Tikanojas konsthems mångsidiga konstskatter nu i form av en påkostad och dagsaktuell bok

"Ädelrosor och underliga blommor" presenterar den konstsamling som kommerserådet Frithjof Tikanoja (1877–1964) donerade till Vasa stad 1951.

Frithjof Tikanojas intresse för bildkonst uppstod vid tiderna för det första världskriget. I och med äktenskapet med Ruusa Myntti blev han bekant med många konstnärer och kulturpersonligheter. I Tikanojas konstsamling ingår för finländska förhållanden sällsynta exempel på fransk målarkonst från 1800-talet och 1900-talets början. Samlingen är ändå inte ett självporträtt av samlaren, utan snarare en tidsbild. Den visar upp mångfald vad gäller konstnärerna, och det ingår också överraskande verk i den. Samlingen formades av Frithiof Tikanojas egna intressen och det nätverk av släkt och vänner som uppstod kring honom.

Denna bok utgör en fullödig presentation av Tikanojas omfattande samling i hela dess mångsidighet, och den erbjuder granskad kunskap om konstverken i samlingen. Bland annat Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin och Henri Matisse finns representerade. Huvuddelen av samlingen utgörs av finsk konst. Förutom Akseli Gallen-Kallela, Victor Westerholm och Maria Wiik finns det rikligt med verk av Tikanojas samtida såsom Eemu Myntti och Arvi Mäenpää. I den mångsidiga samlingen ingår dessutom verk av mindre kända konstnärer som stod utanför huvudfåran.

”Samlingen har sin egen prägel formad av olika tidsperioder och olika situationer.”
– Frithjof Tikanoja

Artiklarna i boken är skrivna av experter. De består av analyser av samlingsverk och berättelser om Frithjof Tikanojas intressen. Boken har redigerats av samlingschefen för Vasa stads museer, Auli Jämsänen, och utges i separata band på finska, svenska och engelska.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Skribenter: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen, Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe