Toimivat maahanmuuton palvelut lisäävät Helsingin seudun houkuttelevuutta
Joulukuussa 2017 avattu International House Helsinki (IHH) -palvelupilotti on erinomainen käytännön esimerkki siitä, miten viranomaisten poikkihallinnollisella yhteistyöllä ja ennakkoluulottomalla kokeiluasenteella voidaan nopeuttaa ja selkeyttää maahanmuuton alkuvaiheen palveluja.
- Työnantajan näkökulmasta on tärkeää, että kansainvälisen työvoiman maahantuloon liittyvät palvelut ovat helposti ja nopeasti saatavilla. Nyt ulkomaalaisen työntekijän ei tarvitse vierailla useassa eri toimipisteessä asioiden hoitamiseksi, mikä säästää niin työntekijän kuin työnantajankin aikaa. IHH-palvelusta työnantaja saa myös arvokasta tietoa ja palveluohjausta, toteaa Tokmanni Oy:n henkilöstöjohtaja ja Helsingin seudun kauppakamarin koulutus- ja työvoima-asiain valiokunnan puheenjohtaja Sirpa Huuskonen.
IHH:n tarjoamat palvelut auttavat kansainvälistä työvoimaa rekrytoivia yrityksiä keskittämällä palveluja yhteen pisteeseen. Pääkaupunkiseudulle muuttavat kansainväliset työntekijät saavat hoidettua suurimman osan alkuvaiheen viranomaisasioista, kuten väestörekisterimerkinnän ja verokortin tai -numeron, samassa paikassa. Asiakas saa myös sosiaaliturvaan liittyvät asiansa vireille. Kauppakamari vastaa IHH:n työnantajaneuvonnasta palvelupilotin aikana.
- Yrityksiltä ja työnantajilta saatu IHH-palaute on ollut hyvin myönteistä. Elinkeinoelämän kannalta tärkeä tavoite on, että IHH:n toiminta vakinaistetaan palvelupilotin jälkeen ja samalla jatketaan asiakaslähtöisyyden kehittämistä tuomalla sinne mukaan esimerkiksi Maahanmuuttoviraston palveluita, sanoo projektijohtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.
Sujuvat alkuvaiheen maahantulon palvelut ovat Helsingin seudulle tärkeitä, sillä ne nopeuttavat kansainvälisten osaajien työmarkkinoille siirtymistä, parantavat rekrytointimahdollisuuksia ja sujuvoittavat kansainvälisten osaajien kotoutumista. Lisäksi toimivat palvelut kasvattavat Helsingin seudun houkuttelevuutta investoijien ja yrittäjien silmissä. IHH-palveluun on tärkeää tulevaisuudessa tuoda myös tehokkaita rekrytointi- ja matching -palveluja sekä asettautumispalveluja yksityisen ja kolmannen sektorin kautta.
IHH-palvelupilottia koordinoi Helsingin kaupunki ja siihen osallistuvat kaupungin maahanmuuttajaneuvonnan lisäksi Uudenmaan maistraatti, Verohallinnon ja Kelan In To Finland -palvelu, Uudenmaan TE-toimisto, Eläketurvakeskus ja Helsingin seudun kauppakamari. International House Helsinki -palvelun kehittäminen on osa seudullista Töissä Suomessa -hankekokonaisuutta, johon osallistuvat myös Espoon ja Vantaan kaupungit, Uudenmaan ELY-keskus ja Moniheli ry. Hanke on Euroopan sosiaalirahaston ja Uudenmaan liiton osarahoittama.
Lisätietoa:
Markku Lahtinen
Projektijohtaja, Helsingin seudun kauppakamari/COME-projekti
+358 50 571 3564
Helsingin kaupungin tiedote 1.12.2017: International House Helsinki palvelee Suomeen muuttavaa
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari
Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote
Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.
Kutsu medialle: Miten onnistua kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoinnissa?8.3.2024 13:23:35 EET | Tiedote
Helsingin seudun kauppakamari kutsuu median edustajat tapahtumaan, jossa opastetaan työnantajia kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoinnissa.
Selkeän kielen tarve lisääntyy22.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Väestön ikääntyminen, lukutaidon heikkeneminen ja maahanmuuttajaväestön lisääntyminen kasvattavat tarvetta selkeälle kielelle, sanoo kielenhuollon ammattilainen Eeva Öörni. Saavutettavuusvaatimusten mukaan kaikille tarkoitettujen palveluiden pitää olla ymmärrettäviä kaikille. Eeva Öörnin kirja Selkeä kieli, toimivat tekstit opettaa selkeiden tekstien tekemiseen. Kirja ilmestyy helmikuussa.
Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.
Yritykset Helsingin seudulla kokevat jo hyötyvänsä tekoälyn käytöstä13.1.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Yritykset Helsingin seudulla arvioivat hyötyvänsä jo tekoälyn käytöstä, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä. 57 prosenttia alueen yrityksistä kertoo hyötyneensä tekoälyn käytöstä jonkin verran, paljon tai erittäin paljon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme