Torstaina testataan tiheämpää metroliikennettä Espoossa – kolme neljästä metrojunasta ajaa Matinkylään asti

Metrossa kokeillaan torstain 30.8. aamu- ja iltaruuhkissa (n. klo 7–9.30 ja 14.30–18.30) liikennöintimallia, jossa joka toinen nyt Tapiolassa kääntyvistä junista jatkaa matkaansa Matinkylään asti.

Kuva: Tom Toikka

Näin torstain aamu- ja iltaruuhkien aikana kolme neljästä metrojunasta ajaa myös Tapiolan länsipuolella, jossa vuoroväli on vaihtelevasti 2,5 tai 5 minuuttia. Tässä mallissa Matinkylään asti ajetaan tunnissa kuusi junaa enemmän kuin normaalisti.

Torstaina tehtävän kokeilun tarkoituksena on kerätä lisätietoa liikenteen toimivuudesta tiheämmällä vuorovälillä. Järjestelyllä selvitetään, olisiko Matinkylän lähtöjen määrää mahdollista lisätä nykyisestä. Tiheämpi liikenne on alttiimpaa häiriöille, koska junien kääntöpaikalla pelivaraa olisi nykyistä vähemmän.

Liikennettä tilaava HSL ja metroa operoiva HKL kokeilivat tiheämpää metroliikennettä Matinkylään edellisen kerran toukokuussa. Tiheämpään liikenteeseen siirtymisestä ei ole vielä tehty päätöstä.

HKL:

Arttu Kuukankorpi
liikennöintiyksikön johtaja

HSL:

Johanna Wallin
ryhmäpäällikkö, joukkoliikennejärjestelmät

Kuva: Tom Toikka

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn

Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä13.1.2019 21:12Tiedote

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.