset aarteet näyttävänä ja ajantasaisena kirjana

"Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia" esittelee taidekokoelman, jonka kauppaneuvos Frithjof Tikanoja (1877–1964) lahjoitti vuonna 1951 Vaasan kaupungille.

Frithjof Tikanojan kiinnostus kuvataiteeseen heräsi jo ensimmäisen maailmansodan aikana. Avioiduttuaan Ruusa Myntin kanssa hän verkostoitui ystävyys- ja sukusitein moniin taiteilijoihin ja kulttuuripersoonallisuuksiin. Tikanojan taidekokoelma sisältää Suomen oloissa harvinaisia esimerkkejä ranskalaisesta 1800-luvun ja 1900-luvun alun maalaustaiteesta. Kokoelma ei kuitenkaan ole keräilijän omakuva vaan pikemminkin ajankuva. Se on taiteilijaedustukseltaan monimuotoinen ja sisältää yllättäviäkin teoksia, ja sen muotoutumiseen vaikuttivat sekä Tikanojan omat kiinnostuksenkohteet että hänen ympärilleen muodostunut sukulais- ja ystäväverkosto.

Tämä kirja esittelee Tikanojan kokoelma kattavasti koko monitahoisuudessaan ja tarjoaa tarkastettua tietoa kokoelman taideteoksista. Edustettuina ovat muun muassa Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin ja Henri Matisse. Kokoelman pääosan muodostaa suomalainen taide. Akseli Gallen-Kallelan, Victor Westerholmin ja Maria Wiikin ohella kokoelmassa on runsaasti Tikanojan aikalaisten kuten Eemu Myntin ja Arvi Mäenpään teoksia. Lisäksi monipuoliseen kokoelmaan kuuluu teoksia valtavirran ulkopuolella toimineilta ja vähemmän tunnetuilta taiteilijoilta.

”Kokoelmalla on oma, aikojen ja tilaisuuksien luoma leimansa.”
– Frithjof Tikanoja

Kirjan asiantuntija-artikkeleissa avataan kokoelmateoksia ja kerrotaan Frithjof Tikanojan kiinnostuksenkohteista. Kirjan on toimittanut Vaasan kaupungin museoiden kokoelmapäällikkö Auli Jämsänen, ja se on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi erillisinä niteinä.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Kirjoittajat: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen (toim.), Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe