Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Avoimissa kommenteissa annettiin hallitukselle kriittistä palautetta siitä, että joidenkin toimialojen osalta on edetty nopeammin samalla kun vähintään yhtä pahoissa vaikeuksissa olevat toimialat on jätetty vähemmälle huomiolle. Esimerkiksi tapahtumatuotantoala pysähtyi käytännössä kuin seinään 12.3., eikä kaikille yrityksille suunnattua yleistukea ole saatavilla vieläkään. Samoin ravintola-alalle asetetut tiukat toimintarajoitukset raivostuttavat, kun samaan aikaan päivittäistavarakaupoissa sallitaan buffet-myynti.

– Talouden toipumisen kannalta on olennaista, että yritysten väliset tapahtumat saataisiin taas käyntiin mahdollisimman täydellä teholla. Ne ovat olennainen osa yritysten liiketoimintaa, tuotekehitystä ja uutta myyntiä tuottavaa verkostoitumista. Ammattimaisilla tapahtumajärjestäjillä ja näiden kumppaneilla majoitus-, kuljetus- ja palvelualoilla on varmasti taito huolehtia poikkeusoloihin soveltuvista järjestelyistä, toteaa johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Suomi on täysin riippuvainen kansainvälisestä kaupasta. Suomen tärkeimmät tavaraviennin kohdemaat ovat Saksa, Ruotsi, Yhdysvallat, Venäjä ja Kiina. Koronasta ylipääsemiseksi on tärkeää panostaa teollisuuden, rakentamisen ja viennin käynnissä pitämiseen, jotta voidaan minimoida palvelusektorin kaltaisten työttömyys- ja kannattavuuskriisien shokkivaikutukset.

– Teollisuudelle, vientisektorille ja julkisen velan hoidolle parasta kriisinhoitoa on se, että Suomen valtio pitää osaltaan ovet mahdollisimman avoinna yritysten väliselle kaupalle keskeisiin kohdemaihin. Poikkeusolot ovat yrityksille myös hyvä mahdollisuus löytää uusia markkinoita ja asiakkaita, sillä epävakaissa oloissa suomalaiselle laadulle ja luotettavuudelle on entistä enemmän kysyntää, arvioi kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja ja Planmecan tuotantojohtaja Kimmo Pöyhönen.

Helsingin seudun kauppakamarin alueella kyselyyn vastasi noin 750 yritystä.

Lisätietoja:

Markku Lahtinen, 050 571 3564, markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.