Toisessa Kello viiden salongissa luvassa runoutta, proosaa ja luomisen suuria tunteita

Uusi kirjallisuusilta Kello viiden salonki järjestetään nopealla aikataululla jo toisen kerran, 16. marraskuuta vietetyn ensimmäisen Salongin suuren suosion innoittamana.

Tiistaina 12.12. klo 17-19 Otavan kirjakaupalla tapaavat ja keskustelevat kirjailijat Miki Liukkonen, Sanna Karström, Sinikka Vuola, Marianna Kurtto, Joel Haahtela ja Kati Tervo. Salongissa mittaillaan runouden ja proosan yhtymäkohtia ja eroja sekä sukelletaan taitelijoiden ammattitauteihin intohimoon, dekadenssiin ja melankoliaan.

Kello viiden salonki

Tiistaina 12.12. klo 17.00 Otavan kirjakaupalla (Uudenmaankatu 10, Helsinki)

Ohjelma:

Klo 17: Runouden ja proosan yhtymäkohdat ja erot.

Mitä runoilijat tuovat proosan taiteeseen?

Keskustelussa mukana kirjailijat Miki Liukkonen ja Sanna Karlström, vetäjänä kirjailija Sinikka Vuola.

Klo 17.45 kirjailija Marianna Kurtto lukee romaaniaan Tristania.

Klo 18.15 Taiteilijat myyttien takana.

Intohimoja, dekadenssia ja melankoliaa.

Keskustelemassa kirjailijat Joel Haahtela ja Kati Tervo, vetäjänä kirjailija Venla Hiidensalo.

Salongin järjestää Helsingin kirjailijat ja ohjelman ovat kuratoineet kirjailijat Katja Kallio ja Venla Hiidensalo.

Tarjolla viiniä ja pientä purtavaa. Kirjat puoleen hintaan salongin ajan. Vapaa pääsy, tervetuloa!

Milla Palovaara

Tuottaja

Like Kustannus/Kustannusosakeyhtiö Otava Oy

milla.palovaara@like.fi

Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat miljoona euroa Taideyliopistolle kirjoittamisen koulutusohjelman perustamiseen14.12.2017 13:06Tiedote

Taideyliopisto on perustamassa kirjoittamisen maisteriohjelmaa, joka tarjoaa ensi kertaa Suomessa maisterin tutkintoon johtavaa kirjoittamisen koulutusta. Ohjelma vahvistaa kirjoittamisen ja kirjallisuuden asemaa itsenäisenä taiteenlajina ja tarjoaa ainutlaatuisen polun ammattikirjailijaksi kasvamiseen. Ensimmäinen maisteriohjelma käynnistyy syksyllä 2019.

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanin sarjaa painettu jo yli 120 000 kappaletta7.12.2017 14:07Tiedote

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanista vuonna 2010 alkanut sarja Antti Pasasen yksinhuoltajan arjesta menestyy loistavasti. Kolmiosaisen sarjan osia on painettu jo yhteensä yli 120 000 kappaletta. Sar­jasta ovat ilmestyneet osat Yösyöttö (2010), Tarhapäivä (2012) ja Hammas­keiju (2017). Sarjan ensimmäiseen osaan pohjautuva elokuva Yösyöttö sai ensi-iltansa lokakuussa. ”Eve Hietamiehellä on mestarillinen kyky kirjoittaa yhtaikaa koskettavasti, hauskasti ja vahvan elämänmakuisesti. Suomalainen yleisö on rakastunut Antti ja Paavo Pasaseen ja ottanut heidän tarinansa omakseen niin kirjojen kuin nyt myös elokuvan kautta”, kommentoi Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper. Sarjan uusin osa, Hammaskeiju, ilmestyi helmikuussa. Hammaskeijussa Pasasen pienperheessä on yhtäkkiä ekaluokkalainen ja ihmetystä herättää se, mihin se vauva katosi ja mihin se on taas hukannut kännykkänsä? Eve Hietamies (s. 1964) työskentelee aikakauslehtitoimittajana Helsingissä, ja hänet tunnetaan myös useiden mene

Otava julkaisee Elina Lepomäen kirjan Suomen uudistamisesta5.12.2017 11:09Tiedote

Otava julkaisee huhtikuussa 2018 kansanedustaja Elina Lepomäen kirjan Vapauden voitto, jossa hahmotellaan Suomelle yhteiskunnallista uudistusohjelmaa. Vuodesta 2014 saakka kokoomuksen kansanedustajana toiminut Lepomäki piirtää kirjassa moniulotteisen tilannekuvan sata vuotta täyttävästä tasavallasta sekä purkaa kokemuksiaan politiikasta ja nykyisestä pääministeri Juha Sipilän johtamasta hallituksesta.