Äänekosken Energia

Tilinpäätös: Äänekosken Energialla ennätystulos

Äänekosken Energia nosti liikevaihtoaan 8,8 prosentilla ja teki ennätystuloksen vuonna 2017 Aktiivisesti investoiva yhtiö vahvisti myös asemaansa aidosti vihreänä kestävän kehityksen yrityksenä.
Äänekosken Energialla on meneillään suurinvestointi vesi-infrastruktuuriin. Teräväniemen jätevedenpuhdistamon saneeraus- ja laajennusprojekti valmistuu 2018. Uusittu Teräväniemi käyttää aktiivilietemenetelmää veden puhdistuksessa. Kuvassa uudet ilmastusaltaat.

Aktiivinen rakentaminen Ääneseudulla ja investoinneista aiheutunut kasvu siivittivät Äänekosken Energian ennätyksiin. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 kasvoi 8,8 prosenttia, 23,6 miljoonaa euroon (21,7 miljoonaa euroa vuonna 2016). Teollisen toimijan osallistuminen investointiin kasvatti yhtiön liikevaihtoa. Yhtiön liikevoitto nousi 4,4 miljoonaan euroon (2,4 miljoonaa euroa 2016) ja oli 18,8 prosenttia liikevaihdosta.

”Aktiivinen rakentaminen ja investoinnit seudullamme heijastuivat odotetun positiivisesti tulokseemme”, toteaa Äänekosken Energian toimitusjohtaja Maarit Herranen.

Yhtiö tulouttaa hyvän tuloksen ansiosta omistajalleen eli Äänekosken kaupungille noin 1,5 miljoonaa euroa osinkoina, lainojen korkoina ja takauspalkkioina.

Vesiliiketoiminnassa liikevaihdon kasvu oli huimat 38,9 prosenttia. Kaukolämmön osalta vuosi oli tasainen: Sekä hinta että kulutus pysyivät edellisen vuoden tasolla. Palveluiden myynti näkyi sähkön siirron liikevaihdossa, joka nousi 8,9 prosenttia. Sähkön myynnin liikevaihto laski 7 prosenttia.

Aidosti vihreä yhtiö

Äänekosken Energia vahvisti asemaansa kestävän kehityksen yhtiönä: myydystä kaukolämmöstä 97,7 prosenttia ja sähköstä 85 prosenttia on tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä. Tuulisähkön osuus kaksinkertaistui.

”Sähkö tehdään valtaosin osakkuusyhtiöidemme vesivoimalla, mutta nyt tuulivoimankin osuus kasvaa pikkuhiljaa kun aiemmat investoinnit alkoivat kantaa hedelmää”, Herranen sanoo.

Vahvaa investointia infrastruktuuriin

Äänekosken Energia investoi 2017 yli viisi miljoonaa euroa, painottuen vesi-infrastruktuuriin. Kesällä otettiin käyttöön Hirvaskankaan välisäiliöllinen paineenkorottamo, joka paransi alueen vesihuoltoa. Vuonna 2016 alkanut massiivinen Teräväniemen jätevedenpuhdistamon uudistus- ja saneerausprojekti eteni aikatauluaan ripeämmin ja se valmistuu keväällä 2018.

Lue Äänekosken Energian koko vuosikertomus täältä:

Lisätietoja:
Maarit Herranen, toimitusjohtaja, maarit.herranen@aane-energia.fi, puh. 050 598 9508

Kuvat

Äänekosken Energia
Kotakennääntie 31
44100 ÄÄNEKOSKI

Asiakaspalveluvaihde: 020 632 3800http://www.aane-energia.fi/fi

Äänekosken Energia on Äänekosken kaupungin omistama energiayhtiö, joka vastaa Äänekosken kaupungin ja lähiseudun energia- ja vesihuollosta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Äänekosken Energia