Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.

”Tiukka hintasääntely ei tunnetusti lisää kilpailua. Se nostaa alalle tulon kynnystä, estää ulkomaista kilpailua ja heikentää nykyisten toimijoiden mahdollisuuksia tarjota digitaalisia tunnistusvälineitä. Vaarana on, että sääntely ei kannusta toimijoita investoimaan uusiin, innovatiivisiin ratkaisuihin”, FA:n asiantuntija Peter Jansson muistuttaa.

Hallituksen lakiesityksen vaikutukset kohdistuvat yksinomaan pankkeihin, sillä yli 90 prosenttia kaikista tunnistautumisista tehdään pankkitunnuksilla. Sähköisen ensitunnistamisen korvaukseksi esitetään kolmen sentin hintaa, jolla pankit tuottaisivat tunnistamispalveluita tappiolla muiden toimijoiden hyväksi.

”Kilpailijat ovat tervetulleita tunnistamisen markkinoille, mutta reilua ja oikeudenmukaista ei ole, että maksajiksi joutuisivat pankit, jotka ovat Suomen digitalisaation lippulaivoja. Kansalaiset eivät voisi tunnistautua valtionhallinnon digitaalisiin palveluihin, mikäli pankit eivät olisi rakentaneet, ylläpitäneet ja kehittäneet tunnistuspalvelua. On varottava kehityssuuntaa, että kansalaiset joutuvat hankkimaan eri tunnistamistapoja eri palveluihin. Se aiheuttaa ylimääräisiä kuluja ja vaivaa”, Jansson korostaa.

Valtiovarainministeriö on aloittanut selvityksen, jossa yhtenä vaihtoehtona on julkisen sektorin oma tunnistusväline. ”Finanssialan mielestä selvitys on tarpeellinen. Olisiko ollut viisasta pidättäytyä nyt lakimuutoksista ja odottaa tämän selvityksen lopputulosta”, Peter Jansson kysyy.

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.