Tilintarkastuksella oleellinen rooli yritysten lainansaannissa

Finanssiala ei lämpene työ- ja elinkeinoministeriön tuoreelle esitykselle, jossa kirjanpitolain mukaiset mikroyritykset rajattaisiin lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Pankit tarvitsevat luottopäätösten perustaksi luotettavan tillinpäätösinformaation, mistä takuuna on tilinpäätöksestä tehty tilintarkastus. Suomessa pääosa yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi, joten asia on yritysten lainansaannin kannalta merkittävä.

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola Finanssiala ry:stä (FA) muistuttaa, että pienet yritykset tarvitsevat usein rahoitusta hyvin nopeasti. ”On tärkeää, että tilinpäätökset on asianmukaisesti tilintarkastettu ajallaan. Jos tilintarkastusta aletaan tekemään vasta jälkikäteen, rahoitusprosessi viivästyy turhaan.”

Kahola toteaa, että myös sijoittajat, kuten vakuutusyhtiöt, tarvitsevat sijoituspäätöksiään varten tilintarkastetun tilinpäätöksen. Tilintarkastettuja tilinpäätöksiä tarvitaan niin ikään vakuutussopimusten teossa. Esimerkkinä tästä ovat keskeytysvakuutukset.

Työryhmän ehdotus supistaa merkittävästi tilintarkastusvelvollisuuden piiriin kuuluvien yritysten lukumäärää, mikä ei ole järkevää kansantaloudenkaan kannalta. Kahola tähdentää, että on tärkeää tukea laillisen yritystoiminnan tervettä kehitystä ja torjua harmaata taloutta. Tätä pyrkimystä nykyiset lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden rajat tukevat.

Työryhmän ehdottaman tilintarkastusvelvollisuuden supistamisen tavoitteena on vähentää pienten yritysten hallinnollista taakkaa ja kuluja. Kahola ei usko, että ehdotus toteutuessaan toimisi näin. ”Tilintarkastuksesta toki aiheutuu pienelle yritykselle jonkin verran kustannuksia, mutta ne jäävät vuositasolla varsin pieniksi.

Tilintarkastuksesta on pienille yrityksille monta hyötyä. Tilintarkastajat voivat neuvoillaan tukea yritysten toimintaa. Muun muassa verotus perustuu Suomessa tilinpäätöksiin, joten on tärkeää, että myös verottaja voi luottaa tilinpäätösten oikeellisuuteen. ”Nyt on syytä selvittää tarkasti, miten tilintarkastusvelvollisuuden rajojen nosto vaikuttaa yrityksiin, yritysten sidosryhmiin ja koko kansantalouteen. Hyödyt on punnittava haittoja vasten”, Kahola tähdentää.

Tällä hetkellä tilintarkastusvelvollisuus koskee hieman yli 75 000 yritystä. Mikäli työryhmän esitys tilintarkastusrajojen nostamisesta toteutuu, lakisääteinen tilintarkastuspakko koskisi enää noin 30 000 yritystä. Tilintarkastuslakia tarkastelleen työryhmän muistio on parhaillaan lausuntokierroksella.

Lisätiedot:

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola, puh. 020 793 4225
Viestintäpäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset23.2.2018 08:50Tiedote

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa7.2.2018 14:00Tiedote

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.