Toimintakertomus 2017: Kohti reilua ja kestävää tulevaisuutta

Sinnikäs työ kiertotaloudessa, hyvinvointidatan hyötykäytössä ja tiedolla johtamisessa tuo tulosta. Sitra lisää oman toimintansa avoimuutta: toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen lisäksi julki tulee vuoden 2017 ostolaskut, hankerahoitus sekä talous- ja toimintasuunnitelma.

”Ilmastonmuutokseen, talouteen, toimeentuloon ja osallisuuteen liittyvät megatrendit voimistuvat vauhdilla ja voimalla, joka tulee vaatimaan suomalaiselta yhteiskunnalta poikkeuksellista halua ja kykyä muutokseen”, tulevaisuustalo Sitran yliasiamies Mikko Kosonen sanoo.

Uusi aika vaatii monipuoliset välineet myös tulevaisuustalolta ja sen kumppaneilta. Tulevaisuuden suuntien hahmottamisen lisäksi Sitra onkin ollut viime vuosina aloittajana, vetäjänä tai tekijänä monissa laajoissa kehityshankkeissa, joissa on rakennettu tulevaisuuden yhteiskunnan infrastruktuuria tai muutettu toimintamalleja. Näissä tulevaisuuden muutoshankkeissa Sitran vahvuus on tiedon, näkemyksen ja tekemisen yhdistämisessä.

”Sitra ei ole enää vain selvittäjä ja rahoittaja, vaan roolimme on muovautunut entistä enemmän myös yhteiskunnalliseksi muutosagentiksi ja tekijäksi”, Kosonen sanoo.

Sinnikäs kehittäminen kantaa hedelmää ja vie kohti kestävää hyvinvointia

Sitran pitkäjänteinen työ sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoituksen parissa saavutti vuonna 2017 päätepisteensä: Sitran johdolla kehitetyt ja 7 maakunnassa testatut sote-tietopaketit ovat vastedes sote-toimijoita velvoittava raportoinnin malli, ja mahdollistavat jatkossa vertailukelpoisen sote-tiedon tuottamisen ja tiedolla johtamisen – oli hallintorakenne sitten millainen tahansa.

Sitran 10 miljoonan euron jätti-investointi hyvinvointidatan hyötykäytön ekosysteemiin kantaa hedelmää: Suomessa on pian mahdollista saada hyvinvointidataa yhdeltä luukulta. Hyvinvoinnin palveluoperaattori tähtää siihen, että Suomessa voitaisiin tuottaa entistä laadukkaampia sosiaalipalveluja ja terveydenhuoltoa sekä luoda merkittäviä mahdollisuuksia liiketoiminnalle, tutkimukselle ja uudelle kasvulle. Uuden lupaviranomaisen osaset alkavat olla valmiit ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteyteen nouseva uusi toimija voi pian aloittaa.

Vuosi 2017 oli myös kiertotalouden läpimurtovuosi. Sitran World Circular Economy Forum 2017kokosi Helsinkiin yli 1600 kiertotalouskehittäjää 92 maasta ja käänsi päättäjien katseet Suomeen. Kiertotalouden tiekartta sai parikseen Sitran ja ministeriöiden yhteistyössä laaditun toimenpideohjelman ja toteutus alkoi: kiertotalouden systeemistä muutosta ajavia hankkeita oli vuoden päätteeksi jo nelisenkymmentä.

Hankerahoitus ja ostolaskut 2017 julki kokonaisuudessaan

Sitra on aina pyrkinyt toimimaan avoimesti ja julkisuusperiaatteen mukaisesti. Vuonna 2017 Sitra päätti muuttaa toimintansa julkisuus- ja hallintolain vaatimusten mukaisiksi. Muutos on merkittävä, sillä tulevaisuustalon toimintatapoja ja järjestelmiä ei ole rakennettu näitä lakeja silmällä pitäen. Ulospäin muutos näkyy toiminnan alati lisääntyvänä avoimuutena. Tammikuussa Sitra julkaisi verkkosivuillaan vuosien 2015–2016 ostolaskut, ja tänään vuoden 2017 ostolaskujen lisäksi hankerahoituksen kokonaisuudessaan.

Sitra.fi-sivuilta löytyvät nyt Sitran toimintakertomus ja tilinpäätös, ostolaskut, hankerahoitus, hallintoneuvoston katsaukset, eduskunnan talousvaliokunnan mietinnöt Sitran toiminnasta sekä ulkopuolisten toteuttamat vaikuttavuusarvioinnit. Kokonaisuus syventää ja täsmentää toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen piirtämää kuvaa tulevaisuustalon toiminnasta.

Tulevaisuustyön rahoitus vakaalla pohjalla

Sitra sai aikanaan Suomen Pankilta ja eduskunnalta peruspääoman, jota se institutionaalisena sijoittajana sijoittaa Suomen taloudellisen kasvun ja hyvinvoinnin lähteisiin, sijoitusrahastoihin, yrityksiin ja muihin instrumentteihin. Valtion panostukset peruspääomaan ovat kautta aikain olleet 84,1 miljoonaa euroa, ja vuoden 2017 päättyessä peruspääoman markkina-arvo oli 840 miljoonaa euroa. Peruspääoman tuotto oli kertomusvuonna 7,7 prosenttia. Tuotolla rahoitetaan Sitran tulevaisuustyö kokonaisuudessaan.

Sitran budjetti vaihtelee vuosittain 30–40 miljoonan euron välillä. Vuonna 2017 tulevaisuustyöhön käytettiin 35 miljoonaa euroa. Suurimmat yksittäiset hankekokonaisuudet olivat hyvinvoinnin palveluoperaattori (3,4 miljoonaa euroa) sekä kiertotalous (2,5 miljoonaa euroa).

Lue Sitran toimintakertomus ja tilinpäätös 2017: https://www.sitra.fi/julkaisut/suomalaisten-tulevaisuustalo-toimintakertomus-ja-tilinpaatos-2017/

Syvenny talouteen tarkemmin vuoden 2017 ostolaskujen sekä hankerahoituksen kautta: https://www.sitra.fi/teemat/sitra/#talous-ja-tulokset

Mikko Kosonen, yliasiamies, mikko.kosonen@sitra.fi, 0294 618 403
Veera Heinonen, viestintäjohtaja, veera.heinonen@sitra.fi, 050 372 5244

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Työn tähtäimessä on reilu ja kestävä tulevaisuus - hyvinvoinnin seuraava erä.

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.