Toivokirjavinkit jakoon - Maailman mielenterveyspäivänä 10.10.2017

Maailman mielenterveyspäivää, ensi tiistaina 10.10.2017, vietetään Toivoa kirjallisuudesta -teemalla. Päivän viettoon voi osallistua jakamalla omat toivokirjavinkkinsä somessa tai livenä eri puolilla Suomea järjestettävissä tapahtumissa.

Epävarmassa maailmassa toivolla on tilausta. Kulttuuri ja kirjallisuus voivat antaa toivoa, iloa ja voimaa elämään.

Mieli ja Aleksis kivi kohtaavat Kampissa

Helsingin Kampissa järjestetään koko päivän kestävä Toivoa kirjallisuudesta -tapahtuma, jossa voi vaihtaa toivokirjavinkkejä, lainata toivoa antavaa kirjallisuutta sekä tavata kirjailijoita. Tutustu Helsingin ohjelmaan tai katso mitä oman alueesi tapahtumat: mielenterveysseura.fi/toivoakirjallisuudesta.

Helsingin tapahtuman järjestävät Suomen Mielenterveysseuran kanssa yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Helsingin Kaupunginkirjastot.

Lisätietoja:

Jutta Kajander, Suomen Mielenterveysseuran viestintä, jutta.kajander@mielenterveysseura.fi, 040 8014429

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.