Till En dag på brandstationen -evenemangen på lördag väntas 100 000 besökare

Evenemanget En dag på brandstationen firas nästa lördag på över 364 brandstationer på olika håll i Finland. Till det glada och upplevelserika säkerhetsevenemanget för hela familjen väntas upp till 100 000 besökare.En dag på brandstationen-evenemangen är en del av Brandsäkerhetsveckan.Kontrollera platserna för evenemangen på nätet på paloturvallisuusviikko.fi.

n dag på Brandstationen firas 25.11 redan för tionde gången. En dag på brandstationen-evenemangen har blivit ett stort nationellt säkerhetsevenemang där man trivs och lär sig brandsäkerhetsfärdigheter på ett upplevelserikt sätt. I år finns det 364 evenemang.

Man får igen handledning i brandsäkerhet. Både vuxna och barn kan öva primärsläckning och lämnande av ett rökigt rum. Man kan fundera över hemmets farliga platser med en expert. Vid sidan om kan man ta en titt på brandbilar och annat redskap. Varje evenemang är litet annorlunda, och liknar sina skapare.

Många En dag på brandstationen-evenemang fokuserar sannolikt på kökets säkerhet. Spisen är i och för sig en säker köksapparat, men varje år rycker brandbilar ut cirka hundra gånger för att att släcka en spisbrand, när man lämnat maten på spisen obevakad. Användningen av spisen orsakar en tredjedel av bränderna hemma, och i köket finns också många andra brandrisker.

Också brandvarnarfrågorna är uppe på brandstationerna. I år påminner man om att hela brandvarnaren borde bytas ut. Dammet och fettet i luften kan förhindra brandvarnarens funktion, även om batteriet är nytt och brandvarnaren verkar fungera när man trycker på testknappen.

Välkommen till En dag på Brandstationen-evenemanget på lördag 25.11. En upplevelserik dag är att vänta, och för barnen finns det till och med en julkalender med säkerhet som tema. Öppettider och adresser för alla brandstationer som deltar i En dag på Brandstationen-evenemanget finns på internet på adressenwww.paloturvallisuusviikko.fi.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

Informationschef Juha Hassila, tfn 040 758 7846

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.