Tilintarkastusta kevyempi tarkastus ei aina riitä rahoittajalle

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän ehdotus pienten yritysten tilintarkastuksen keventämisestä on periaatteessa kannatettava, mutta sen hyödyt näyttävät jäävän vähäisiksi. Ehdotuksessa mikroyhtiöiksi luokitelluille osakeyhtiöille, henkilöyhtiöille ja osuuskunnille esitetään mahdollisuutta valita tilintarkastuksen sijaan yleisluonteinen tarkastus.

Muutoksen tavoitteena on mahdollistaa pienille yhteisöille varsinaista tilintarkastusta tarkoituksenmukaisempi ja kevyempi lakisääteinen tapa hoitaa tilikauden velvollisuudet. Finanssiala ry:n (FA) mielestä ennen uudistusta olisi tärkeää selkeästi määrittää ne yritykset, joille kevyempi menettely sopii. Pientenkin yritysten toiminnan luonne voi esimerkiksi rahoittajien ja sijoittajien näkökulmasta vaatia ehdotettua vahvempaa tarkastusta.

”Nyt esitetty yleisluonteinen tarkastus ei näyttäisi laskevan pienten yritysten tarkastuksen hintaa. Samalla se kuitenkin laskee suoritetun tarkastuksen antamaa varmuustasoa, mikä voi vaikuttaa rahoittajan luottopäätökseen ja sen ehtoihin”, toteaa johtava asiantuntija Teija Rehn FA:sta.

Rehnin arvion mukaan kevennetty tarkastus lisäisi harmaan talouden ja rahanpesun riskiä, vaikka esityksessä on otettu huomioon veroerien ja palkkojen tilinpäätösvarmistus. On myös todennäköistä, että rahoittajille, sijoittajille ja vakuutusten tarjoajille yleisluonteinen tarkastus ei anna riittävää varmuutta tilinpäätöksen luotettavuudesta.

Työryhmän esittämän kevyemmän tarkastuksen pohjana on kansainväliseen ISRE 2400-standardiin perustuva yleisluonteinen tarkastus. Ehdotus antaisi yli puolelle tällä hetkellä lakisääteisesti tilintarkastettavista yhtiöistä mahdollisuuden kevyempään tarkastukseen.

FA:n täydentävä lausuma

TEM uutinen: Mietintö lakisääteistä tilintarkastusta kevyemmän tarkastuksen käyttöönottamisesta valmistunut

Lisätiedot:
Johtava asiantuntija Teija Rehn, puh. 020 793 4251
Mediapäällikkö Marjo Lapatto, 020 793 4274

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta16.9.2020 08:41:42 EESTKutsu

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.