Timo Ritakallio Finanssiala ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

Finanssiala ry:n (FA) hallituksen puheenjohtajaksi on vuodeksi 2020 valittu OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio. Puheenjohtajan tehtäviä vuodet 2017-2019 hoitanut Nordean maajohtaja Ari Kaperi siirtyy hallituksen varapuheenjohtajaksi. FA:n varapuheenjohtajaksi valittiin myös LähiTapiolan pääjohtajana aloittava Juha Koponen.

Hallituksen muut jäsenet ovat maajohtaja Nina Arkilahti (Handelsbanken), toimitusjohtaja Mikko Ayub (Aktia-konserni), toimitusjohtaja Antti Kuljukka (Fennia-konserni), toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki (Evli Pankki), toimitusjohtaja Risto Murto, (Varma), toimitusjohtaja Petri Niemisvirta (Mandatum), toimitusjohtaja Tomi Närhinen (Säästöpankkiliitto), toimitusjohtaja Jouko Pölönen (Ilmarinen), maajohtaja Leena Vainiomäki (Danske Bank) ja toimitusjohtaja Pekka Ylihurula (S-Pankki).

FA:n uuden strategian kivijalkana on vastuullisuus

Finanssiala ry on hyväksynyt uuden strategian vuoteen 2023 asti. ”Vastuullisena finanssialan vaikuttajana FA:n tehtävänä on muodostaa toimialan tahtotila, johon perustuen tehdään edunvalvontatyötä sekä kotimaassa että EU:ssa. On myös erittäin tärkeää, että Suomessa toimivat pankit, vakuutusyhtiöt, työeläkeyhtiöt, arvopaperivälittäjät, rahastoyhtiöt ja rahoitusyhtiöt tekevät yhdessä edunvalvontatyötä”, korostaa FA:n hallituksen puheenjohtaja Timo Ritakallio.

FA:n perustehtävänä on luoda finanssialalle mahdollisuuksia lisätä suomalaista hyvinvointia. ”Strategian keskeinen kivijalka on vastuullisuus, joka otetaan huomioon kaikessa FA:n edunvalvonnassa. Edunvalvontatyö perustuu jäsenyritysten sitoutumiseen vastuulliseen liiketoimintaan. Vastuullisuus on vahva menestystekijä, jolla suomalainen finanssiala erottuu esimerkiksi kansainvälisistä kilpailijoista ja muista alan toimijoista”, Ritakallio muistuttaa.

Finanssiala ry:n hallitus päätti viime kesäkuussa, että koko suomalainen finanssiala sitoutuu kansainvälisiin vastuullisen toiminnan periaatteisiin, joihin kuuluvat vastuullisen pankkitoiminnan sekä kestävän vakuutustoiminnan ja sijoittamisen periaatteet.

FA laati vuonna 2018 jäsenyrityksilleen suositukset ilmastoon liittyvälle raportoinnille. Keväällä 2019 selvitettiin, miten suosituksia on alettu toteuttaa. Kyselyn mukaan ilmastonmuutoksen torjunta on huomioitu melkein jokaisessa vastanneessa yrityksessä. 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.

Webinaari: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta16.9.2020 08:41:42 EESTKutsu

Sijoitusrahastoihin uusia sijoituksia 343 miljoonaa euroa elokuussa – osakerahastoihin eniten8.9.2020 12:09:32 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 343 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta asti sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.