Tommy Snellman blir vd för Kokkikartano

Tommy Snellman, 45, har av Snellman-koncernens styrelse utnämnts till ny vd för Snellmanin Kokkikartano Oy från och med 1.2.2018. Kokkikartanos nya vd har som ledord inhemskt och kvalitet och att göra tillsammans.

Tommy Snellman börjar som vd på Kokkikartano den 1.2.  Foto Rami Lehtola / Snellman.
Tommy Snellman börjar som vd på Kokkikartano den 1.2. Foto Rami Lehtola / Snellman.

–  Kokkikartano är ett starkt varumärke, känt för sin äkta och välsmakande husmanskost. Inhemskt, kvalitet och fina råvaror är och kommer framöver också att vara kärnan i Kokkikartanos verksamhet, säger Tommy Snellman.

Kokkikartano i Kervo har som sin uppgift att till vänner av god mat servera mat som tillretts enligt samma recept som äkta hemlagad mat. Sedan år 2006 har företaget varit en del av livsmedelskoncernen Snellman hemma från Jakobstad.

Tommy Snellman hör till koncernens grundarsläkte och han har bakom sig en lång karriär av olika uppgifter inom familjebolagets olika verksamhetsområden. De senaste fem åren har han lotsat företaget Mr. Panini som också är en del av koncernen. Från början av februari tar han ansvaret för att leda Kokkikartano utöver ansvaret för Mr. Panini.

Kokkikartano är sedan tidigare bekant för den blivande vd:n som under åren 2006-2011 arbetade på företaget. Kokkikartano har vuxit kraftigt under de senaste åren. Den nya verkställande direktören vill hålla företagets tillväxtlinje och ytterligare utveckla verksamheten.

– Utöver ett framgångsrikt företag får jag också en fin arbetsgemenskap att leda. Jag har ett starkt förtroende för de här människorna, för deras yrkesskicklighet och kompetens. Jag tror på kraften i att arbeta tillsammans och väntar med iver på att vi gemensamt skall föra Kokkikartano vidare, säger Tommy Snellman.

Tommy Snellman, verkställande direktör (1.2.2018), Kokkikartano
044 7966305 tommy.snellman@snellman.fi

Henrik Snellman, styrelsens ordförande, Snellman-koncernen
0500 564815 henrik.snellman@snellman.fi

Snellmanin Kokkikartano Oy är en liten matfabrik i Kervo som koncentrerar sig på färdigmat av god kvalitet. Företaget, som grundades 1999, ingår i livsmedelskoncernen Snellman sedan 2006. Kokkikartano lagar mat av samma råvaror och på samma sätt som man gör hemma åt sig själv, med tonvikt på inhemska råvaror. Företaget sysselsätter c. 150 professionella inom livsmedelsbranschen i Kervo och i Jakobstad.

Snellman-koncernen har fem verksamhetsområden inom livsmedelsbranschen: Köttförädling, Färdigmat, Panini, Food Service och Djurmat. Koncernen har verksamhet i Finland och i Sverige. De största verksamhetsorterna är Jakobstad och Kervo. Koncernens omsättning år 2017 var c. 300 miljoner euro och den sysselsätter över 1300 personer.

Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen8.2.2018 07:00Tiedote