Tilaelementtirakentamisena toteutettu Attendo-palvelukoti kohoaa reipasta vauhtia Raumalla

Raumalle Rantasentielle tulee uusi mielenterveyskuntoutujien palvelukoti. Tontin perusteella ei arvaisi, miten pitkälle palvelukodin rakennustyöt ovat edenneet, sillä kiinteistö on valmis toukokuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan jo alkukesästä. Attendo rekrytoi Raumalle toiminnan käynnistyessä 11 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Rakennustapana kohteessa käytetään tilaelementtiratkaisua, joka kuuluu kiinteistön urakoivan Mediset Hoivarakentajat Oy:n osaamisalueisiin.

Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta
uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.
Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.

Raumalle Rantasentielle tulee uusi mielenterveyskuntoutujien palvelukoti. Tontin perusteella ei arvaisi, miten pitkälle palvelukodin rakennustyöt ovat edenneet, sillä kiinteistö on valmis toukokuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan jo alkukesästä. Attendo rekrytoi Raumalle toiminnan käynnistyessä 11 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Attendon palvelukotiin tulee 10 tukiasuntoa ja 16 tehostetun palveluasumisen kotia. Rakennustapana kohteessa käytetään tilaelementtiratkaisua, joka kuuluu kiinteistön urakoivan Mediset Hoivarakentajat Oy:n osaamisalueisiin.

”Tilaelementtirakentamisesta on paljon hyötyä, vaikka toki suurin osa rakennuksista rakennetaan vielä perinteisesti kokonaan paikan päällä. Tilaelementit tehdään kuivissa tiloissa ja se on hyvä vaihtoehto jos esimerkiksi sääolot ovat kehnot. Myös kunnat ovat olleet kiinnostuneita siirtokelpoisista ratkaisuista, vaikka toistaiseksi yhtään rakennusta ei ole siirretty. Laadussa ei ole eroa perinteiseen rakentamiseen ja hintaluokka on samaa tasoa, vaikka kuljetukset ja nosturit lisäävät hieman kustannuksia”, sanoo toimialajohtaja Mauri Heinonen Mediset Hoivarakentajista.

Perinteisessä rakentamisessa maatöiden on oltava ensin valmiit, minkä jälkeen kiinteistön rakentaminen alkaa. Tilaelementtirakentamisessa kiinteistö valmistuu samaan aikaan maarakennustöiden kanssa. Mediset Hoivarakentamisen tehdas, jossa tilaelementit valmistetaan, sijaitsee 100 kilometrin päässä Raumalta Aurassa. Attendo on Medisetille suurin hoivapuolen kumppani ja osapuolet ovat kehittäneet yhdessä palvelukoteihin muuttaville kuntoutumista tukevia tilaratkaisuja. Rauman kohteen jälkeen osapuolet toteuttavat seuraavan vastaavanlaisen hankkeen Kuopioon.

”Lähtökohtamme on luoda mielenterveyskuntoutujalle ympäristö, jossa on mielekästä toimintaa ja turvallinen arki. Yksilöllisten palvelujen lisäksi viihtyisät asuintilat ja ympäristö tukevat kuntoutumista”, sanoo aluejohtaja Satu Louejoki Attendosta.

Mediset Hoivarakentajien Mauri Heinonen palaa kiinteistön suunnittelu- ja toteutuspuoleen.
”Attendolla on oma arkkitehti, joka suunnittelee alustavasti kohteita ja sen perusteella teemme tarkemmat jatkosuunnitelmat ja varsinaisen toteutuksen. Valmiit tilaelementit viedään rekoilla erikoiskuljetuksena kohteeseen. Tontilla menee noin vuorokausi, että talo saadaan säältä suojaan ja sitten alkavat talon varustelutyöt. Maisema- ja sisustussuunnittelu tulevat Attendolta, kertoo Heinonen työjaosta.

Hoiva- ja palvelukotien lisäksi Mediset rakentaa kiinteistöjä muihinkin erityistarpeisiin. Yritys on tehnyt puitesopimuksen 35:stä Pilke-päiväkodista. Mauri Heinosen suunnittelupöydällä on myös ensimmäinen tilaelementtirakennus, jossa on hirsiseinät.

Attendon uuteen palvelukotiin mielenterveyskuntoutujat muuttavat Raumalta ja lähialueilta, sillä Attendo on Rauman puitesopimuskumppani.

kuntoutuspalvelut:
Satu Louejoki
aluejohtaja, Attendo
satu.louejoki@attendo.fi

rakentaminen:
Mauri Heinonen
aluejohtaja, Mediset Hoivarakentajat
mauri.heinonen@hoivarakentajat.fi

Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta
uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.
toteuttaa Rauman kiinteistön.
Mauri Heinonen vastaa tilaelementtirakentamisesta Mediset Hoivarakentajissa, joka toteuttaa Rauman kiinteistön.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää noin 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Tonnikaupalla kotimaisia tuotteita hoiva- ja palvelukoteihin5.9.2018 08:40Tiedote

Vuodessa kuluu miltei Suomen väkiluvun verran pesukintaita, 10 000 litraa käsihuuhdetta ja 5 000 litraa pesunesteitä, joten ei ole samantekevää, kuka moisen määrän ja minkälaista tavaraa Attendon hoiva- ja palvelukoteihin toimittaa. Attendo solmi kesän alussa mittavan yhteistyösopimuksen, jossa Pamark jälleenmyyjänä toimittaa suomalaisen Walki Medicalin tuotteita kaikkiin Attendon 357 hoiva- ja palvelukotiin ympäri Suomen.

Kalle Maijala Attendon lastensuojelun johtoon31.8.2018 12:43Tiedote

Attendo on nimittänyt OTM, KTM Kalle Maijalan (33) aluejohtajaksi, vastuualueenaan lastensuojelupalvelut. Maijala siirtyy toimeen Attendon lakimiehen tehtävästä ja hän on toiminut aiemmin lakimiehenä Castren & Snellmanilla. Maijala raportoi Attendo Suomen toimitusjohtaja Pertti Karjalaiselle. ”Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja, mutta lastensuojelun puolella meillä on vielä paljon kirittävää. Nykyinen palvelutoiminta muodostaa erinomaisen perustan tulevalle kehitykselle ja kasvulle. Olen otettu, että saan ottaa tällaisen haasteen vastaan”, kertoo Maijala. Maijala aloittaa uudessa tehtävässään viimeistään 1.11.2018.

Villistä ideasta suurtapahtumaksi: palvelukodin festareille kokoontui yli 900 musiikinystävää22.8.2018 13:00Tiedote

Viime torstaina Simon kesätorilla oli tohinaa. Asfaltoidulle pihalle nousi muun muassa esiintymislava, telttoja muurikkalettujen paistoon ja myyntiin, kaksi soppatykkiä, kioski, bajamajoja ja onnenpyörä. Sisälle kesätorin kahvioon rakennettiin ensiapupiste. Rakennusporukka koostui Attendon kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien Simon palvelukodin työntekijöistä ja heidän perheistään, työtoimintaan osallistuvista asukkaista ja Simon kunnan väestä. Pienellä porukalla tyhjä kenttä muutettiin festarialueeksi, joka toi seuraavana päivänä yhteen lähes tuhat kävijää eri puolilta Lappia. Rakentamisvaiheessa panostettiin esteettömyyteen, jotta festarielämys on kaikille yhdenvertaisesti saavutettavissa. ”Meille on alusta pitäen ollut itsestään selvää, että tapahtuman pitää olla esteetön. Koko juttu lähti viisi vuotta sitten siitä, että asukkaamme halusivat päästä keikalle. Mietimme porukalla, voisimmeko tuoda livemusiikin tänne sen sijaan, että lähdemme muualle konserttiin. Ajatus omista