Timo Ritakalliota esitetään Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi

Keskuskauppakamarin vaalivaliokunta esittää OP-ryhmän pääjohtajaa Timo Ritakalliota Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi. Lopullisen päätöksen tekee Keskuskauppakamarin valtuuskunta, joka kokoontuu syyskokoukseen 15.12.2021.

Ritakallion kausi alkaa 1.1.2022.

Keskuskauppakamarin hallituksen varapuheenjohtajiksi esitetään Oriolan toimitusjohtajaa Elisa Markulaa ja Lujabetonin toimitusjohtajaa Mikko Isotaloa. Sekä Ritakallio, Markula että Isotalo ovat toimineet Keskuskauppakamarin hallituksen jäseninä kuluneena vuonna.

”Keskuskauppakamari ja kauppakamarit ovat erittäin merkittävä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa. Edistämme Suomea, joka on vapaa, vauras, avoin ja kilpailukykyinen. Sellainen Suomi on paras aivan jokaiselle, niin yksilöille, yrityksille kuin elinkeinoelämällekin”, sanoo Ritakallio.

Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jussi Pesonen jättää tehtävän oltuaan hallituksen puheenjohtajana viisi vuotta.

Vaalivaliokunnan esitys Keskuskauppakamarin hallituksen jäseniksi vuodelle 2022:

Timo Ritakallio, puheenjohtaja

Elisa Markula, varapuheenjohtaja

Mikko Isotalo, varapuheenjohtaja

Jussi Koskinen, jäsen

Jari Rautjärvi, jäsen

Toni Pokela, jäsen

Veronica Lindholm, jäsen

Timur Kärki, jäsen

Tapani Pulli, jäsen

Mia Mantsinen, jäsen (uusi)

Satu Kiiskinen, jäsen (uusi)

Laura Tarkka, jäsen (uusi)

Hannu Krook, jäsen (uusi)

Ville Kopra, jäsen (uusi)

Saku Sipola, jäsen (uusi)

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.