Tilapäishoito Juniori-Viikarissa tukee perheen ja vanhempien jaksamista

Espoon Matinkylässä on käynnistynyt lyhytaikaista tilapäishoitoa tarjoavan Juniori-Viikarin toiminta. Palvelu on tarkoitettu perheille, joilla on alle 18-vuotias kehitysvammainen tai autismikirjon erityislapsi tai -nuori. Tilapäishoito tapahtuu Pienryhmäkoti Viikarin asiantuntevan henkilöstön toimesta aina viikonloppuisin ja koulujen loma-aikaan heinäkuussa.

Lyhytaikaisella tilapäishoidolla tuetaan lapsen ja vanhempien välistä suhdetta ja perheen jaksamista. Toiminta suunnitellaan palvelemaan lapsia ja nuoria yksilöllisesti.

- Lasten kanssa muun muassa ulkoillaan, retkeillään, askarrellaan, leivotaan ja sylitellään, ihan lapsien mielenkiinnon mukaan. Selkeä päivärytmi tuo turvaa lapsella ja tukee tilapäishoidossa viihtymistä. Viikonloppu Juniori-Viikarissa voi alkaa eri tavoin ja lapset voivat perheen halutessa saapua viikonlopun viettoon esimerkiksi suoraan koulusta omalla taksilla. Viikonlopun harrastuksiakaan ei tarvitse jättää välistä, vaan niihin meno onnistuu vanhempien hoitaessa siirtymiset, kertoo palvelualuejohtaja Miia Lipponen.

- Välillä joku voi sairastua tai koti-ikävä iskee. Sairastumisista ilmoitamme aina pikimmiten vanhemmille ja sovimme, miten siitä jatketaan. Hoitojakso ei kuitenkaan katkea lapsen sairastumiseen. Vanhempien kanssa sovitaan myös aina etukäteen, miten he toivovat esimerkiksi koti-ikävän yllättäessä toimittavan. Omien mobiililaitteiden tuominen Juniori-Viikariin on sallittua ja kotiin voi aina halutessaan soittaa, kertoo palvelualuejohtaja Miia Lipponen.

Juniori-Viikarin tilat ovat esteettömät ja siellä on tilaa leikkiä ja touhuta. Asiakkaaksi tilapäishoitoon pääsee ottamalla yhteyttä oman kunnan sosiaalityöntekijään.

Asiakaskohtaamisiin käytetty aika näkyväksi - Rinnekoti ja Memocate aloittavat yhteistyön13.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Rinnekoti ja Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva SOTE-alalla toimiva startup-yritys Memocate Oy aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia ja kehittää asiakaskokemusta, vuorovaikutusta sekä palveluja. Pilottitutkimus käynnistyy tammikuun aikana kolmessa Rinnekodin yksikössä, joissa tarjotaan asumisen tuen palveluja kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille. Pilottitutkimuksen tuloksia odotetaan kevään 2021 aikana.

Rinnekoti laajentaa Lahteen1.7.2019 09:44:17 EESTTiedote

Rinnekoti avaa heinäkuussa Lahteen ympärivuorokautista palveluasumista kehitysvammaisille ja autisminkirjon henkilöille tarjoavan Teemunkodin. On hienoa, että Rinnekoti laajenee maantieteellisesti uudelle alueelle, Päijät-Hämeeseen. Olemme Suomen suurin kehitysvammaisille asiakkaille palveluja tarjoava yhteiskunnallinen yritys, jonka laajan palveluverkoston avulla pystymme tukemaan asiakasta sekä arjessa että kuntoutumisen polulla.

Rinnekodin tulos vuodelta 2018 antaa eväitä kasvuun2.4.2019 15:35:10 EESTTiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 83,1 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 5,6 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio on tyytyväinen säätiön 91. toimintavuoden tulokseen ja kertoo sen antavan eväitä kasvulle. Rinnekodin tavoitteena on uudistua ja uudistaa myös koko toimialaa, sanoo Kallio. Toiminnan painopisteenä vuonna 2018 oli vastuullisuus ja palveluiden kehittäminen sekä kestävän pohjan rakentaminen, jotta maantieteellinen laajentuminen mahdollistuisi tulevina vuosina.