Timo Ritakallio Finanssiala ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

Finanssiala ry:n (FA) hallituksen puheenjohtajaksi on vuodeksi 2020 valittu OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio. Puheenjohtajan tehtäviä vuodet 2017-2019 hoitanut Nordean maajohtaja Ari Kaperi siirtyy hallituksen varapuheenjohtajaksi. FA:n varapuheenjohtajaksi valittiin myös LähiTapiolan pääjohtajana aloittava Juha Koponen.

Hallituksen muut jäsenet ovat maajohtaja Nina Arkilahti (Handelsbanken), toimitusjohtaja Mikko Ayub (Aktia-konserni), toimitusjohtaja Antti Kuljukka (Fennia-konserni), toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki (Evli Pankki), toimitusjohtaja Risto Murto, (Varma), toimitusjohtaja Petri Niemisvirta (Mandatum), toimitusjohtaja Tomi Närhinen (Säästöpankkiliitto), toimitusjohtaja Jouko Pölönen (Ilmarinen), maajohtaja Leena Vainiomäki (Danske Bank) ja toimitusjohtaja Pekka Ylihurula (S-Pankki).

FA:n uuden strategian kivijalkana on vastuullisuus

Finanssiala ry on hyväksynyt uuden strategian vuoteen 2023 asti. ”Vastuullisena finanssialan vaikuttajana FA:n tehtävänä on muodostaa toimialan tahtotila, johon perustuen tehdään edunvalvontatyötä sekä kotimaassa että EU:ssa. On myös erittäin tärkeää, että Suomessa toimivat pankit, vakuutusyhtiöt, työeläkeyhtiöt, arvopaperivälittäjät, rahastoyhtiöt ja rahoitusyhtiöt tekevät yhdessä edunvalvontatyötä”, korostaa FA:n hallituksen puheenjohtaja Timo Ritakallio.

FA:n perustehtävänä on luoda finanssialalle mahdollisuuksia lisätä suomalaista hyvinvointia. ”Strategian keskeinen kivijalka on vastuullisuus, joka otetaan huomioon kaikessa FA:n edunvalvonnassa. Edunvalvontatyö perustuu jäsenyritysten sitoutumiseen vastuulliseen liiketoimintaan. Vastuullisuus on vahva menestystekijä, jolla suomalainen finanssiala erottuu esimerkiksi kansainvälisistä kilpailijoista ja muista alan toimijoista”, Ritakallio muistuttaa.

Finanssiala ry:n hallitus päätti viime kesäkuussa, että koko suomalainen finanssiala sitoutuu kansainvälisiin vastuullisen toiminnan periaatteisiin, joihin kuuluvat vastuullisen pankkitoiminnan sekä kestävän vakuutustoiminnan ja sijoittamisen periaatteet.

FA laati vuonna 2018 jäsenyrityksilleen suositukset ilmastoon liittyvälle raportoinnille. Keväällä 2019 selvitettiin, miten suosituksia on alettu toteuttaa. Kyselyn mukaan ilmastonmuutoksen torjunta on huomioitu melkein jokaisessa vastanneessa yrityksessä. 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan.

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Finanssiala on Euroopan vihreässä kehityksessä paljon vartijana12.12.2019 10:15:22 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on erittäin tyytyväinen, että Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio lähestyy Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tiedonannossaan ilmastokysymystä kokonaisvaltaisesti. ”Uusi komissio on oivaltanut hyvin, että kunnianhimoinen ilmastotavoite edellyttää sekä rahoittamisen että sijoittamisen tehokkaita keinoja. Finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana sekä vakuutusala riskin jakajana ovat keskeisessä roolissa ilmastotalkoissa”, korostaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.