Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Vasta julkaistu valtioneuvoston periaatepäätös sisäisen turvallisuuden strategiasta tuo esiin paloturvallisuuteen liittyviä haasteita. Julkaisun mukaan ”väestön ikääntyminen ei tapahdu tasaisesti kautta maan vaan harvaan asuttujen alueiden väestö vanhenee. Näin ollen ikääntymiseen liittyvien turvallisuusongelmien määrä tullee Suomessa kasvamaan ja näkyy eri alueilla eri tavoin.”

– Haaste ei ole yksistään maaseudun ongelma, vaan koskettaa myös kaupunkeja. Ikääntyvän väestön määrä kaupungeissa kasvaa yhtä lailla. Kaupunki–syrjäseutu-jaottelun lisäksi tärkeää on siis ottaa huomioon ihmisten mahdollisuudet toimia vaaratilanteessa, sanoo erityisasiantuntija Ira Pasi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä.

Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä. Esimerkiksi kolme Helsingissä tapahtunutta palokuolemaa ovat sattuneet varttuneemmalle väelle. Iän lisäksi kuolemaan on vaikuttanut toimintakyky. Kaikki kuolleet olivat liikuntarajoitteisia.

Palokuolleiden määrä on noin puolet vähemmän kuin kolmena edellisenä vuonna keskimäärin vastaavaan aikaan. Palokuolemien vähenemiseen on päästy pitkäjänteisellä lainsäädännöllisellä ja turvallisuusviestinnällisellä työllä pelastusalalla.

–  Ratkaisut toimintakyvyltään rajoittuneiden henkilöiden ja ikäihmisten asumisessa ovat keskeisiä hyvän kehityksen jatkumisen kannalta, painottaa Ira Pasi.

Vanhuspalvelulaki painottaa ikäihmisten asuttamista koteihinsa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on huolissaan siitä, että paloturvallisuutta ei oteta huomioon, kun toimintakyvyltään rajoittuneita ihmisiä asutetaan kodeissaan yksin tai toisen yhtä tai lähes yhtä toimintakyvyttömän kanssa. Asumisen turvallisuus on otettava huomioon entistä tarkemmin, kun tehdään päätöstä henkilön, usein ikäihmisen, asumisesta.

–  Liikuntakyvytön ei pysty poistumaan palavasta kodistaan, ei Kuhmossa eikä Helsingissä, muistuttaa Ira Pasi.

Ihmiset eivät usein tule ajatelleeksi onnettomuusriskin mahdollisuutta, ja monilla ei myös ole käsitystä omaan toimintakykyyn vaikuttavista asioista.  Haavoittuviin ryhmiin kuuluvat tulee siis pystyä tunnistamaan entistä paremmin. Heille tulee tarjota tukea ja keinoja parantaa asumisen turvallisuutta. Nämä ovat juuri niitä ryhmiä, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Syrjäytyminen ei synnytä vain riskihenkilöitä vaan myös uhreja.

Erityisasiantuntija Ira Pasi, puh. 040 595 4140

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.