Toimihenkilöiden työtehtävät Sähköliiton työtaistelun aikana

Ammattiliitto Pron hallitus käsitteli tänään 27.10.2017 kokouksessaan Sähköliiton työtaistelu-uhkia. Hallitus totesi, että Pron jäsenet tekevät mahdollisten työtaistelujen aikana vain omien työsopimuksiensa mukaiset työtehtävät. Prolaiset toimihenkilöt eivät osallistu mahdollisiin työtaistelutoimiin.

Prolla on oma valtakunnallinen työehtosopimus teknologiateollisuuden toimihenkilöille.

Pron hallitus totesi, että Pron jäsenten sopimusoikeudet tai työtehtävät eivät ole kiistan kohteena. Toimihenkilöt, asiantuntijat ja esimiehet pitäytyvät oman henkilökohtaisen työsopimuksen määrittelemissä työtehtävissä.

Sähköalan töissä työturvallisuusmääräykset ovat erittäin tiukat. Monet tehtävät ovat luvanvaraisia.

Useimmilla teknologia-alan työpaikoilla täydet tilauskannat aiheuttavat työkiireitä. Toimihenkilöt eivät voi laiminlyödä omia työtehtäviään.

Pron hallitus pitää tärkeänä, että Teknologiateollisuus ja Sähköliitto pääsevät kiistassa sopuun neuvottelemalla, ilman työtaisteluja. Se on tärkeää alan kilpailukyvyn turvaamiseksi.