Till redaktionerna: Finland 100 år: President Niinistö besöker Mellersta Finland

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 56/2017
11.10.2017

Republikens president Sauli Niinistö besöker Mellersta Finland onsdagen den 18 oktober 2017. Niinistö avlägger besök både i Karstula och i Äänekoski.

President Niinistös besök inleds i Karstula, som i år firar sitt 150-årsjubileum. Där inviger han ett evenemangstorg och träffar allmänheten klockan 13.00. De första skisserna till torget skapades av studeranden vid Aalto-universitetet och torget blir nu ett gemensamt vardagsrum och allaktivitetsområde för kommuninvånarna.

Från torget fortsätter president Niinistö till Honkarakennes fabrik i Karstula. Företaget, som tillverkar stockhus, firar nästa år sitt 60-årsjubileum.

Bioproduktfabriken i Äänekoski invigs

Från Karstula reser president Niinistö till invigningen av Metsä Groups bioproduktfabrik i Äänekoski. Fabriken är den största investeringen någonsin inom finsk skogsindustri och globalt sett den första nya generationens bioproduktfabrik.

Presidenten besöker alla landskap

President Sauli Niinistö besöker i år alla landskap med anledning av det självständiga Finlands 100-årsjubileum. Näst i tur står Nyland och Norra Österbotten. President Niinistö kommer också att besöka Åland. Närmare information om programmet för de övriga landskapsbesöken ges senare.

Till redaktionerna (ej offentligt):

Representanter för media kan följa programmet enligt denna tidsplan (ändringar möjliga, medierepresentanterna ombeds vara på plats i god tid före den utsatta tiden):

13.00 Möte med allmänheten på evenemangstorget i Karstula (adress (Keskustie 1, 43500 Karstula), öppet för medierna.

Ca 13.30 Pressträff på evenemangstorget i Karstula.

14.00 Besök hos Honkarakenne Oyj (adress Hongantie 41, 43500 Karstula), fototillfälle.

Mer information om mediearrangemangen vid invigningen av Metsä Groups bioproduktfabrik: Juha Laine, Metsä Groups kommunikationsdirektör, juha.laine@metsagroup.com eller +358 10 465 4541.

Ackreditering

Representanter för media som följer med besöket ombeds anmäla sig senast måndagen den 16 oktober kl. 15 via följande länk: https://www.lyyti.in/Keski-Suomi

Mer information om presidentens program: Katri Makkonen, republikens presidents kommunikationschef, republikens presidents kansli, tfn 040 560 3103 eller Hanna Öunap, kommunikationsexpert, tfn 050 304 7997 eller fornamn.efternamn@tpk.fi

Finland 100 år: President Niinistö till Åland17.10.2017 15:13Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 59/201717 oktober 2017 Republikens president Sauli Niinistö besöker Mariehamn på Åland fredagen den 3 november 2017. Besöket inleds med att president Niinistö öppnar lagtingets arbetsår 2017-2018. Efter det festliga öppnandet diskuterar president Niinistö aktuella åländska frågor med representanter för landskapet. Från Självstyrelsegården förflyttar sig president Niinistö till Mariehamns stadsbibliotek där han deltar i en diskussion som ordnas av eleverna vid Ålands Gymnasium och träffar medborgare klockan 15.45. Besöket ingår också i en serie landskapsbesök som presidenten gör i år för att uppmärksamma 100-årsjubileet av Finlands självständighet.

Suomi 100: Presidentti Niinistö Ahvenanmaalle17.10.2017 15:13Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 59/201717.10.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee perjantaina 3. marraskuuta 2017 Maarianhaminassa Ahvenanmaalla. Vierailun aluksi presidentti Niinistö avaa Ahvenanmaan maakuntapäivien istuntokauden 2017-2018. Juhlallisten avajaisten jälkeen presidentti Niinistö keskustelee maakunnan edustajien kanssa Ahvenanmaan ajankohtaisista asioista. Itsehallintotalolta presidentti Niinistö siirtyy Maarianhaminan kaupunginkirjastoon, jossa hän osallistuu Ålands Gymnasiumin oppilaiden järjestämään keskusteluun ja tapaa kansalaisia kello 15.45. Vierailu on myös osa maakuntamatkojen sarjaa, jonka presidentti tekee tänä vuonna Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

State visit by the President of the Republic of Poland Andrzej Duda to Finland12.10.2017 11:12Tiedote

The Office of the President of the RepublicPress release 57/201712 October 2017 President of the Republic of Poland Andrzej Duda will pay a state visit to Finland on 23 - 25 October 2017, accompanied by his spouse Mrs Agata Kornhauser- Duda. The visit will be hosted by Mr Sauli Niinistö, President of the Republic, with his spouse, Mrs Jenni Haukio. President Niinistö and Mrs Haukio will receive their guests at a welcoming ceremony in the Presidential Palace on Tuesday, 24 October 2017. The agenda for the state visit will include a bilateral discussion between the presidents as well as discussions among a larger group. Themes of the discussions will include political and economic relations between Finland and Poland and topical foreign and security policy questions. A business delegation will travel to Finland with President Duda. During his visit, President Duda will also meet with Speaker of the Finnish Parliament Maria Lohela and Deputy Prime Minister Petteri Orpo. Additionally, he w

Polens president Andrzej Duda på statsbesök till Finland12.10.2017 11:12Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 57/201712.10.2017 Republiken Polens president Andrzej Duda avlägger ett statsbesök i Finland tillsammans med sin maka fru Agata Kornhauser-Duda den 23–25 oktober 2017. Värdar för besöket är republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio. Statsbesöket inleds tisdagen den 24 oktober 2017 med en välkomstceremoni i Presidentens slott. På programmet står bland annat enskilda överläggningar mellan presidenterna och dessutom överläggningar med en större grupp deltagare. Tema för diskussionerna är de politiska och ekonomiska relationerna mellan Finland och Polen samt aktuella utrikes- och säkerhetspolitiska frågor. President Duda kommer till Finland tillsammans med en företagsdelegation. Under sitt besök träffar president Duda också riksdagens talman Maria Lohela och finansminister Petteri Orpo. Dessutom deltar han i ett seminarium som Finpro ordnar på Fiskartorpet om affärsmöjligheter mellan Polen och Finland. President Duda besöke