"Tilanne on vaikea” Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä ottaa käyttöön Sarastia Rekryn sijaispalvelun

Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä (RAS) ottaa käyttöön Sarastia Rekryn sijaispalvelun toukokuun alusta alkaen. RAS vastaa Raahen, Pyhäjoen ja Siikajoen yhteensä 33 000 asukkaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Hyvinvointikuntayhtymässä on noin tuhat työntekijää.
Ulla Pyykkönen toivoo, että yhteystyö vapauttaa resursseja esimiestyöhön.

–Olemme positiivisella mielellä ja jännitys on suuri, sillä odotukset ovat korkealla, kertoo va. hoidon ja hoivan palvelujen tulosalueen johtaja Ulla Pyykkönen.

–Tilanne on vaikea, sanoo Ulla Pyykkönen suoraan kysyttäessä henkilökunnan saatavuudesta.

Tämän hetken haasteet kiteytyvät hyvin RAS:in yhtymähallituksen esityslistalla. Hallitus käsitteli Sarastia Rekryn ottamista yhteistyökumppaniksi kokouksessaan 30.3.

Henkilöstön saatavuuteen liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet merkittävästi koko maassa, Pohjois-Pohjanmaalla ja myös RASHKY:n alueella viimeisen vuoden aikana. (…)

Henkilöstön heikkoon saatavuuteen kulminoituvat nyt paitsi henkilöstön, myös esimiesten työssä jaksamisen ongelmat ja haasteet.

Henkilöstön riittävyyden turvaamiseksi on esimerkiksi Hoidon ja hoivan tulosalueella jouduttu/joudutaan vähentämään vuorohoidon asiakaspaikkoja sekä Kotirannassa että Jokikartanossa, jotta lakisääteinen henkilöstömitoitus saadaan turvattua asumispalveluissa ja kotihoidossa kaikki palvelun tarpeessa olevat asiakkaat hoidettua.

Esimiesten työ on tällä hetkellä 100 prosenttia rekrytointia ja siihen liittyvää järjestelyä, jotta asiakkaat saataisiin edes välttävästi ja turvallisesti hoidettua. (ote kokouksen pöytäkirjasta)

Ulla Pyykkönen toivookin, että juuri esimiestyöhön vapautuu aikaa nyt kun osa sijaishankinnasta ja -hallinnasta siirtyy Sarastia Rekrylle 2.5.

RAS:in rekrytointikoordinaattori Henna Jokimäki sanoo, että yhteistyön valmistelu eteni ripeästi.

–Kysyimme referenssejä tahoilta, jotka ovat jo Sarastia Rekryn asiakkaina ja Sarastia Rekry sai heiltä erittäin hyvää palautetta.

Keikkailu aloitetaan Sarastia Rekryn kautta Raahe, Pyhäjoki ja Siikajoki -alueilla aluksi ainakin ikääntyneiden palveluissa, koti-ja asumispalveluissa, osastohoidossa ja vammaispalveluissa.

Lisätietoja: Sarastia Rekryn toimitusjohtaja Jaana Jantola 050 4081321

RAS:in rekrytointikoordinaattori Henna Jokimäki 040 135 8586

Ulla Pyykkönen toivoo, että yhteystyö vapauttaa resursseja esimiestyöhön.
Henna Jokimäki odottaa innolla yhteistyötä Sarastia Rekryn kanssa

Vuoden 2021 aikana Sarastia Rekryn keikkatyöntekijät tekivät yli 2.7 miljoonaa sijaistyötuntia. Tämä on noin 360 000 työpäivää.

SaRen asiakasyksikköjä on noin 2300 noin 150 eri paikkakunnalla. Niihin tuli tilauksia eli henkilöstötarpeita viime vuonna n. 260 000.

Sarastia Rekryn Keikkatarinoita-podcast:

Keikkatarinoita