Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.

Töitäsuomesta.fi -palvelu avattiin kaksi vuotta sitten auttamaan maaseudun työvoimapulassa. Viime kuukaudet MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ovat maa- ja metsätalousministeriön osarahoituksella kehittäneet palvelua entisestään. CoReorient Oy:n toteuttama palvelu oli tarkoitus avata uudelleen vasta myöhemmin tänä vuonna, mutta koronakriisissä auttamiseksi palvelu avattiin jo nyt uudelleen.

MTK:lle on tullut paljon kysymyksiä siitä, miten hätään joutunut yrittäjä voisi saada apukäsiä esimerkiksi maatilalle. Lisäksi auttamishaluiset suomalaiset ovat valmiita auttamaan maatiloilla.  Tähän tarpeeseen töitäsuomesta.fi antaa apua, kertoo Kuula.

Maaseudulla tarvitaan 16 000 ulkomaista kausityöntekijää, joiden maahantulo on nyt uhattuna. Lisäksi sairastuminen tai karanteeni voivat nopeasti muuttaa tilannetta maaseudun yrityksissä.

ProAgria on todella huolissaan maatilojen tilanteessa. Toivomme, että mahdollisimman moni ilmoittautuu maaseudun yritysten avuksi. Otamme nopeutetulla aikataululla käyttöön valtakunnallisen yhteisen asiakaspalvelunumeron. Numero 044 420 9000 avautuu 24.3.2020, ja yrittäjä saa aina apua, kertoo ProAgrian Keskusten Liiton toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko.

Maaseudulla asuu runsaasti iäkkäitä ihmisiä. Lisäksi koronaviruksen aiheuttamat päivähoidon ja koulujen rajoitukset voivat hankaloittaa esimerkiksi yrittäjyyttä.

Maaseudun kylissä yhteisöllisyys on voimissaan ja naapurille on totuttu antamaan apua. Toivomme, että töitäsuomesta.fi -palveluun saadaan mukaan paljon suomalaisia, jotka voivat vaikkapa kuljettaa kauppakasseja ikäihmisille tai auttaa lastenhoidossa, kertoo puheenjohtaja Petri Rinne Suomen Kylät ry:stä.

Apua tarjoavat henkilöt voivat jättää yhteystietonsa töitäsuomesta.fi -palveluun perjantai-iltapäivästä 20.3. lähtien. Apua tarvitsevat yritykset - maatilojen lisäksi esimerkiksi kyläkaupat - voivat hakea palvelusta auttavia käsiä ensi viikon tiistaista alkaen, kun palveluun on saatu avuntarjoajia mukaan.

Töitäsuomesta.fi -palvelussa myös opiskelijat voivat ilmoittautua maatilayritysten avuksi ja lomituspalveluiden tueksi.

työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula, MTK, 045 112 9173
toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko, ProAgria, 040 508 1393
puheenjohtaja Petri Rinne, Suomen Kylät ry, 040 555 3232

New mail

New mailCopy

New mailCopy

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.