Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.

”Tiukka hintasääntely ei tunnetusti lisää kilpailua. Se nostaa alalle tulon kynnystä, estää ulkomaista kilpailua ja heikentää nykyisten toimijoiden mahdollisuuksia tarjota digitaalisia tunnistusvälineitä. Vaarana on, että sääntely ei kannusta toimijoita investoimaan uusiin, innovatiivisiin ratkaisuihin”, FA:n asiantuntija Peter Jansson muistuttaa.

Hallituksen lakiesityksen vaikutukset kohdistuvat yksinomaan pankkeihin, sillä yli 90 prosenttia kaikista tunnistautumisista tehdään pankkitunnuksilla. Sähköisen ensitunnistamisen korvaukseksi esitetään kolmen sentin hintaa, jolla pankit tuottaisivat tunnistamispalveluita tappiolla muiden toimijoiden hyväksi.

”Kilpailijat ovat tervetulleita tunnistamisen markkinoille, mutta reilua ja oikeudenmukaista ei ole, että maksajiksi joutuisivat pankit, jotka ovat Suomen digitalisaation lippulaivoja. Kansalaiset eivät voisi tunnistautua valtionhallinnon digitaalisiin palveluihin, mikäli pankit eivät olisi rakentaneet, ylläpitäneet ja kehittäneet tunnistuspalvelua. On varottava kehityssuuntaa, että kansalaiset joutuvat hankkimaan eri tunnistamistapoja eri palveluihin. Se aiheuttaa ylimääräisiä kuluja ja vaivaa”, Jansson korostaa.

Valtiovarainministeriö on aloittanut selvityksen, jossa yhtenä vaihtoehtona on julkisen sektorin oma tunnistusväline. ”Finanssialan mielestä selvitys on tarpeellinen. Olisiko ollut viisasta pidättäytyä nyt lakimuutoksista ja odottaa tämän selvityksen lopputulosta”, Peter Jansson kysyy.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.