Timo Ahopelto: ”Kyvystä nostaa kasvupääomaa on tullut yrityksille tärkeä tuotannontekijä”

Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja Pia Santavirran uudessa Podit® Originals podcast -sarjan ”Kasvupääoma” ensimmäisessä jaksossa vieraana on sijoittaja, uuden Lifeline SPAC I yhtiön hallituksen puheenjohtaja Timo Ahopelto. Tässä podcast jaksossa kerrotaan miten Suomessa rakennetaan huippuyrityksiä ja miten ne kasvavat globaaleille markkinoille.

Timo Ahopellon mukaan kasvupääomasta on tullut yrityksille kova tuotannontekijä: ”Jos ennen sinulla oli kova teknologia, kovat työntekijät ja kova tiimi. Nyt siihen on tullut kolmantena mukaan korostetusti kyky nostaa rahoitusta”, Timo Ahopelto kertoo.

Nykyään pääoma on keskeisessä roolissa. Ahopellon mukaan yrityksillä, jotka kykenevät ensimmäisten joukossa nostamaan merkittävän kymmenien tai sadan miljoonan euron rahoituskierroksen on merkittävä kilpailuetu suhteessa kilpailijoihinsa. Aikaisemmin nämä yritykset olivat pääsääntöisesti Yhdysvalloissa ja tulivat sitä kautta markkinaykkösiksi.

Nykyään suomalaiset start-up firmatkin ovat kyenneet nostamaan useiden kymmenien jopa satojen miljoonien kierroksia aika aikaisessa vaiheessa. Podcastissä mainitaan muun muassa alkuvuodesta tapahtunut Woltin 440 miljoonan euron rahoitus.

Santavirran mukaan suomalaiset start-up yritykset keräsivät vuonna 2020 ennätysmäärän rahoitusta, yhteensä lähes miljardi euroa ja rahoitusmäärä käytännössä lähes tuplaantui vuoden aikana. Suomalaiset start-upit keräsivät vuonna 2020 Euroopan eniten venture capital sijoituksia bruttokansantuotteeseen suhteutettuna. Vertailussa taakse jäivät mm. Englanti ja Ruotsi. Timo Ahopelto pitää näitä lukuja kuitenkin vasta hyvänä alkuna, hänen ennustuksensa mukaan start-upien rahoitus määrä nousee kahteen miljardiin euroon ja Suomesta tulee nousemaan Ruotsia enemmän yksisarvisia eli start-up yrityksiä joiden arvo yli miljardiin.

Ahopelto kertoo podcastissa oman yrittäjyytensä alkeet ja miten hän päätyi yrittäjäksi sekä lopulta kasvattamaan ns. yksisarvisen yhtiön, joka myytiin Yhdysvaltoihin. Ahopelto kertoo myös tämän yrityksen ensimmäisistä virstanpylväistä. Hän myös paljastaa, kuinka hän oikeastaan vahingossa päätyi perustamaan pääomasijoitusyhtiön, kun yrittäjyyden renessanssi oli alkamassa Suomessa.

Ahopellon mukaan yrittäjyyden lähtökohdat ja edellytykset ovat Suomessa kehittyneet merkittävästi 2000-luvun alusta. Ahopelto myös paljastaa salaisuuden, jonka he ovat havainneet: ”hyvä sijoittaja ei kykene tekemään firmasta hyvää”. Hän myös kertoo, mitkä keskeiset tärkeät asiat kuten rahoituskierros, rekrytointi ja strategiset päätökset ja niiden sparraaminen on ydintä, mitä sijoittaja voi tuoda yrityksiin.

LifeLine Ventures on ollut mukana lukuisissa menestyksekkäissä start-upeissa kuten Wolt, Swappie, Smartly, SolarFoods. Ahopelto kertoo tarinan, miten Lifeline Ventures meni mukaan Ouraan, vaikka kaikki olivat sitä mieltä, että sormus ei tule ikinä toimimaan.

Hän on sitä mieltä, että Suomen ekosysteemi on vielä liian pieni siihen, että voisi syntyä noin 200-300 miljoonan euron rahasto, joka sijoittaa pelkästään myöhäisen vaiheen kasvufirmoihin. Tämä raha pitää hakea ulkomailta. Kilpailu kansainvälisistä pääomista on kuitenkin kovaa, koska sitä on hakemassa joukko eurooppalaisia start-upeja. Hän on myös sitä mieltä, että meidän ei yhtään tarvitse hävetä, meillä on joukko todella hyviä uusia start-up yrittäjiä ja yrityksiä.

Ahopelto mainitsee, että Lifeline Venturesin tavoite on tehdä Suomeen ankkuriyrityksiä omille alueilleen, jotka työllistävät tuhansia ihmisiä kymmeniksi vuosiksi. Jotta yritykset pääsevät tähän pisteeseen, pitää kyetä nostaa aikaisessa vaiheessa paljon rahaa kasvua varten. Ja siitä syystä kasvupääoma onkin nykyään yksi keskeisin tuotannon tekijä.

Timo Ahopelto on tunnettu start-up sijoittaja, hän on rahoittanut mm. Supercelliä aivan alusta alkaen. Hän on Suomen suurimman Venture Capital yrityksen eli Lifeline Venturesin perustajaosakas. Lifeline Ventures kertoi juuri perustavansa Lifeline Spac I –yhtiön, joka aikoo listautua Helsingin pörssiin.

Pia Santavirta on Pääomasijoittajat ry:n toimitusjohtaja. Työssään hän näkee suomalaisia menestystarinoita ja saa parhaat opit kasvutarinoista. Santavirta haluaa jakaa ne kuuntelijoiden kanssa ”Kasvupääoma” podcast sarjassa, jossa näitä tarinoita on kertomassa itse yrittäjät ja ihmiset niiden takana.

Kovasen perheyhtiön sukupolvenvaihdossa Eeva Kovanen halusi rikkoa sukupuolirooleja: “Alalla naurettiin, että nyt ei kyllä tytöt ymmärrä niinku autolla ajamisesta mitään”20.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote