Toimialojen välinen yhteistyö siivitti ennusteita parempaan tulokseen

Poikkeuksellinen vuosi päättyi lopulta ennakoitua parempaan tulokseen. Menneen vuoden aikana Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n toiminnan keskiöön nousivat ihmisten turvallisuus ja hyvinvointi, ruokahuollon varmuus sekä uusien toimintamallien ketterä kehittäminen ja innovointi. Menestyksekäs yhteistyö eri liiketoimintojen välillä siivitti tuloksen hyvälle tasolle.

”Olen valtavan ylpeä henkilökunnastamme, joka noudatti turvallisuusohjeistuksianne, jousti ja osoitti yhteistyön voiman käytännössä vaihtamalla avoimin mielin työtehtäviä tarpeen mukaan esimerkiksi ravintoloista ruokakauppoihin. Monitoimialaisuus turvasi toimintaa ja vähensi lomauttamisen tarpeen minimiin. Tottakai kiitos kuuluu myös asiakkaille turvallisuusohjeiden noudattamisesta ja yhteispelistä,” kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

Ruokakauppa kävi koko viime vuoden erinomaisen hyvin, mutta samalla rajoitukset likimain pysäyttivät toiminnan liikennemyymälöissä sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan puolella. ”Keväällä olimme täysin uuden edessä ja rajoitusten vuoksi toiminnan tuloksellisuus näytti haastavalta. Jarruttelimme investointeja ja keskityimme turvaamaan ruokahuoltoa. Kesä toi tullessaan onneksi helpotusta, kun ihmiset alkoivat – vaikkakin maltilla – jälleen liikkumaan. Niinpä päätimme vauhdilla jatkaa paikallista kehittämistä syksyllä uusitun missiomme Tehdään yhdessä parempi paikka elää mukaisesti”, kertoo Finér.

”Syksyllä aloittamamme kulttuurimuutoksen myötä haluamme osallistaa henkilökuntaa entistä aktiivisemmin toimintamme kehittämiseen. Yritys luo puitteet, mutta onnistuneen asiakaskokemuksen ja hyvät hetken asiakkaidemme arjessa ratkaisevat aina ihmiset – meidän yli 1000 SSO:laista. Haluamme rohkaista heitä luottamaan omaan ammattitaitoon entistäkin vahvemmin ja mahdollisuuteen ratkaista asiakkaiden mahdolliset arkiset pulmat parhain päin – tai ilahduttaa joskus kiireisen arjen keskellä”, Finér tiivistää Meidän juttu -nimellä kulkevaa muutoshanketta.

Monialaisuus pelasti haastavan vuoden

SSO:n liikevaihto oli 458 miljoonaa euroa, joka hyvin käyneen päivittäistavarakaupan ansiosta oli prosentin viime vuotta enemmän. Marketkaupan myynti oli ennätysvauhdissa ja liikevaihto kasvoi 12 prosenttia. Rajoitustoimien vuoksi liikkuminen ja ravintoloissa käyminen lähes pysähtyi ja hiljaisimpina kuukausina liikevaihtoa kertyikin vain noin kolmanneksen normaalista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi 23 prosenttia ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppa 20 prosenttia viime vuodesta. Autokaupassa kevään hiljaisen ajan jälkeen kaupankäynti virkistyi loppuvuotta kohti erinomaisesti ja liikevaihdollisesti saavutettiin viime vuoden taso.

SSO-konsernin vuoden 2020 liiketulos ennen kertaluonteisia eriä oli 9,4 miljoonaa euroa, joka on 2,4 miljoonaa edellisvuotta enemmän. ”Positiivista tuloskehitystä edesauttoivat päivittäistavarakaupan hyvä myynti sekä toisaalta rauta-maataloustoimialan myynnin ja lopetuksen ennakoitua parempi onnistuminen. Lisäksi vuoden 2020 investoinnit olivat maltillisemmat 7,4 miljoonaa euroa, kun vertailuvuoden 2019 tulokseen vaikuttivat merkittävän investointivuoden (28,3 m€) kautta poistojen kasvu sekä uusien toimintojen käynnistämisestä aiheutuneet muut kulut. Tilanteeseen nähden tulosta voidaankin pitää erinomaisena onnistumisena”, toteaa Finér.

SSO:n liikevaihto toimialoittain

Liikevaihto 2020

milj. eur.

ed.v.v.

market- ja tavaratalokauppa

+ 12

liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

- 20

rauta-maatalouskauppa

- 19

matkailu- ja ravitsemiskauppa

- 23

autokauppa

- 0

muu

yhteensä

+ 1

SSO:n rautakaupan toiminnot siirtyivät liiketoimintakaupalla 1.7.2020 RTV-yhtymä Oy:lle. Maatalouden osalta kauppa Hankkija Oy:lle vahvistettiin joulukuussa. Kauppojen myötä SSO keskittyy palvelemaan asiakasomistajiaan sekä suuntaamaan kehittämisresurssit nykyisten toimialojen kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseen.

Toimintaamme osallistuminen herättää ilahduttavasti kiinnostusta

Suur-Seudun Osuuskaupan asiakasomistajat saivat Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen muodossa rahallista hyötyä vuonna 2020 12,9 miljoonaa euroa (2019 12,4 milj.€), joka on vuodessa lähes 180 € per asiakasomistaja. Vuoden 2020 lopussa SSO:ssa oli 71 699 asiakasomistajaa.

Viime vuonna SSO:lle valittiin asiakasomistajien keskuudesta uusi edustajisto vuosiksi 2020-2024. Heidän tehtävänään on ennen kaikkea toimia tärkeänä linkkinä asiakkaiden ja osuuskaupan välillä. Näin osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään aidosti omistajien toiveita kuunnellen. Vaalien aikana haastoimme asiakasomistajiamme paikallistoiveiden muodossa pohtimaan, mitä toiveita heillä on alueemme kehittämiseksi.

”Laaja innostus toiveiden esittämiseen ja ehdotusten kirjo kertovat siitä, että osuuskaupalla nähdään olevan tärkeä rooli koko alueen kehityksessä. Näin haluamme itsekin nähdä, että asia on. Paljon toivotut Noutopisteet päästiin avaamaan SSO:n Prismoihin ja palvelu on otettu asiakkaiden keskuudessa ilolla vastaan”, kertoo Finér.

Hyvien palveluiden ja etujen lisäksi asiakasomistajille tarjotaan yhä enemmän tietoa ja valinnanmahdollisuuksia vaikuttaa omaan ja koko yhteisönsä elämään. S-mobiili-sovelluksesta löytyvä Omat ostot -palvelu hiilijalanjälki-, kotimaisuus- ja ravintolaskureineen tarjoaa tähän oivan alustan.

Henkilöstön tyytyväisyys ennätyslukemissa

SSO:ssa mitataan vuosittain henkilöstön viihtymistä, työilmapiiriä ja tyytyväisyyttä johtamiseen ja esimiestyöhön. Huolimatta koronavuoden tuomista merkittävistä haasteista kaikkien SSO:laisten työhön, olivat tutkimustulokset ennätykselliset. Tulokset osoittavat, että kaupan ja palvelualojen työn arvostus on kriisin myötä noussut ja oma työ on koettu merkityksellisemmäksi. Myös kriisitilanteen johtaminen ja esimiestyö onnistuivat haastavana vuonna.

”Kiitos erinomaista tsemppimieltä ja yhteishenkeä osoittaneille työryhmillemme kaikissa

toimipaikoissamme. Vaativissa olosuhteissa olemme onnistuneet huolehtimaan toinen toisistamme ja samalla kasvattamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihimme, Finér toteaa.

Kaikille työntekijöille tulospalkkio haastavasta vuodesta

”Halusimme kiittää koko henkilökuntaa tämän poikkeuksellisen vuoden aikana tehdystä huikeasta työstä. Hieno taloudellinen tulos mahdollisti puolen kuun palkkaa vastaavan summan maksamisen koko henkilökunnalle vuodelta 2020 tulospalkkion muodossa. Lisäksi koko henkilökunta sai Vuoden sykähdyttävimpänä tekona palkitun yhteistyön ansiosta palkallisen vapaapäivän”, kiittelee Finér.

Suomen suurin ruokakaupan uudistus

Tänä vuonna jatkamme Suomen suurinta ruokakauppojen uudistusta, kun kaikki S-marketit uudistetaan uuteen raikkaaseen miljööseen, asiakkaiden toiveet huomioidaan valikoimissa sekä uudet tehokkaat energiaratkaisut valjastetaan avuksi kohti kunnianhimoisia tavoitteitamme olla omalta toiminnaltamme hiilinegatiivisia vuonna 2025.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Tapio Finér, puh. 040 540 2006

talousjohtaja Riitta-Leena Rossi, puh 044 7705 702

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on länsiuusmaalaisten ja salonseutulaisten ihmisten yhdessä omistama paikallinen osuuskunta. SSO:laiset tarjoavat market-, tavaratalo-, parturi-kampaamo-, liikennemyymälä- ja polttoneste-, matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä autokaupan palveluja yli 60 toimipaikassa yli 1000 SSO:laisen voimin. Osuuskunnan toiminnasta hyötyvät eniten paikalliset ihmiset ja hyöty toiminnasta ruokkii kotiseudun elinvoimaa. Näin teemme yhdessä kotiseudustamme parempaa paikkaa elää.

Nuorten arkeen hyviä hetkiä Hope ry:n kautta – SSO tukee toimintaa17.2.2021 14:02:40 EETUutinen

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n hyväntekeväisyyskampanjan avulla tuetaan paikallista lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäisevää työtä. Yhteistyössä asiakasomistajien kanssa etsittiin paikallista, lasten ja nuorten hyvinvointia edistävää tukikohdetta. Asiakasomistajien ehdottamien kohteiden joukosta valittiin tukikohteeksi Hope Lohja, jonka toimintaa SSO tukee 1000 euron lahjoituksella. Tempaus oli yksi muiden joukossa, sillä SSO tekee vuosittain vahvasti työtä paikallisten toimijoiden kanssa tehdäkseen missionsa mukaisesti kotiseudusta yhdessä paikallisten ihmisten kanssa parempaa paikkaa elää.

SSO tarjoaa kesätyötä 300 nuorelle - Tavoitteena tarjota yhtä monta positiivista työkokemusta22.1.2021 09:45:15 EETTiedote

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO työllistää kesällä 2021 noin 300 nuorta. Kaksi kolmannesta SSO:n kesäpesteistä on yli 18-vuotiaille ja tämän lisäksi tarjolla on noin sata S-Kesis-paikkaa 15-17-vuotiaille, joissa nuoret tutustuvat työelämään vähintään parin viikon mittaisella jaksolla. Haku kesätöihin on käynnissä nyt. S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista.

SSO keskittyy ruokaravintoloihin – Rikala Night Club lopettaa toimintansa5.1.2021 12:07:14 EETTiedote

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on viime vuosien aikana uudistanut asiakastoiveita tarkasti kuunnellen kaikki ruokaravintolansa: Salossa Rikala Bar & Grillin sekä Antonion, Lohjan, Halikon ja Nummelan Prismakeskusten ravintolamaailmat sekä Lohjalla täysin uusina palvelevat ravintola Antonio sekä Toasti. SSO:n ravintolaperhe palvelee aamuvarhaisesta iltamyöhään ja kokonaisuus on suunniteltu siten, että ravintoloista on mahdollista löytää syötävää niin aamiaiselle, lounaalle, päivälliselle kuin iltamyöhäisellekin. ”Uudistettu ravintolaperhe on saanut paljon hyvää palautetta hyvistä mauista sekä viihtyisistä sisustuksistaan. Saadun palautteen perusteella päädyimme keskittymään jatkossakin ennen kaikkea hyviin makuihin ja leppoisaan viihtymiseen. Samalla päätimme luopua ainoasta yökerhostamme, Salon Rikala Night Clubin toiminnasta”, kertoo SSO:n asiakkuuspäällikkö Elina Pakkanen. Rikala Nicht Clubia on pidetty pandemia-ajan suljettuna. ”Halusimme toimia vastuullisesti ja pidimme yökerhon kevää