Toimivat sote-palvelut ovat kilpailukykytekijä Varsinais-Suomelle, riittävätkö osaajat?

Embargo 20.1.2022 klo 7.00// Sote-alan osaajapula vaatii ratkaisuja. Osaamisperusteista maahanmuuttoa on lisättävä sekä yrityksiä ja järjestöjä hyödynnettävä sote-palveluiden tuottamisessa, vaativat kauppakamarit aluevaaliteeseissään.

Kauppakamareiden mukaan sote-uudistuksen keskiössä on haastava ongelma: väestö ikääntyy ja vaikea yhtälö tarkoittaa, että tulevilla hyvinvointialueilla on kasvava henkilöstöpula sekä suuri tarve hillitä sote-palveluiden kustannusten kasvua. Pula osaavasta työvoimasta vaivaa tällä hetkellä julkisen puolen lisäksi myös sote-alan yrityksiä. Pulaa osaajista on joka puolella maata ja tilanne tulee vain vaikeutumaan lähitulevaisuudessa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Työvoimapula nousi vahvasti esiin myös Turun kauppakamarin aluevaalitentissä viime maanantaina.

”Kaikki puolueet kantavat huolta sote-alan työvoimasta – sekä työntekijöiden löytymisestä että heidän jaksamisestaan”, kertoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

"Vaalitentissä ratkaisuiksi esitettiin mm. mahdollisuuksia vaikuttaa työn sisältöihin ja johtamiseen. Esille nousi myös työn joustot, palkkojen ja lisäkannustimien tarkastelu, työperäisen maahanmuuton lisääminen sekä mahdollisten kannustinloukkujen poistaminen."

Kauppakamarit esittävät aluevaaliteeseissään osaajapulan kampittamiseksi osaamisperusteisen maahanmuuton lisäämistä sekä sote-alan koulutustarjonnan joustavoittamista. Lisäksi kauppakamarit vaativat monituottajamallin laajempaa hyödyntämistä niin, että yritykset ja järjestöt otetaan entistä laajemmin mukaan tuottamaan sote-palveluja.

”Toimivat sote-palvelut ovat myös merkittävä kilpailukykytekijä alueelle”, muistuttaa Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Satu Lindén.

”Aluevaalitentissä nousi hyvin esiin se tosiasia, että Turun seudulla on merkittävää lääke- ja terveysteknologian alan yritystoimintaa, vilkasta tutkimus- ja koulutustoimintaa sekä laaja yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin palvelutarjonta. On siis hyvin luontevaa tehdä jatkossakin yhteistyötä eri toimijoiden kesken laadukkaan ja kustannustehokkaan palvelutarjonnan turvaamiseksi.”

Kauppakamareiden mukaan yhteistyötä julkisen sektorin ja yritysten välillä tarvitaankin erityisesti laadun ja tuottavuuden kasvattamiseksi.

“Yhteistyö ja kilpailu edistävät parhaiden käytänteiden leviämistä ja parantavat palveluiden laatua. Olisi virhe jättää yksityisen sektorin investoinnit teknologiaan ja laadun kehittämiseen hyödyntämättä”, Sipola sanoo.

Sipolan mukaan henkilöstöpula ja tarve kustannusten kasvun hillitsemiselle vaativat uudenlaisia ja tehokkaampia toimintatapoja. Käyttämällä tekoälyä ja automatisaatiota rutiinitehtävissä voidaan vapauttaa hupenevan henkilöstön aikaa itse hoiva- ja hoitotyöhön.

“Tiedon ja teknologian käytön mahdollisuudet sote-palvelujen vaikuttavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi ovat merkittävät. Esimerkiksi julkisen sektorin perusterveydenhuollossa on saatava käyttöön samantasoiset digitaaliset palvelut kuin yksityisen puolen työterveyshuollon asiakkailla on jo nyt”, Sipola sanoo.

Katso Kauppakamareiden aluevaaliteesit - Keskuskauppakamari

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.