Tilaelementtirakentamisena toteutettu Attendo-palvelukoti kohoaa reipasta vauhtia Raumalla

Raumalle Rantasentielle tulee uusi mielenterveyskuntoutujien palvelukoti. Tontin perusteella ei arvaisi, miten pitkälle palvelukodin rakennustyöt ovat edenneet, sillä kiinteistö on valmis toukokuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan jo alkukesästä. Attendo rekrytoi Raumalle toiminnan käynnistyessä 11 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Rakennustapana kohteessa käytetään tilaelementtiratkaisua, joka kuuluu kiinteistön urakoivan Mediset Hoivarakentajat Oy:n osaamisalueisiin.

Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta
uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.
Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.

Raumalle Rantasentielle tulee uusi mielenterveyskuntoutujien palvelukoti. Tontin perusteella ei arvaisi, miten pitkälle palvelukodin rakennustyöt ovat edenneet, sillä kiinteistö on valmis toukokuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan jo alkukesästä. Attendo rekrytoi Raumalle toiminnan käynnistyessä 11 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Attendon palvelukotiin tulee 10 tukiasuntoa ja 16 tehostetun palveluasumisen kotia. Rakennustapana kohteessa käytetään tilaelementtiratkaisua, joka kuuluu kiinteistön urakoivan Mediset Hoivarakentajat Oy:n osaamisalueisiin.

”Tilaelementtirakentamisesta on paljon hyötyä, vaikka toki suurin osa rakennuksista rakennetaan vielä perinteisesti kokonaan paikan päällä. Tilaelementit tehdään kuivissa tiloissa ja se on hyvä vaihtoehto jos esimerkiksi sääolot ovat kehnot. Myös kunnat ovat olleet kiinnostuneita siirtokelpoisista ratkaisuista, vaikka toistaiseksi yhtään rakennusta ei ole siirretty. Laadussa ei ole eroa perinteiseen rakentamiseen ja hintaluokka on samaa tasoa, vaikka kuljetukset ja nosturit lisäävät hieman kustannuksia”, sanoo toimialajohtaja Mauri Heinonen Mediset Hoivarakentajista.

Perinteisessä rakentamisessa maatöiden on oltava ensin valmiit, minkä jälkeen kiinteistön rakentaminen alkaa. Tilaelementtirakentamisessa kiinteistö valmistuu samaan aikaan maarakennustöiden kanssa. Mediset Hoivarakentamisen tehdas, jossa tilaelementit valmistetaan, sijaitsee 100 kilometrin päässä Raumalta Aurassa. Attendo on Medisetille suurin hoivapuolen kumppani ja osapuolet ovat kehittäneet yhdessä palvelukoteihin muuttaville kuntoutumista tukevia tilaratkaisuja. Rauman kohteen jälkeen osapuolet toteuttavat seuraavan vastaavanlaisen hankkeen Kuopioon.

”Lähtökohtamme on luoda mielenterveyskuntoutujalle ympäristö, jossa on mielekästä toimintaa ja turvallinen arki. Yksilöllisten palvelujen lisäksi viihtyisät asuintilat ja ympäristö tukevat kuntoutumista”, sanoo aluejohtaja Satu Louejoki Attendosta.

Mediset Hoivarakentajien Mauri Heinonen palaa kiinteistön suunnittelu- ja toteutuspuoleen.
”Attendolla on oma arkkitehti, joka suunnittelee alustavasti kohteita ja sen perusteella teemme tarkemmat jatkosuunnitelmat ja varsinaisen toteutuksen. Valmiit tilaelementit viedään rekoilla erikoiskuljetuksena kohteeseen. Tontilla menee noin vuorokausi, että talo saadaan säältä suojaan ja sitten alkavat talon varustelutyöt. Maisema- ja sisustussuunnittelu tulevat Attendolta, kertoo Heinonen työjaosta.

Hoiva- ja palvelukotien lisäksi Mediset rakentaa kiinteistöjä muihinkin erityistarpeisiin. Yritys on tehnyt puitesopimuksen 35:stä Pilke-päiväkodista. Mauri Heinosen suunnittelupöydällä on myös ensimmäinen tilaelementtirakennus, jossa on hirsiseinät.

Attendon uuteen palvelukotiin mielenterveyskuntoutujat muuttavat Raumalta ja lähialueilta, sillä Attendo on Rauman puitesopimuskumppani.

kuntoutuspalvelut:
Satu Louejoki
aluejohtaja, Attendo
satu.louejoki@attendo.fi

rakentaminen:
Mauri Heinonen
aluejohtaja, Mediset Hoivarakentajat
mauri.heinonen@hoivarakentajat.fi

Havainnekuva Raumalle kesän kynnyksellä avattavasta
uudesta mielenterveyskuntoutujien palvelukodista.
toteuttaa Rauman kiinteistön.
Mauri Heinonen vastaa tilaelementtirakentamisesta Mediset Hoivarakentajissa, joka toteuttaa Rauman kiinteistön.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää noin 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Vuoksenniskalla rakennustyöt hyvässä vauhdissa: ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan jo maaliskuussa2.7.2018 10:02Tiedote

Attendo avaa ensi keväänä palvelukodin mielenterveyskuntoutujille Imatran Vuoksenniskalle Havurinne 3:en. Attendo Havurinteeksi nimetty palvelukoti koostuu yhteensä 43:sta tehostettuun palveluasumiseen, kevyempään palveluasumiseen sekä tuettuun asumiseen soveltuvasta asunnosta. Rakentaminen on alkanut kesäkuun puolivälissä. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuussa 2019.

Haussa piano hoivakotiin soittotaitoisille27.6.2018 09:21Blogi

Mikkelissä avattiin kevään lopulla kulttuuri ja taide -teemainen Attendo Marsalkanhovin hoivakoti, jonne ensimmäiset ikäihmiset ovat jo asettuneet ja uusia muuttajia tulee koko ajan. Pelkkään visuaalisuuteen teema ei jää, vaan kulttuuria ja taidetta nivotaan arkeen. Attendo Marsalkanhoviin on haussa piano. - Olen miettinyt heti hoivakodin avaamisesta lähtien pianon hankkimista, mutta vielä en ole ehtinyt. Nyt se on tänne saatava, jotta soittotaitoiset pääsisivät soittamaan. Minuun saa reilusti ottaa yhteyttä ja tehdä tarjouksen, sanoo hoivakodin johtaja Ulla Yli-Karro.

Varaa päivä Simon kesäfestareille, Neljänsuora ja Pete Parkkonen viihdyttävät pohjoisessa25.6.2018 09:41Tiedote

Kalenteriin kannattaa merkitä jo nyt perinteiset kesäfestivaalit Simon kesätorilla 17. elokuuta. Tänä vuonna Simossa lavan täyttävät vuorollaan musiikkimaailman kaksi kirkasta tähteä, ensimmäisenä Rossipohjan jälkeen vuoronsa saa Neljänsuora ja heidän jälkeensä Pete Parkkonen. Simon musiikkifestarit ovat kaikille musiikin ystäville avoin tilaisuus, vaikka alun perin tapahtuma luotiin Attendon pohjoisen palvelukotien asukkaita ajatellen. Kertaluontoiseksi aiotusta kokeilusta syntyi perinne.