Till En dag på brandstationen -evenemangen på lördag väntas 100 000 besökare

Evenemanget En dag på brandstationen firas nästa lördag på över 364 brandstationer på olika håll i Finland. Till det glada och upplevelserika säkerhetsevenemanget för hela familjen väntas upp till 100 000 besökare.En dag på brandstationen-evenemangen är en del av Brandsäkerhetsveckan.Kontrollera platserna för evenemangen på nätet på paloturvallisuusviikko.fi.

n dag på Brandstationen firas 25.11 redan för tionde gången. En dag på brandstationen-evenemangen har blivit ett stort nationellt säkerhetsevenemang där man trivs och lär sig brandsäkerhetsfärdigheter på ett upplevelserikt sätt. I år finns det 364 evenemang.

Man får igen handledning i brandsäkerhet. Både vuxna och barn kan öva primärsläckning och lämnande av ett rökigt rum. Man kan fundera över hemmets farliga platser med en expert. Vid sidan om kan man ta en titt på brandbilar och annat redskap. Varje evenemang är litet annorlunda, och liknar sina skapare.

Många En dag på brandstationen-evenemang fokuserar sannolikt på kökets säkerhet. Spisen är i och för sig en säker köksapparat, men varje år rycker brandbilar ut cirka hundra gånger för att att släcka en spisbrand, när man lämnat maten på spisen obevakad. Användningen av spisen orsakar en tredjedel av bränderna hemma, och i köket finns också många andra brandrisker.

Också brandvarnarfrågorna är uppe på brandstationerna. I år påminner man om att hela brandvarnaren borde bytas ut. Dammet och fettet i luften kan förhindra brandvarnarens funktion, även om batteriet är nytt och brandvarnaren verkar fungera när man trycker på testknappen.

Välkommen till En dag på Brandstationen-evenemanget på lördag 25.11. En upplevelserik dag är att vänta, och för barnen finns det till och med en julkalender med säkerhet som tema. Öppettider och adresser för alla brandstationer som deltar i En dag på Brandstationen-evenemanget finns på internet på adressenwww.paloturvallisuusviikko.fi.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

Informationschef Juha Hassila, tfn 040 758 7846

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.