Till En dag på brandstationen -evenemangen på lördag väntas 100 000 besökare

Evenemanget En dag på brandstationen firas nästa lördag på över 364 brandstationer på olika håll i Finland. Till det glada och upplevelserika säkerhetsevenemanget för hela familjen väntas upp till 100 000 besökare.En dag på brandstationen-evenemangen är en del av Brandsäkerhetsveckan.Kontrollera platserna för evenemangen på nätet på paloturvallisuusviikko.fi.

n dag på Brandstationen firas 25.11 redan för tionde gången. En dag på brandstationen-evenemangen har blivit ett stort nationellt säkerhetsevenemang där man trivs och lär sig brandsäkerhetsfärdigheter på ett upplevelserikt sätt. I år finns det 364 evenemang.

Man får igen handledning i brandsäkerhet. Både vuxna och barn kan öva primärsläckning och lämnande av ett rökigt rum. Man kan fundera över hemmets farliga platser med en expert. Vid sidan om kan man ta en titt på brandbilar och annat redskap. Varje evenemang är litet annorlunda, och liknar sina skapare.

Många En dag på brandstationen-evenemang fokuserar sannolikt på kökets säkerhet. Spisen är i och för sig en säker köksapparat, men varje år rycker brandbilar ut cirka hundra gånger för att att släcka en spisbrand, när man lämnat maten på spisen obevakad. Användningen av spisen orsakar en tredjedel av bränderna hemma, och i köket finns också många andra brandrisker.

Också brandvarnarfrågorna är uppe på brandstationerna. I år påminner man om att hela brandvarnaren borde bytas ut. Dammet och fettet i luften kan förhindra brandvarnarens funktion, även om batteriet är nytt och brandvarnaren verkar fungera när man trycker på testknappen.

Välkommen till En dag på Brandstationen-evenemanget på lördag 25.11. En upplevelserik dag är att vänta, och för barnen finns det till och med en julkalender med säkerhet som tema. Öppettider och adresser för alla brandstationer som deltar i En dag på Brandstationen-evenemanget finns på internet på adressenwww.paloturvallisuusviikko.fi.

Brandsäkerhetsveckan koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland i samarbete med inrikesministeriet, Finlands Brandbefälsförbund, Sotningsbranschens Centralförbund, Finansbranschens Centralförbund, räddningsverk och brandkårer. Även Finlands Fastighetsförbund och Finlands Egnahemsförbund samt Ehyt rf deltar.Brandsäkerhetsveckan finansieras av brandskyddsfonden, och företagssamarbetspartnern för En dag på Brandstationen-evenemangen är LokalTapiola.

Informationschef Juha Hassila, tfn 040 758 7846

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.