Tilintarkastuksella oleellinen rooli yritysten lainansaannissa

Finanssiala ei lämpene työ- ja elinkeinoministeriön tuoreelle esitykselle, jossa kirjanpitolain mukaiset mikroyritykset rajattaisiin lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Pankit tarvitsevat luottopäätösten perustaksi luotettavan tillinpäätösinformaation, mistä takuuna on tilinpäätöksestä tehty tilintarkastus. Suomessa pääosa yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi, joten asia on yritysten lainansaannin kannalta merkittävä.

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola Finanssiala ry:stä (FA) muistuttaa, että pienet yritykset tarvitsevat usein rahoitusta hyvin nopeasti. ”On tärkeää, että tilinpäätökset on asianmukaisesti tilintarkastettu ajallaan. Jos tilintarkastusta aletaan tekemään vasta jälkikäteen, rahoitusprosessi viivästyy turhaan.”

Kahola toteaa, että myös sijoittajat, kuten vakuutusyhtiöt, tarvitsevat sijoituspäätöksiään varten tilintarkastetun tilinpäätöksen. Tilintarkastettuja tilinpäätöksiä tarvitaan niin ikään vakuutussopimusten teossa. Esimerkkinä tästä ovat keskeytysvakuutukset.

Työryhmän ehdotus supistaa merkittävästi tilintarkastusvelvollisuuden piiriin kuuluvien yritysten lukumäärää, mikä ei ole järkevää kansantaloudenkaan kannalta. Kahola tähdentää, että on tärkeää tukea laillisen yritystoiminnan tervettä kehitystä ja torjua harmaata taloutta. Tätä pyrkimystä nykyiset lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden rajat tukevat.

Työryhmän ehdottaman tilintarkastusvelvollisuuden supistamisen tavoitteena on vähentää pienten yritysten hallinnollista taakkaa ja kuluja. Kahola ei usko, että ehdotus toteutuessaan toimisi näin. ”Tilintarkastuksesta toki aiheutuu pienelle yritykselle jonkin verran kustannuksia, mutta ne jäävät vuositasolla varsin pieniksi.

Tilintarkastuksesta on pienille yrityksille monta hyötyä. Tilintarkastajat voivat neuvoillaan tukea yritysten toimintaa. Muun muassa verotus perustuu Suomessa tilinpäätöksiin, joten on tärkeää, että myös verottaja voi luottaa tilinpäätösten oikeellisuuteen. ”Nyt on syytä selvittää tarkasti, miten tilintarkastusvelvollisuuden rajojen nosto vaikuttaa yrityksiin, yritysten sidosryhmiin ja koko kansantalouteen. Hyödyt on punnittava haittoja vasten”, Kahola tähdentää.

Tällä hetkellä tilintarkastusvelvollisuus koskee hieman yli 75 000 yritystä. Mikäli työryhmän esitys tilintarkastusrajojen nostamisesta toteutuu, lakisääteinen tilintarkastuspakko koskisi enää noin 30 000 yritystä. Tilintarkastuslakia tarkastelleen työryhmän muistio on parhaillaan lausuntokierroksella.

Lisätiedot:

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola, puh. 020 793 4225
Viestintäpäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.