Financier Group

Toni Toivanen avaa japanilaisen huippuravintolan Helsinkiin kahdeksi kuukaudeksi

Yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä kokeista, hienon uran Nomassa ja Inuassa tehnyt Toni Toivanen palaa syksyksi Suomeen ja avaa yhdessä Financier Groupin kanssa pääosin suomalaisiin raaka-aineisiin perustuvan japanilaisen ravintolan. Ravintolan nimi on Aki ja se aukeaa 10. syyskuuta ravintola Espan alakertaan.

Aki tuo Espan alakertaan japanilaiset maut ja pitkän maistelumenun, joka elää päivittäin sesongin raaka-aineiden mukaan. Kuva: Tuukka Koski

Toni Toivanen työskenteli pitkään maailman parhaaksi ravintolaksi valitussa kööpenhaminalaisessa Nomassa useissa keskeisissä rooleissa. Viimeiset kolme vuotta hän on johtanut Noman japanilaisen ravintolan, Tokiossa sijaitsevan ja kahdella Michelin-tähdellä palkitun Inuan tuotekehitystä.

”Olin suunnitellut olevani Japanissa vielä muutaman vuoden, mutta kun Inua joutui yllättäen sulkemaan ovensa pandemian takia, ajattelin että nyt on hyvä aika tulla ainakin hetkeksi Suomeen”, sanoo Toni Toivanen.

”Minulla on ollut viimeiset kolme vuotta huikea näköalapaikka japanilaiseen ruokakulttuuriin ja parhaisiin mahdollisiin raaka-aineisiin. Olen kiertänyt maata laidasta laitaan ja saanut tavata paljon huippuammattilaisia. Nyt haluan tuoda tämän osaamisen Suomeen ja yhdistää sen yllättävillä tavoilla paikallisiin sesongin raaka-aineisiin.”

Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa miso, jota on tehty Japanissa 500-luvulta saakka. Perinteisesti siihen käytetään ohraa tai riisiä, aspergillus oryzae -bakteeria ja soijapapua. Akin miso pohjautuu luomuohraan, härkäpapuihin ja ruusuihin. Myös Akin soija tulee olemaan pääosin suomalaisista raaka-aineista itse tehtyä.

”Aki on japania ja tarkoittaa paitsi syksyä, myös kirkasta ja säihkyvää. Tavoitteeni on tuoda luovuutta, iloa ja energiaa keskelle haasteellista syksyä. Koska ajat ovat poikkeukselliset kaikkialla maailmassa, olen saanut koottua Akin keittiötiimiin ystäviäni eri puolilta maailmaa. Olen todella innoissani tästä projektista”, sanoo Toivanen.

Aki on avoinna Espan alakerrassa 10.9. alkaen kahden kuukauden ajan torstaista sunnuntaihin. Tarjolla on yksi pitkä menu, joka elää päivittäin raaka-aineiden mukaan. Menu koostuu sekä ruoasta että erilaisista juomista, joista osa on Akin keittiössä valmistettuja. Sunnuntaisin tarjolla on japanilaishenkinen pitkä lounas. Perjantai- ja lauantai-iltaisin ravintolan yhteydessä toimii japanilainen baari.

”Haluamme olla kehittämässä sekä Espaa että Financier Groupia koko ajan kunnianhimoisempaan suuntaan. Aki on yksi esimerkki tästä. Tavoitteemme on, että Espa on ruokaa ja huippulaatua rakastavien ihmisten paikka, jossa tapahtuu mielenkiintoisia asioita. Aki on Espan alakerran ensimmäinen pop up, mutta tuskin viimeinen”, sanoo yksi Financier Groupin omistajista, Palacen ja Espan keittiötä johtava Eero Vottonen.

Espa
Pohjoisesplanadi 17, 00170 Helsinki
sales@espahelsinki.com
www.espahelsinki.com/downstairs

Toni Toivanen, +358 40 653 9008
Eero Vottonen, +358 40 743 7442

Kuvat

Lataa
Akin toimintafilosofiaan kuuluu, että monet japanilaisen keittiön perusraaka-aineista, kuten misotahna ja soijakastike, tehdään kokonaan itse pääosin suomalaisista raaka-aineista. Kuva: Tuukka Koski
Lataa
Toni Toivanen on työskennellyt vuosikymmenen ajan maailman huippukeittiöissä, viimeksi Tokiossa sijaitsevassa Inuassa. Kuva: Tuukka Koski
Lataa
Aki on japania ja tarkoittaa syksyä. Ravintolan graafisen ilmeen on suunnitellut Päivi Häikiö.

Financier Group

Tavoitteenamme on rakentaa maailmanluokan ravintolayhtiö Helsinkiin. Haluamme luoda paikkoja, joita ihmiset rakastavat vielä vuosikymmentenkin kuluttua.

Uskomme, että ravintolan menestyksen määrittää kolme perusasiaa: ruoka, palvelu ja tunnelma. Työmme keskittyy näiden hiomiseen.

Ravintoloidemme määrä on ja tulee aina olemaan pieni. Paikkojen tyylilaji voi vaihdella, mutta Financier tarkoittaa kaikkialla erinomaista laatua ja erityistä huolenpitoa.

Financier Groupin ravintoloita ovat Palace, Savoy ja Espa, ja osakkaita ovat Helena Puolakka, Eero Vottonen, Jyrki Sukula, Saku Tuominen ja NoHo Partners.

financier.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Financier Group

Savoy uudistuu alkuperäiseen loistoonsa11.9.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomen maineikkaimpiin ravintoloihin lukeutuva, vuonna 1937 perustettu Savoy uudistuu. Uudistuksesta vastaa joukko huipputekijöitä Suomesta ja maailmalta. Uudistus toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäinen keskittyy ruokaan. Toukokuussa työnsä aloittaneen Chef Patron Helena Puolakan ensimmäinen Savoylle suunnittelema menu julkistetaan tällä viikolla. Suurempi muutos on luvassa tammikuussa 2020, jolloin uudistetaan sekä sisustus että henkilökunnan asut. Juhla- ja kokouskäytössä oleva Savoyn 7. kerros remontoidaan kesällä 2020.