Timo Ritakalliota esitetään Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi

Keskuskauppakamarin vaalivaliokunta esittää OP-ryhmän pääjohtajaa Timo Ritakalliota Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi. Lopullisen päätöksen tekee Keskuskauppakamarin valtuuskunta, joka kokoontuu syyskokoukseen 15.12.2021.

Ritakallion kausi alkaa 1.1.2022.

Keskuskauppakamarin hallituksen varapuheenjohtajiksi esitetään Oriolan toimitusjohtajaa Elisa Markulaa ja Lujabetonin toimitusjohtajaa Mikko Isotaloa. Sekä Ritakallio, Markula että Isotalo ovat toimineet Keskuskauppakamarin hallituksen jäseninä kuluneena vuonna.

”Keskuskauppakamari ja kauppakamarit ovat erittäin merkittävä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa. Edistämme Suomea, joka on vapaa, vauras, avoin ja kilpailukykyinen. Sellainen Suomi on paras aivan jokaiselle, niin yksilöille, yrityksille kuin elinkeinoelämällekin”, sanoo Ritakallio.

Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jussi Pesonen jättää tehtävän oltuaan hallituksen puheenjohtajana viisi vuotta.

Vaalivaliokunnan esitys Keskuskauppakamarin hallituksen jäseniksi vuodelle 2022:

Timo Ritakallio, puheenjohtaja

Elisa Markula, varapuheenjohtaja

Mikko Isotalo, varapuheenjohtaja

Jussi Koskinen, jäsen

Jari Rautjärvi, jäsen

Toni Pokela, jäsen

Veronica Lindholm, jäsen

Timur Kärki, jäsen

Tapani Pulli, jäsen

Mia Mantsinen, jäsen (uusi)

Satu Kiiskinen, jäsen (uusi)

Laura Tarkka, jäsen (uusi)

Hannu Krook, jäsen (uusi)

Ville Kopra, jäsen (uusi)

Saku Sipola, jäsen (uusi)

Kauppakamarikysely: 75 prosenttia yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa – yritysten näkymät huonontuneet hieman syksystä28.1.2022 00:01:00 EET | Tiedote

EMBARGO PE 28.1. KLO 00.01 Kauppakamarikyselyyn vastanneet yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Yrityksistä 75 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Kymmenen prosenttia ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja 14 prosentille asialla ei ole merkitystä.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.