Toinen maksupalveludirektiivi muuttaa pankkeja - Danske Bank panostaa avoimuuteen

Euroopan Unionin toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) voimaantulo 14.9. avaa pankkien ohjelmistorajapinnat laajemmin kehittäjäyhteisöjen käyttöön. Jatkossa pankit voivat tarjota asiakkailleen uudenlaisia palveluita, joita kehittävät myös alan startupit.

Euroopan Unionin toinen maksupalveludirektiivi muuttaa pankkialaa tulevana viikonloppuna. Osana direktiiviä pankit avaavat rajanpintansa toimialaa uudistaville fintech-startupeille ja muille palvelujen kehittäjille. Yhden rajapintaratkaisun kautta kehittäjät saavat pääsyn kaikkiin pohjoismaisiin markkinoihin.

”Me Danske Bankissa uskomme vahvasti innovoinnin edistämiseen kumppanuuksien kautta. Kehitämme ja tarjoamme yhdessä kumppaneidemme kanssa palveluita asiakkaiden tarpeisiin. Asiakkaat voivat itse sopia heille tarpeellisten uusien palveluiden käyttöönotosta kumppaneidemme kanssa. Yksi käytännön esimerkki tähän yhteiseen innovointiin perustuvista sovelluksista on henkilöasiakkaillemme nyt jo tarjolla oleva tilitietopalvelu, jossa he voivat seurata myös muissa pankeissa olevien tiliensä tilannetta meidän sovelluksissamme”, kertoo Danske Bank Suomen kehitysjohtaja Rami Tättilä.

Danske Bank avaa 14.9. PSD2-direktiivin määrittelemien rajapintojen lisäksi kehittäjien käyttöön myös Developer Playgroundin eli alustan, jolla ohjelmistokehittäjät pääsevät yhdellä rajapintaratkaisulla k-aikkiin pohjoismaisiin markkinoihin.

Developer Playground tarjoaa työkalut uusien ideoiden kevyeen testaamisen, sillä se antaa kehittäjille mahdollisuuden kehittää prototyyppejä sekä konsepteja ilman monimutkaisia valtuutus- ja tunnistusprosesseja. Tämä säästää palvelukehityksessä sekä aikaa että rahaa, minkä lisäksi Developer Playgroundin käyttäjillä on pääsy dynaamiseen dataan staattisten testiaineistojen sijaan.

”Tulevaisuudessa me haluamme hyödyntää alustaa yhteistyöhön palvelukehittäjien kanssa, jolloin voimme yhdessä määritellä tarpeita ja ideoita uusille rajapinnoille, joiden avulla voimme yhteistyössä tarjota kehittyneitä palveluita yrityksille sekä kuluttajille”, toteaa Tättilä.

”Developer Playgroundin julkaisu on esimerkki panostuksistamme avoimen kehittäjäyhteisön tukemiseksi. Haluamme vahvistaa avointa palvelukehityskulttuuriamme myös vastaisuudessa, sillä haluamme olla edelläkävijän roolissa kehittyvissä Open Banking innovaatioissa ja -ekosysteemeissä.”

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, Danske Bank, 050 32 69 701, josi.tikkanen@danskebank.fi

Danske Bank Suomi tammi-maaliskuu 2020: Vahva aloitus vuodelle, merkittävää epävarmuutta talouden näkymissä30.4.2020 09:11:33 EESTTiedote

Pankkipalveluiden asiakaskysyntä oli vuoden 2020 ensimmäisinä kuukausina ennen koronatilanteen ja siihen liittyvien poliittisten toimenpiteiden vaikutusta hyvällä tasolla, ja Danske Bank Suomen toimintojen luotonanto jatkoi voimakasta kasvua. Pankin kokonaisluottokanta kasvoi tammi-maaliskuussa 2020 yhdeksän prosenttia verrattuna vuoden 2019 ensimmäiseen neljännekseen, kun etenkin luotonanto yrityksille kasvoi. Myös uusluotonanto henkilöasiakkaille kehittyi myönteisesti.

Danske Bankilta lomautuslaina akavalaisten liittojen jäsenasiakkailleen: ”Haluamme tukea asiakkaitamme tilapäisessä kriisissä”29.4.2020 08:58:38 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttamat lomautukset ovat ruuhkauttaneet työttömyyskassat, ja monen suomalaisen henkilökohtainen talous on vaikeuksissa. Osana yhteistyötään Akavan kanssa Danske Bank tarjoaa akavalaiseen liittoon kuuluville nykyasiakkailleen lomautuslainaa, eli rahoitusta tilapäiseen tarpeeseen alennetulla marginaalilla ja ilman järjestelypalkkiota.

Koronavirusepidemia on lisännyt riskiä suomalaisten jakautumisesta niihin, joilla menee heikosti ja joilla paremmin. Epidemian taloudelliset vaikutukset jakautuvat epätasa-arvoisesti, ja jo käyttöön otettujen konkreettisten keinojen, kuten pankkien tarjoamien lyhennysvapaiden, rinnalle tarvitaan uusia toimenpiteitä suomalaisten taloudellisen mielenrauhan vahvistamiseksi ja normaalitilanteeseen palaamisen vauhdittamiseksi.