Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.

”Tiukka hintasääntely ei tunnetusti lisää kilpailua. Se nostaa alalle tulon kynnystä, estää ulkomaista kilpailua ja heikentää nykyisten toimijoiden mahdollisuuksia tarjota digitaalisia tunnistusvälineitä. Vaarana on, että sääntely ei kannusta toimijoita investoimaan uusiin, innovatiivisiin ratkaisuihin”, FA:n asiantuntija Peter Jansson muistuttaa.

Hallituksen lakiesityksen vaikutukset kohdistuvat yksinomaan pankkeihin, sillä yli 90 prosenttia kaikista tunnistautumisista tehdään pankkitunnuksilla. Sähköisen ensitunnistamisen korvaukseksi esitetään kolmen sentin hintaa, jolla pankit tuottaisivat tunnistamispalveluita tappiolla muiden toimijoiden hyväksi.

”Kilpailijat ovat tervetulleita tunnistamisen markkinoille, mutta reilua ja oikeudenmukaista ei ole, että maksajiksi joutuisivat pankit, jotka ovat Suomen digitalisaation lippulaivoja. Kansalaiset eivät voisi tunnistautua valtionhallinnon digitaalisiin palveluihin, mikäli pankit eivät olisi rakentaneet, ylläpitäneet ja kehittäneet tunnistuspalvelua. On varottava kehityssuuntaa, että kansalaiset joutuvat hankkimaan eri tunnistamistapoja eri palveluihin. Se aiheuttaa ylimääräisiä kuluja ja vaivaa”, Jansson korostaa.

Valtiovarainministeriö on aloittanut selvityksen, jossa yhtenä vaihtoehtona on julkisen sektorin oma tunnistusväline. ”Finanssialan mielestä selvitys on tarpeellinen. Olisiko ollut viisasta pidättäytyä nyt lakimuutoksista ja odottaa tämän selvityksen lopputulosta”, Peter Jansson kysyy.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.