Tilintarkastusta kevyempi tarkastus ei aina riitä rahoittajalle

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmän ehdotus pienten yritysten tilintarkastuksen keventämisestä on periaatteessa kannatettava, mutta sen hyödyt näyttävät jäävän vähäisiksi. Ehdotuksessa mikroyhtiöiksi luokitelluille osakeyhtiöille, henkilöyhtiöille ja osuuskunnille esitetään mahdollisuutta valita tilintarkastuksen sijaan yleisluonteinen tarkastus.

Muutoksen tavoitteena on mahdollistaa pienille yhteisöille varsinaista tilintarkastusta tarkoituksenmukaisempi ja kevyempi lakisääteinen tapa hoitaa tilikauden velvollisuudet. Finanssiala ry:n (FA) mielestä ennen uudistusta olisi tärkeää selkeästi määrittää ne yritykset, joille kevyempi menettely sopii. Pientenkin yritysten toiminnan luonne voi esimerkiksi rahoittajien ja sijoittajien näkökulmasta vaatia ehdotettua vahvempaa tarkastusta.

”Nyt esitetty yleisluonteinen tarkastus ei näyttäisi laskevan pienten yritysten tarkastuksen hintaa. Samalla se kuitenkin laskee suoritetun tarkastuksen antamaa varmuustasoa, mikä voi vaikuttaa rahoittajan luottopäätökseen ja sen ehtoihin”, toteaa johtava asiantuntija Teija Rehn FA:sta.

Rehnin arvion mukaan kevennetty tarkastus lisäisi harmaan talouden ja rahanpesun riskiä, vaikka esityksessä on otettu huomioon veroerien ja palkkojen tilinpäätösvarmistus. On myös todennäköistä, että rahoittajille, sijoittajille ja vakuutusten tarjoajille yleisluonteinen tarkastus ei anna riittävää varmuutta tilinpäätöksen luotettavuudesta.

Työryhmän esittämän kevyemmän tarkastuksen pohjana on kansainväliseen ISRE 2400-standardiin perustuva yleisluonteinen tarkastus. Ehdotus antaisi yli puolelle tällä hetkellä lakisääteisesti tilintarkastettavista yhtiöistä mahdollisuuden kevyempään tarkastukseen.

FA:n täydentävä lausuma

TEM uutinen: Mietintö lakisääteistä tilintarkastusta kevyemmän tarkastuksen käyttöönottamisesta valmistunut

Lisätiedot:
Johtava asiantuntija Teija Rehn, puh. 020 793 4251
Mediapäällikkö Marjo Lapatto, 020 793 4274

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.

270 000 kotitaloutta ja yritystä on hakenut lainanhoitoon joustoa16.6.2020 13:31:35 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit ovat auttaneet asiakkaitaan monin eri tavoin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin yli. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä on lainanhoitoon myönnetyt joustot. Kolmen kuukauden aikana kotitalouksilta ja yrityksiltä on tullut hakemuksia lainanlyhennysvapaista ja muista joustoista yhteensä 270 000 kappaletta. Kuukausi sitten hakemuksia oli yhteensä 210 000. Suurin osa hakemuksista on ollut henkilöasiakkaiden asuntolainojen lyhennysvapaita.