Toimivat keinot laajempaan käyttöön – metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ei tarvita taikatemppuja

Tuottajajärjestöt kannustavat metsänomistajia kohdennettuun luonnonhoitoon talousmetsissä. Järjestöjen ympäristöohjelmiin on koottu tehokkaita keinoja metsien monimuotoisuuden turvaamiseen ja vesiensuojeluun. Toimenpiteiden jalkauttamiseksi tarvitaan kannustavaa viestiä ja rakentavaa yhteistyötä. Osana tätä vuoropuhelua MTK ja SLC järjestävät 12.11.2021 metsäluonnon monimuotoisuuteen keskittyvän webinaarin sidosryhmille ja medioille.

Metsät ovat uhanalaisten lajien tärkein elinympäristö, ja metsien merkitys Suomen luonnolle on muutoinkin keskeinen. MTK:n luonnon monimuotoisuusohjelmassa painotetaan monipuolisten toimien tarvetta. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja edistäminen vaativat hyviä metsänhoitokäytäntöjä, kohdennettua luonnonhoitoa ja ennallistamista sekä maanomistajalähtöistä vapaaehtoista suojelua.

Talousmetsissä korostuu laadukkaan luonnonhoidon merkitys: tunnistetaan ja turvataan arvokkaimmat kohteet sekä lisätään monimuotoisuudelle tärkeitä rakennepiirteitä. Metsänomistajille on tarjottava käytännönläheistä tietoa ja neuvontaa kestävien valintojen tueksi.

– Haasteet tiedetään ja ratkaisut on keksitty, joten voivottelun sijaan on suunnattava katse käytännön tekemiseen. Laajennetaan hyviä toimintatapoja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja ohjataan metsänomistajia oikeaan suuntaan kannustamalla, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila linjaa.

Metsäekosysteemin toiminta on luontoon perustuvien elinkeinojen – myös puuntuotannon – edellytys. Metsänomistajilla on myös tätä kautta motivaatio ottaa luonto huomioon yhä paremmin. Olennaista on tehdä kustannustehokkaita ja vaikuttavia toimia niin, että metsänomistaja voi käytännössä sovittaa erilaiset tavoitteensa yhteen.

– Ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi, vaan jokaisen metsänomistajan on arvioitava parhaiten soveltuvat käytännöt metsänsä eri luontokohteille. Metsänomistajat ovat osoittaneet olevansa valmiita käyttämään metsätaloudessa hyviä metsänhoitomenetelmiä, jotka tukevat luonnon monimuotoisuuden vahvistamista. Erityisten luontokohteiden hoitamiseksi voidaan tarvita vapaaehtoista suojelua, SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund korostaa.

MTK ja SLC järjestävät metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen ratkaisuihin keskittyvän sidosryhmäwebinaarin 12.11.2021. Tuottajajärjestöjen lisäksi oman näkökulmasta aiheeseen kertovat Katariina Latva (metsänomistaja), Kari T. Korhonen (johtava tutkija, Luke), Timo Lehesvirta (johtava asiantuntija, Sitra) ja Mai Suominen (johtava metsäasiantuntija, WWF).

Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167
Mats Nylund, puheenjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 050 512 2191

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.

MTK komission maaperästrategiasta: terve ja toimiva maaperä on elintärkeä mutta lainsäädännön yläpuolella18.11.2021 11:01:47 EET | Tiedote

Komissio julkaisi 17.11.2021 esityksensä maaperästrategiaksi vuodelle 2030. Maaekosysteemien elinvoiman ja toimintojen suojelu on välttämätöntä. Sen sijaan komission viittaukset maaperän terveyslakiin, jossa uudella säätelyllä turvattaisiin maaperän hyvä terveys vuoteen 2050 mennessä, ovat epärealistisia. Maaperän toimintoja säätävät merkittävästi sääolot sekä maaperän lähtöaineksen laatu, jotka eivät ole ihmisen käsissä. Se, mikä on säädeltävissä maaekosysteemien toimivuuden kannalta, on jo säädelty. Sen sijaan päivitystä tarvitaan mm. saastumista ehkäisevien lakien osalta, kuten komissio ehdottaa.