Toimituksille tiedoksi: Sanna Marinin kirjoitus koskien IPCC:n raporttia

Tänään julkaistun kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin viesti on selvä: Ilmastopolitiikan kunnianhimon tasoa on nostettava merkittävästi, jos aiomme pysäyttää ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen. Päästötavoitteita on korjattava ja päästöjä leikattava nykyistä enemmän nykyistä kiireellisemmällä aikataululla. Kyse on lastemme ja planeettamme tulevaisuudesta.

Pariisin ilmastosopimuksessa sovittu 1,5 asteen lämpenemisen raja on nykyisillä toimilla ylittymässä jo vuonna 2040. Tänä vuonna syntyneet suomalaiset ovat tuolloin 22-vuotiaita. Ilmaston lämpeneminen keskimäärin 1,5 astetta tarkoittaa maapallon napa-alueiden lähellä oleville valtioille kuten Suomelle ilmaston lämpenemistä jopa 5 astetta. Siksi on meidän etumme, että maailman valtioiden ilmastotoimet ovat riittäviä ja etupainotteisia. Tämänhetkiset sitoumukset päästövähennyksistä johtavat yli kolmen asteen lämpenemiseen.

Meidän väylämme vaikuttaa globaaliin ilmastokriisiin on Euroopan unioni ja siksi on Suomen etu, että ilmastokysymys on vahvasti agendalla ensi vuonna, kun Suomi on EU-puheenjohtajamaa. SDP:n mielestä Euroopan pitää olla suunnannäyttäjä ilmastonmuutoksen torjunnassa ja Suomen pitää olla nykyistä aktiivisempi Euroopan unionin sisällä tämän toteuttamiseksi.

Sanna Marinin päivitys täällä: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2075842502477902&id=117265168335655

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Vastaako pormestarin talousarvioehdotus riittävästi kasvavan kaupungin tarpeisiin?10.10.2018 15:11Tiedote

Pormestari Vapaavuori on julkistanut tänään 10.10. ensi vuotta koskevan talousarvioesityksen. Esityksen jälkeen käynnistyvät puolueiden väliset talousarvioneuvottelut. ”Sosialidemokraatit odottavat kohentuneen verotulovirran käyttämistä nyt nimenomaan palveluihin. Haasteena on pysyykö Helsinki väestönkasvun vauhdissa mukana. Erityisesti lasten, nuorten sekä ikäihmisten palvelut vaativat huomiota”, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma painottaa.