Tilakohtaiset huonesäätimet huolehtivat vieraiden viihtymisestä uudistuneessa hotelli Kimmelissä

Sisustussuunnittelu asetti värivaatimuksia myös huonesäätimille: Schneider Electricin säädinsarjasta löytyi toivotut sävyt.
  • Muunneltavien kokoustilojen ja yli kahdensadan hotellihuoneen olosuhteita seurataan ja säädetään automaation avulla Sokos Hotel Kimmelissä Joensuussa.
  • Automaatiotoimittaja Schneider Electricin huonesäätimillä optimoidaan hotelli-, kokous- ja tapahtumatalon eri tilojen lämmitystä, jäähdytystä ja puhallinnopeutta. Digitaalisen eValvomo-palvelun avulla kiinteistöjen olosuhteita seurataan reaaliajassa.
  • Pilvipalveluna toteutetun eValvomon kautta Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kiinteistöjen toimintavarmuudesta huolehditaan ympäri vuorokauden.

Joensuussa toimiva Original Sokos Hotel Kimmel on avautunut täysin uudistuneena.

– Kimmelin uudistaminen oli 19,5 miljoonan euron projekti, jossa saneerattiin pääosin vanhaa vuonna 1977 avattua hotellikiinteistöä, mutta rakennettiin myös uutta. Samalla päivitettiin kiinteistön tekniikka, ja kokonaan uutena automaatiojärjestelmään tuotiin tilakohtaiset huonesäätimet, kertoo Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kiinteistöpäällikkö Jani Lehikoinen.

Tilakohtaisen hallinnan avulla hotellikävijöiden viihtyminen varmistetaan optimaalisilla olosuhteilla. Kimmelin automaatiourakan toteuttaneen Schneider Electricin huonesäätimien avulla jokaisen tilan lämpötilaa, kosteutta ja hiilidioksidipitoisuutta seurataan reaaliajassa ja säädetään tarvittaessa. Mukavuustekijöiden lisäksi huonesäätimillä optimoidaan energiatehokkuutta.

– Hotellissa vieraileva asiakas pystyy myös itse säätämään tilan lämmitystä, jäähdytystä ja puhallinnopeutta, kertoo huoltopäällikkö Arto Nesterinen Schneider Electricin Joensuun tiimistä.

Kimmeliin on saneerauksen yhteydessä rakennettu kokonaan uusi kokousosasto, jonka tilat ovat muuntojoustavat.

– Kimmelissä on mahdollista järjestää yli 600 hengen kokouksia, mutta tarvittaessa kokoussiipi voidaan jakaa 12 erilliseen tilaan. Automaatio seuraa, mikä kokonaisuus on milloinkin käytössä ja seuraa sen olosuhteita, kuten lämpötilaa ja ilmanvaihtoa. Automaation avulla olosuhteista saadaan käyttäjille viihtyisät tilan koosta riippumatta, Nesterinen kertoo.

Valvomossa seurataan kiinteistöjen toimintaa

Schneider Electric huolehtii Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kiinteistöjen automaation toimintavarmuudesta ympärivuorokautisen päivystyspalvelun avulla. Päivystys- ja huoltopalveluiden keskittäminen automaation toimittajalle tukee kiinteistönhallinnan ylläpitoa kokonaisvaltaisesti.

– Päivystyksen tavoitteena on reagoida olosuhteisiin ennakoiden. Jos ongelmia ilmenee, huoltopalvelun kautta paikalle saadaan aina apu mahdollisimman nopeasti, sanoo Nesterinen.

Päivystyspalvelussa kiinteistökohteet on yhdistetty Schneider Electricin digitaaliseen eValvomo-alustaan. Pilvipalvelun kautta kiinteistöjen olosuhteita voi seurata web-selaimella reaaliajassa ja missä vain. Valvomoon on liitetty myös Schneiderin toimittamat EcoStruxure Building Operation -kiinteistönhallintajärjestelmä ja Esmi-paloilmoitinjärjestelmä.

– Käyttäjä pystyy myös reagoimaan kiinteistöstä tuleviin hälytyksiin ja tekemään tarvittavat toimenpiteet etänä. Näin valvomo tekee ylläpidosta tehokkaampaa.

Jukka Romppanen, ratkaisumyyntipäällikkö, Schneider Electric

puh. 050 4059661, jukka.romppanen@se.com

Jani Lehikoinen, kiinteistöpäällikkö, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa

puh. 010 762 2033, jani.lehikoinen@sok.fi

Schneider Electricin automaatiota oli käytössä Sokos Hotel Kimmelissä jo ennen saneerausta. Uudistusprojektin yhteydessä tekniikka nykyaikaistettiin ja järjestelmiä laajennettiin.
Tilakohtainen olosuhteiden hallinta on toteutettu Sokos Hotel Kimmelissä Schneider Electricin huonesäädinjärjestelmän avulla.

Schneider Electric Suomen johtajat kasvattavat vastuualueitaan Pohjoismaissa ja Baltiassa21.10.2021 08:54:17 EEST | Tiedote

Schneider Electricin Suomen sähkönjakelu- ja sähköasennuskalusteiden liiketoimintajohtaja Kim Långström on nimitetty yhtiön Power Products -yksikön liiketoimintajohtajaksi 1.10.2021 alkaen vastuualueenaan Pohjoismaat ja Baltia. Uudessa roolissaan Långström vastaa Schneiderin sähkönjakeluliiketoiminnasta Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yksikön toiminta on Långströmille tuttua, sillä Power Products -liiketoimintayksikön kehittäminen Nordic-tasolla on ollut hänen vastuullaan jo syksystä 2019 lähtien. – Sähkönjakelussa on tapahtumassa murros digitalisaation myötä. Sähkön saatavuus, tehokkuus, turvallisuus ja verkkoon kytkettävyys (Power Story) ovat nousseet entistä suurempaan arvoon esimerkiksi datakeskuksissa ja sairaaloissa kaikissa Pohjoismaissa, Långström sanoo. – Kim Långströmin siirtyminen Nordic Balticiin on Schneider Electricin globaalilta tasolta tullut selkeä osoitus laajasta arvostuksesta Suomen maayhtiön toimintaa kohtaan. Jo aiemmin Schneiderin työntekijöiden rooleja on kasvatettu

Langaton kotiautomaatio avaa mahdollisuudet kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen12.10.2021 13:01:49 EEST | Tiedote

Älykoti on kustannustehokas ratkaisu sekä kuluttajalle että rakentajalle, sillä säätö- ja mittauslaitteet voidaan vaivattomasti integroida olemassa oleviin laitteisin. Älykäs koti mahdollistaa energian säästämisen helposti ja mukavasti tehden kodista samalla turvallisemman. Asiantuntija näkee aurinkopaneeleissa energiatehokkaan asumisen tulevaisuuden. Aurinkopaneelit ja -kerääjät toimivat Suomessa tehokkaasti helmikuun lopulta aina lokakuun lopulle saakka. Langattomat ja kyberturvalliset älykotiratkaisut ovat helppoja ja kustannuksiltaan maltillisia toteuttaa, sillä ne eivät edellytä olemassa oleviin kaapelointeihin puuttumista. – Uusi langaton tekniikka avaa mahdollisuudet olemassa olevien kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen ja nostaa ne älykotiluokkaan, sanoo Schneider Electricin myyntijohtaja Jouni Kekäläinen. Älykäs koti säätelee energiankulutusta silloinkin, kun käyttäjä ei itse muista olla aktiivinen valinnoissaan. – Älykäs kotiautomaatio ohjaa lämmitystä eli sen avull