Töitäsuomesta.fi -palvelu laajenee naapuri- ja hätäaputöihin - tarjolla apua koronakriisissä

Koronaepidemia voi aiheuttaa äkillistä avuntarvetta maaseudun yrityksille ja asukkaille. MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ry ovat päättäneet yhdessä kehittää ja laajentaa MTK:n vuonna 2018 avaamaa töitäsuomesta.fi -palvelua. Tänään palveluun on avattu hätäapu-osio koronakriisissä painivien yritysten ja ihmisten auttamiseksi. Halukkaat voivat ilmoittautua auttamaan maatilan töissä tai käymään vaikkapa kaupassa, kertoo MTK:n työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula.

Töitäsuomesta.fi -palvelu avattiin kaksi vuotta sitten auttamaan maaseudun työvoimapulassa. Viime kuukaudet MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ovat maa- ja metsätalousministeriön osarahoituksella kehittäneet palvelua entisestään. CoReorient Oy:n toteuttama palvelu oli tarkoitus avata uudelleen vasta myöhemmin tänä vuonna, mutta koronakriisissä auttamiseksi palvelu avattiin jo nyt uudelleen.

MTK:lle on tullut paljon kysymyksiä siitä, miten hätään joutunut yrittäjä voisi saada apukäsiä esimerkiksi maatilalle. Lisäksi auttamishaluiset suomalaiset ovat valmiita auttamaan maatiloilla.  Tähän tarpeeseen töitäsuomesta.fi antaa apua, kertoo Kuula.

Maaseudulla tarvitaan 16 000 ulkomaista kausityöntekijää, joiden maahantulo on nyt uhattuna. Lisäksi sairastuminen tai karanteeni voivat nopeasti muuttaa tilannetta maaseudun yrityksissä.

ProAgria on todella huolissaan maatilojen tilanteessa. Toivomme, että mahdollisimman moni ilmoittautuu maaseudun yritysten avuksi. Otamme nopeutetulla aikataululla käyttöön valtakunnallisen yhteisen asiakaspalvelunumeron. Numero 044 420 9000 avautuu 24.3.2020, ja yrittäjä saa aina apua, kertoo ProAgrian Keskusten Liiton toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko.

Maaseudulla asuu runsaasti iäkkäitä ihmisiä. Lisäksi koronaviruksen aiheuttamat päivähoidon ja koulujen rajoitukset voivat hankaloittaa esimerkiksi yrittäjyyttä.

Maaseudun kylissä yhteisöllisyys on voimissaan ja naapurille on totuttu antamaan apua. Toivomme, että töitäsuomesta.fi -palveluun saadaan mukaan paljon suomalaisia, jotka voivat vaikkapa kuljettaa kauppakasseja ikäihmisille tai auttaa lastenhoidossa, kertoo puheenjohtaja Petri Rinne Suomen Kylät ry:stä.

Apua tarjoavat henkilöt voivat jättää yhteystietonsa töitäsuomesta.fi -palveluun perjantai-iltapäivästä 20.3. lähtien. Apua tarvitsevat yritykset - maatilojen lisäksi esimerkiksi kyläkaupat - voivat hakea palvelusta auttavia käsiä ensi viikon tiistaista alkaen, kun palveluun on saatu avuntarjoajia mukaan.

Töitäsuomesta.fi -palvelussa myös opiskelijat voivat ilmoittautua maatilayritysten avuksi ja lomituspalveluiden tueksi.

työvoimapalveluasiantuntija Kati Kuula, MTK, 045 112 9173
toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko, ProAgria, 040 508 1393
puheenjohtaja Petri Rinne, Suomen Kylät ry, 040 555 3232

New mail

New mailCopy

New mailCopy

Maatalouden kannattavuuskriisi on jatkunut vuosia ja tuotannosta luopuminen on kiihtynyt päivä päivältä. Osa maatiloista on menettänyt markkinansa ja tulovirran koronan vuoksi ravintola- ja matkailukysynnän loputtua. Suomen hallituksen nopeasti valmistelema yritysten kriisirahoitus ei koske maatalousyrityksiä ja niiden yhteydessä harjoitettavaa elinkeinotoimintaa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on esittänyt hallitukselle ruuantuotannon pelastus- ja valmiuspakettia, jolla varmistetaan tulevan kasvu- ja satokauden onnistuminen ja varaudutaan moniin pitkävaikutteisiin maataloutta kohtaaviin riskeihin. MTK korostaa, että myös yhdistysmuotoinen elinkeinotoiminta sekä maatalouden ohessa harjoitettavat elinkeinot kuten metsätalous, maaseutumatkailu ja suoramyyntiyrittäjyys tulee saada kriisirahoituksen piiriin.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden tilannekuvakysely huoltovarmuudesta: Alkutuotannossa huoli työvoimasta, heikkenevästä talous- ja rahoitustilanteesta sekä suojavarusteiden, torjunta-aineiden ja varaosien saannista3.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kartoitti huoltovarmuuteen liittyvää tilannekuvaa kyselyllä alkutuotannon yrityksille eri tuotannonaloilla. Kysely toteutettiin yhteistyössä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC:n, Kauppapuutarhaliiton, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin Liiton sekä Suomen Kalankasvattajaliiton kanssa. Alkutuotannossa tämän hetken suurin huoli on kausityövoiman saatavuus. Yrittäjillä on vastausten perusteella huolta myös suojakäsineiden ja hengityssuojaimien (41 % vastanneista) sekä torjunta-aineiden ja kemikaalien saatavuudesta (30 % vastanneista). Huolta aiheuttaa myös traktoreiden, koneiden ja laitteiden varaosien saatavuus (29 % vastanneista), joka on heikentynyt lentorahdin vaikeutumisen myötä, sekä yritysten heikkenevä talous ja rahoitus. Kysely toteutettiin 24.3-26.3.2020 osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 360 jäsenyritystä ympäri maata.

Lomituspalveluissa varauduttava koronapandemiaan – STM:n valmistauduttava toimiin2.4.2020 15:46:05 EESTTiedote

Ruuantuotanto on tärkeä osa huoltovarmuutta. Ruuantuottajan sairastuessa ovat lomituspalvelut ja niiden toimivuus elintärkeä turvaverkko maatiloilla. MTK neuvotteli tänään sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. MTK vaatii, että lomituspalveluissa varaudutaan koronapandemiaan lakimuutoksin ja joustavin käytännöin sekä ohjeistuksin. MTK:n mielestä lomituspalvelut tulisi ulottaa myös tiettyihin karanteenitilanteisiin, jotta lomittajan työturvallisuus tilalla voidaan taata.

AC Oulun pelaajat maaseudun kausitöihin www.töitäsuomesta.fi kautta2.4.2020 13:20:24 EESTTiedote

Koronakriisi vaikuttaa tuleviin urheilusarjoihin ja -seurojen toimintaan. Moni urheilija etsii väliaikaisesti muuta toimintaa. Esimerkiksi jalkapalloseura AC Oulussa on joutunut uuden tilanteen eteen, kun joukkueen harjoittelu ja koko toiminta on keskeytetty. Useat pelaajamme ovat kiinnostuneita maaseudun kausitöistä ja olemme valmiita raskaisiinkin töihin. Siksi pelaajamme ilmoittautuivat maaseudun kausitöihin, kertoo AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen.