Tilintarkastuksella oleellinen rooli yritysten lainansaannissa

Finanssiala ei lämpene työ- ja elinkeinoministeriön tuoreelle esitykselle, jossa kirjanpitolain mukaiset mikroyritykset rajattaisiin lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Pankit tarvitsevat luottopäätösten perustaksi luotettavan tillinpäätösinformaation, mistä takuuna on tilinpäätöksestä tehty tilintarkastus. Suomessa pääosa yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi, joten asia on yritysten lainansaannin kannalta merkittävä.

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola Finanssiala ry:stä (FA) muistuttaa, että pienet yritykset tarvitsevat usein rahoitusta hyvin nopeasti. ”On tärkeää, että tilinpäätökset on asianmukaisesti tilintarkastettu ajallaan. Jos tilintarkastusta aletaan tekemään vasta jälkikäteen, rahoitusprosessi viivästyy turhaan.”

Kahola toteaa, että myös sijoittajat, kuten vakuutusyhtiöt, tarvitsevat sijoituspäätöksiään varten tilintarkastetun tilinpäätöksen. Tilintarkastettuja tilinpäätöksiä tarvitaan niin ikään vakuutussopimusten teossa. Esimerkkinä tästä ovat keskeytysvakuutukset.

Työryhmän ehdotus supistaa merkittävästi tilintarkastusvelvollisuuden piiriin kuuluvien yritysten lukumäärää, mikä ei ole järkevää kansantaloudenkaan kannalta. Kahola tähdentää, että on tärkeää tukea laillisen yritystoiminnan tervettä kehitystä ja torjua harmaata taloutta. Tätä pyrkimystä nykyiset lakisääteisen tilintarkastusvelvollisuuden rajat tukevat.

Työryhmän ehdottaman tilintarkastusvelvollisuuden supistamisen tavoitteena on vähentää pienten yritysten hallinnollista taakkaa ja kuluja. Kahola ei usko, että ehdotus toteutuessaan toimisi näin. ”Tilintarkastuksesta toki aiheutuu pienelle yritykselle jonkin verran kustannuksia, mutta ne jäävät vuositasolla varsin pieniksi.

Tilintarkastuksesta on pienille yrityksille monta hyötyä. Tilintarkastajat voivat neuvoillaan tukea yritysten toimintaa. Muun muassa verotus perustuu Suomessa tilinpäätöksiin, joten on tärkeää, että myös verottaja voi luottaa tilinpäätösten oikeellisuuteen. ”Nyt on syytä selvittää tarkasti, miten tilintarkastusvelvollisuuden rajojen nosto vaikuttaa yrityksiin, yritysten sidosryhmiin ja koko kansantalouteen. Hyödyt on punnittava haittoja vasten”, Kahola tähdentää.

Tällä hetkellä tilintarkastusvelvollisuus koskee hieman yli 75 000 yritystä. Mikäli työryhmän esitys tilintarkastusrajojen nostamisesta toteutuu, lakisääteinen tilintarkastuspakko koskisi enää noin 30 000 yritystä. Tilintarkastuslakia tarkastelleen työryhmän muistio on parhaillaan lausuntokierroksella.

Lisätiedot:

Finanssitalouspäällikkö Marja-Liisa Kahola, puh. 020 793 4225
Viestintäpäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.