Tipaton tammikuu nuorten aikuisten suosiossa

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Kantar TNS Oy:llä* teettämästä kyselystä käy ilmi, että alkoholia käyttävistä kansalaisista 17 prosenttia vietti Tipattoman tammikuun vuonna 2021. Tipaton oli varsinkin nuorten aikuisten suosiossa. Haastatelluista alle 25-vuotiaista 23 prosenttia kertoi viettäneensä Tipatonta.

– Tipattoman tammikuun suosio on noussut muutaman vuoden takaisesta. Tähän saattaa vaikuttaa myös sober curious -ilmiö, joka näkyy varsinkin nuorten aikuisten parissa, EHYT ry:n viestinnän asiantuntija Maaret Väkinen sanoo.

Tammikuussa 2022 käyntiin pyörähtävä Tipaton tammikuu -kampanja kannustaa pohtimaan syitä oman alkoholin käytön taustalla. Tipattoman aikana puhutaan sober curious -trendistä, joka on vapaasti käännettynä uteliasta asennetta alkoholittomuuteen. Tämä maailmalla suosioon noussut ilmiö kannustaa kyseenalaistamaan omia alkoholin käyttöön liittyviä tottumuksia.

Sober curious -trendi on lähtöisin brittiläisen Ruby Warringtonin samannimisestä kirjasta. Ajatuksena on tarkastella alkoholin roolia yhteiskunnassa ja keskustella siitä, miksi yhä useampi haluaa vaihtaa juomansa holittomaan. Tavoitteena ei tarvitse olla alkoholin käytön lopettaminen kokonaan, vaan omien tottumusten kyseenalaistaminen, alkoholin käytön vähentäminen ja alkoholittomuuden kokeileminen.

– Milloin ja mistä syistä alkoholia käytän? Voisiko tilalle löytyä uusia tottumuksia? Myös Tipattomassa tärkeää on, että jokainen voi viettää Tipatonta omalla tavallaan, joko alkoholin käytön kokonaan lopettamalla, tai sitä vähentämällä, Väkinen kertoo.

Yli puolet Tipattoman viettäjistä juo vähemmän myös helmikuussa

Kyselyn mukaan moni jatkaa Tipatonta vielä tammikuun jälkeenkin. 41 prosenttia Tipatonta tammikuuta viettäneistä oli jatkanut sitä helmikuun puolelle. 19 prosenttia sanoi juoneensa Tipattoman jälkeen vähemmän alkoholia kuin ennen sitä.

Tärkein syy Tipattoman vietolle on jo useamman vuoden ajan ollut terveys. Vuonna 2021 tämä oli syy yhteensä 29 prosentille tipatonta viettäneistä. Myös perinne tai traditio on yleinen syy viettää Tipatonta. Viidennes halusi haastaa itseään ja noin viisitoista prosenttia piti Tipattoman säästösyistä tai siksi, että halusi laihduttaa.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry koordinoivat Tipattoman tammikuun viestintätoimia.

* Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina 8.- 19.2.2021 välisenä aikana. Haastateltu joukko edustaa maamme 18 – 79 -vuotiasta väestöä pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1.003 kpl. Tutkimustulosten virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa. Kantar TNS Oy on toteuttanut tutkimuksen Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimeksiannosta.

Maaret Väkinen, viestinnän asiantuntija, EHYT ry / Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, puh. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

Päivi Tiittanen, viestintäpäällikkö, EHYT ry, puh. 050 362 0882, paivi.tiittanen@ehyt.fi

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 58 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Alkoholittomuus voi tuntua vapauttavalta – raitistelu on kasvava trendi16.12.2021 09:40:24 EET | Tiedote

Tammikuussa 2022 käyntiin pyörähtävä Tipaton tammikuu -kampanja kannustaa pohtimaan omia alkoholin käyttöön liittyviä tottumuksia. Kampanjan yhteistyökumppanina ensi tammikuussa on muun muassa sosiaalisessa mediassa suosiota niittävä Darravapaa. Darravapaa on Laura Wathénin ja Katri Ylisen perustama yhteisö, joka rohkaisee kyseenalaistamaan alkoholinormatiivista yhteiskuntaa. "Alkoholin juominen on edelleen aikuisten välisissä illanvietoissa ja juhlimiskulttuurissa usein normi ja alkoholin pois jättäminen rikkoo tuota normia", sanoo Laura Wathén.

Global Drug Survey kokoaa tietoa päihteiden käyttötottumuksista ja päihdepolitiikan vaikutuksista ympäri maailman25.11.2021 14:30:00 EET | Tiedote

Mikä kannabiksessa viehättää? Mikä huolettaa? Nuoret aikuiset vastaavat8.11.2021 08:50:00 EET | Tiedote

Järjestöt huolissaan: Yhä useampi huumeisiin kuollut on alle 25-vuotias nuori2.11.2021 08:48:35 EET | Tiedote

Huumeiden käyttö ja siitä aiheutuvat haitat ovat lisääntyneet koko 2000-luvun ajan. Erityisen silmiinpistävää on huumemyrkytyksiin kuolleiden määrän, etenkin alle 25-vuotiaiden nuorten osuuden, kasvaminen. Euroopan mittakaavassa Suomessa kuollaan huumeisiin poikkeuksellisen nuorina. Päihdepalveluiden saatavuutta tulee parantaa huumekuolemien ehkäisemiseksi, vaativat päihdetyötä tekevät toimijat.

Kaikkien kaupunki -kampanja muistuttaa kaupunkiturvallisuudesta ja yhteisöllisyydestä20.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Katukuvassa näkyvä päihteiden käyttö puhututtaa ja luo turvattomuuden tunnetta. Kaikkien kaupunki -kampanjalla halutaan lisätä ymmärrystä katukuvassa ja julkisissa tiloissa esiintyvien häiriöiden taustalla olevista tekijöistä sekä pohtia ratkaisumalleja ongelmien hillitsemiseksi. Harva viettää aikaa kadulla tai julkisissa tiloissa päihtyneenä huvikseen. Taustalla on usein pitkään jatkunutta ja ongelmaksi muodostunutta päihteiden käyttöä ja muita haasteita.